W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Na granatowym tle częściowo widoczne trzy gwiazdki żółta, biała i czerwona obok napis Fundusze Europejskie Wiedza Edukacja Rozwój biało-czerwona flaga polska obok napis Rzeczpospolita Polska Logotyp Z lewej strony napis Unia Europejska Logotyp. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. po prawej strony na granatowym tle 12 żółtych gwiazdek tworzących okrąg flaga Unii Europejskiej

Nowe koncepcje reaktorów i analiz bezpieczeństwa dla polskiej energetyki jądrowej

Absolwenci programu studiów doktoranckich

 kwadrat z odchodzącymi mackami  Tytuł projektu

Nowe koncepcje reaktorów i analiz bezpieczeństwa dla polskiej energetyki jądrowej

zarys górnej sylwetki człowieka  Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów

Narodowe Centrum Badań Jądrowych (NCBJ)

ikona teczki  Nazwa programu

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

ikona gazety  Konkurs

Interdyscyplinarne Programy Studiów Doktoranckich

ikona dwóch kupek monet  Wartość projektu

1 890 000,00 PLN

ikona ręki, a nad nią dwa kółka  Wartość dofinansowania

1 833 300,00 PLN

ikona zegara  Okres realizacji projektu

od 01.10.2018 r.  do 31.12.2023 r.

Poznaj nasz zespół

prof. dr hab. Mariusz P. Dąbrowski – kierownik projektu

dr inż. Karol Kowal – sekretarz naukowy projektu

mgr Magdalena Kośla – koordynator administracyjny

mgr Jolanta Kowal – koordynator finansowy

1
Absolwenci programu studiów doktoranckich PHD4GEN

 

Zobacz efekty naszej pracy

Celem projektu było wsparcie studentów studiów doktoranckich NCBJ, realizujących tematy badawcze związane z nowymi koncepcjami wysokotemperaturowych reaktorów jądrowych, które mogą produkować ciepło procesowe powyżej 550°C dla polskiego przemysłu chemicznego, a także tani wodór. Reaktorami rozważanymi w projekcie były reaktor wysokotemperaturowy chłodzony gazem (HTGR) oraz bardzo wysokotemperaturowy reaktor dwupłynowy (DFR), którego technologia została opatentowana w 28 krajach świata przez jednego z promotorów doktoratów projektu. W ramach projektu przeprowadzono serię badań i analiz dotyczących podstaw fizycznych, projektowania oraz wdrożenia technologii HTGR i DFR, jak również ich bezpieczeństwa. Oryginalne wyniki badań zostały opublikowane w 19 artykułach w renomowanych międzynarodowych czasopismach naukowych http://phd4gen.pl/publications/ jak również prezentowane na licznych konferencjach, seminariach i sympozjach.

Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?

Projekt przyczynił się do realizacji Celu Szczegółowego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), jakim jest zwiększenie jakości oraz efektywności kształcenia na studiach doktoranckich. Cel ten został osiągnięty poprzez zwiększenie jakości programu studiów oraz wskaźnika sukcesu w postaci liczby doktorantów uzyskujących stopień naukowy doktora po zakończeniu studiów. Do rekrutacji zgłosiło się ponad 60 kandydatów z całego świata. Spośród 14 uczestników projektu, którzy zostali przyjęci na studia, 10 osób uzyskało stopień doktora nauk fizycznych zgodnie z harmonogramem, a pozostałe 4 osoby studiowały nie dłużej niż 15 miesięcy.

Wysoka jakość studiów została osiągnięta poprzez opracowanie i wdrożenie unikalnego programu 16 wykładów o charakterze interdyscyplinarnym łączącym fizykę reaktorową, badania materiałowe oraz probabilistyczne metody analiz bezpieczeństwa, dzięki pracy zespołu 6 profesorów, specjalistów energetyki jądrowej, a także dzięki współpracy z zagranicznymi ośrodkami naukowymi takimi jak Uniwersytet Illinois Urbana-Champaign w USA, Królewski Instytut Technologiczny (KTH) w Sztokholmie, w Szwecji, Uniwersytet Techniczny w Monachium, w Niemczech. Wzrost wskaźnika sukcesu ukończenia studiów ze stopniem doktora został osiągnięty m.in. dzięki wprowadzeniu do programu studiów miesięcznych staży zagranicznych w wiodących ośrodkach naukowych oraz możliwości bezpośredniej współpracy z przedstawicielami Japońskiej Agencji Energii Atomowej (JAEA) w zakresie technologii HTGR oraz z twórcami patentu reaktora DFR.

W ramach projektu zrealizowano dwie Szkoły Letnie o zasięgu międzynarodowym, a wśród prelegentów znaleźli się m.in. naukowcy z Uniwersytetu w Michigan (USA), Uniwersytetu Tsinghua (Chiny), VTT Technical Research Centre (Finlandia) oraz Międzynarodowej Agencji Energi Atomowej w Wiedniu. Istotnym czynnikiem dla dalszego rozwoju naukowego absolwentów programu PHD4GEN były również zajęcia z zakresu prawa własności intelektualnej i patentowania wyników prac naukowych.

Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?

Wyniki prac doktorskich zostały opublikowane w 19 artykułach w renomowanych czasopismach o zasięgu międzynarodowym, częściowo dostępnych w trybie open access. Materiał zawarty w doktoratach wciąż jest publikowany w czasopismach, a także wykorzystywany do budowy instalacji testowych oraz projektowania reaktorów. Wysoce specjalistyczna wiedza i umiejętności absolwentów, zdobyte w ramach projektu, pozwoliły na zatrudnienie części z nich w Narodowym Centrum Badań Jądrowych oraz na stanowiskach postdoktorskich w instytutach zagranicznych. Osoby te są zaangażowane w prace nad rozwojem nowych technologii jądrowych, HTGR i DFR. Mogą także wesprzeć rozwój polskiej energetyki jądrowej w obszarze technologii lekkowodnych oraz małych reaktorów modułowych. Doświadczenie promotorów i promotorów pomocniczych, wykładowców oraz kadry zarządzającej projektu zostanie wykorzystane do realizacji nowego programu studiów doktoranckich NCBJ w dyscyplinie Inżynieria Środowiska, Górnictwo i Energetyka, ukierunkowanego na technologie reaktorowe.

{"register":{"columns":[]}}