W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

2021r. - jakość handlowa mięsa wieprzowego w elementach

Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Olsztynie przeprowadził kontrole doraźne w zakresie jakości handlowej mięsa wieprzowego w elementach. Kontrolą objęto 3 placówki handlu detalicznego poddając ocenia 21 partii mięsa wprowadzanego do obrotu bez opakowania oraz 2 producentów żywności poddając ocenie 7 partii mięsa.

Dodatkowo na etapie produkcji w celu potwierdzenia informacji w zakresie kraju i miejsca pochodzenia świeżego mięsa udostępnianej konsumentowi finalnemu w obrocie detalicznym dokonano sprawdzenia kraju i miejsca pochodzenia 6 partii poddanych wcześniej ocenie jakości handlowej w placówkach handlu detalicznego.

Parametry fizykochemiczne

Parametry fizykochemiczne skontrolowano w 9 partiach mięsa wieprzowego w elementach, tj. 5 partiach wprowadzanych do obrotu w placówkach detalicznych oraz 4 partii na etapie produkcji. Zakwestionowano ogółem 2 partie, co stanowi 22% wszystkich skontrolowanych w tym zakresie partii.

Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły m.in.:

  • obecności fosforanów dodanych niedozwolonych do stosowania w produktach nieprzetworzonych, tj. w świeżym mięsie,
  • obecności wody dodanej niedozwolonej do stosowania w produktach nieprzetworzonych, tj. w świeżym mięsie.

Dodatki do żywności nie mogą być stosowane w żywności nieprzetworzonej, do której zgodnie z przepisami prawa zaliczane jest świeże mięso. W przypadku świeżego mięsa dopuszczalne jest stosowanie jedynie barwników: Czerwień Allura AC (E 129), Błękit brylantowy FCF (E 133), Brąz HT (E 155) w ilości niezbędnej do umieszczenia znaku jakości żywności.

Oznakowanie

Ocenie prawidłowości oznakowania poddano 28 partii mięsa wieprzowego w elementach, w tym 21 partii na etapie sprzedaży detalicznej oraz 7 partii na etapie produkcji. Zakwestionowano ogółem 20 partii (71% wszystkich skontrolowanych w tym zakresie partii). Nieprawidłowości w zakresie oznakowania produktów stwierdzono jedynie na etapie sprzedaży detalicznej. Jakość handlowa świeżego mięsa w zakresie oznakowania kwestionowano między innymi z uwagi na:

  • podawanie przez detalistów błędnych lub niepełnych informacji w miejscu sprzedaży, tj. m.in.:
    • podanie niepełnej nazwy środka spożywczego;
    • nie podanie informacji wskazującej na pochodzenie zwierząt, z których pozyskano mięso wieprzowe oraz nie umieszczeniu grafiki przedstawiającej flagę państwa pochodzenia lub też informacja odnosząca się do pochodzenia świeżego mięsa nie dotyczyła konkretnego państwa a większego obszaru np. Unia Europejska;
    • zastosowania niezrozumiałych skrótów przy nazwie mięsa np. WP., B/K. itp.

W oznakowaniu świeżego mięsa wprowadzanego do obrotu luzem (bez opakowania) powinna się znaleźć informacja o państwie pochodzenia lub miejscu pochodzenia tego mięsa wraz z grafiką przedstawiającą flagę państwa pochodzenia. Zgodnie z przepisami prawa żywnościowego detalista na wywieszce towarzyszącej bezpośrednio prezentowanemu produktowi znajdującej się w widocznym dla konsumenta miejscu obowiązkowo powinien umieścić nazwę państwa, w którym odbywał się chów i ubój zwierząt, z których pozyskano mięso oferowane do sprzedaży.

Wskazanie miejsca chowu i miejsca uboju zwierząt, z których pozyskano mięso może zostać zastąpione przez zastosowanie określenia „pochodzenie”. Umieszczenie na wywieszce informacji „pochodzenie” wraz z nazwą państwa wskazuje, że mięso to pozyskano ze zwierząt urodzonych, chowanych i poddanych ubojowi we wskazanym państwie.

Wymóg podawania informacji o państwie pochodzenia lub miejscu pochodzenia wraz z grafiką przedstawiającą flagę państwa pochodzenia nie dotyczy mięsa, w którego oznakowaniu użyto znaku graficznego zawierającego informację "Produkt polski". Niemniej jednak umieszczenie w oznakowaniu świeżego mięsa takiego znaku graficznego możliwe jest jedynie wtedy, gdy mięso te zostało pozyskane ze zwierząt urodzonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz, których chów i ubój odbył się na terytorium naszego kraju.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
20.12.2021 12:38 Andrzej Giżyński
Pierwsza publikacja:
20.12.2021 12:38 Andrzej Giżyński
{"register":{"columns":[]}}