W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

OECD prognozuje powolne ożywienie światowej gospodarki

02.05.2024

Monety ułożone w rzędzie, w tle budynki i wykresy
  • W najnowszym raporcie OECD stwierdza, że inflacja spada szybciej niż przewidywano i w 2025 r. w większości gospodarek powróci do docelowego poziomu.
  • Zdaniem OECD Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać, ale inflacja będzie zwalniać stopniowo.

2 maja 2024 r. została opublikowana najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD. Prognoza, opatrzona podtytułem „Postępujące ożywienie”, zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski oraz wybranych innych państw.

Globalne prognozy

W najnowszych prognozach OECD zakłada, że globalny wzrost PKB wyniesie 3,1% w 2024 r., czyli na poziomie z 2023 r., a następnie przyspieszy do 3,2% w 2025 r., dzięki silniejszemu wzrostowi realnych dochodów oraz niższym stopom procentowym. W ocenie OECD widoczne na całym świecie oznaki ożywienia gospodarczego hamowane są przez restrykcyjną politykę monetarną, za to inflacja spada w szybszym tempie niż początkowo przewidywano. OECD przewiduje, że do końca 2025 r. inflacja w większości największych gospodarek powróci do docelowego poziomu.

Niepewność prognoz ekonomicznych jest znacznie mniejsza niż w ostatnich latach, ale nadal występuje. Napięcia geopolityczne pozostają istotnym ryzykiem w perspektywie krótkoterminowej, zwłaszcza jeśli rozwijające się konflikty na Bliskim Wschodzie miałyby się nasilić i spowodować zakłócenia na rynku energetycznym i rynku finansowym, powodując wzrost inflacji i ograniczenie wzrostu gospodarczego. Dalszy spadek inflacji również może być wolniejszy niż oczekiwano, co może skutkować również wolniejszym obniżaniem stóp procentowych i ujawnić słabe strony sektora finansowego oraz potencjalnie doprowadzić do gwałtowniejszego spowolnienia na rynku pracy.

OECD zaleca utrzymanie restrykcyjnej polityki monetarnej, z możliwością obniżek stóp procentowych w miarę stabilizowania się poziomu inflacji. Najpilniejszym zadaniem polityki fiskalnej będzie sprostanie wyzwaniom związanym z rosnącym zadłużeniem i jego obsługą oraz presją wydatkową spowodowaną starzeniem się społeczeństw, łagodzeniem skutków zmian klimatycznych i adaptacją do nich, wzrostem wydatków na obronność oraz potrzebą finansowania nowych reform strukturalnych.

Prognozy dla Polski

OECD oczekuje, że w tym roku wzrost realnego PKB wyniesie 2,9%, przy rosnących płacach realnych i polityce fiskalnej, która wspiera wzrost konsumpcji. Inflacja zasadnicza spada, ale czasowo wzrośnie do 4,8% pod koniec 2024 r. w wyniku wygaśnięcia ulg na żywność i energię, następnie spadnie do 3,5% w 2025 r. Inflacja bazowa będzie prawdopodobnie stopniowo spadać dzięki odporności rynku pracy.

Po wyhamowaniu dynamiki inwestycji w 2024 r., uruchomienie nowych środków unijnych powinno skutkować silnym ożywieniem inwestycji w 2025 r. Według OECD w 2025 r. prognozowany jest wzrost PKB o 3,4%, choć perspektywy pozostają niepewne. Napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) pozostaje silny, chociaż wzrost konsumpcji będzie w dalszym ciągu ograniczany przez inflację i wygaszanie wsparcia z budżetu państwa. Wolniejsza niż oczekiwano konsolidacja fiskalna i większe inwestycje mogą stwarzać ryzyko wzrostu inflacji, a eskalacja wojny na Ukrainie może prowadzić do zakłóceń w gospodarce.

W ocenie OECD polityka monetarna powinna pozostać restrykcyjna i, wobec ryzyka utrzymującej się inflacji oraz niepewności co do dalszych perspektyw, być łagodzona stosunkowo powoli. OECD uważa też, że, aby uniknąć przegrzania gospodarki i poprawić długoterminową stabilność budżetową, konieczna jest stopniowa konsolidacja budżetu w ramach strategii średnioterminowej. OECD zaleca, by ograniczyć wydatki z budżetu państwa i do końca 2025 r. całkowicie wycofać środki wsparcia w zakresie energii i lepiej ukierunkować świadczenia społeczne. Wskazuje także na konieczność uzupełniania niedoborów w umiejętnościach i szkolenia dla osób dorosłych w tym w szczególności w zakresie umiejętności cyfrowych wśród osób starszych, bezrobotnych i o niskich kwalifikacjach.

{"register":{"columns":[]}}