W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Fundusz Schengen

Podstawa prawna Funduszu

Konieczność dokonania poważnych inwestycji na granicach zewnętrznych Unii Europejskiej (UE) stanowiła podstawę utworzenia Instrumentu Finansowego Schengen (Funduszu Schengen), którego beneficjantami jest 7 Państw Członkowskich Unii Europejskiej: Estonia, Łotwa, Litwa, Węgry, Polska, Słowenia i Słowacja.

Zgodnie z przepisami art. 35 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w traktatach stanowiących podstawę UE, Komisja Europejska wyasygnowała na dostosowanie granic zewnętrznych UE, na rzecz Polski, następujące kwoty (po zmianach zgodnie z art. 36):

  • w 2004 roku – ok.103,35 mln euro
  • w 2005 roku – ok.103,86 mln euro
  • w 2006 roku – ok.106,67 mln euro

RAZEM – ok. 313,88 mln euro

Zasady zarządzania i monitorowania środków Funduszu Schengen zostały określone w Decyzji Komisji Europejskiej nr C(2004)248 z dnia 5 lutego 2004 r., poprawionej przez Decyzję C(2006)684 oraz Decyzję C(2007)494.

Kierunki wydatkowania wg Traktatu

Zapisy art. 35 pozwalały wydatkować środki funduszu na zadania związane z wprowadzaniem w życie acquis Schengen oraz kontrolą na granicach zewnętrznych.

Wskazano 4 priorytety dla realizowanych projektów:

  • inwestycje w budowę, odnowienie lub polepszenie stanu infrastruktury na przejściach granicznych oraz powiązanych z nimi budynków;
  • inwestycje we wszelkie rodzaje sprzętu operacyjnego (np. sprzęt laboratoryjny, narzędzia wykrywające, sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie dla Systemu Informacyjnego Schengen – SIS II, środki transportu);
  • szkolenia Policji i Straży Granicznej;
  • wsparcie dla kosztów logistyki oraz operacji.

Środki Funduszu Schengen zostały już w całości rozdysponowane na potrzeby 50 projektów. Działania wszystkich projektów zostały w całości zakończone z końcem września 2007 r.

Założenia wydatkowania środków w Polsce

Cele wykorzystania środków Funduszu określono identycznie jak priorytety dopuszczalne w ramach realizacji projektów Funduszu Schengen.

Podstawowe założenie jakie przyjęto dla realizowanych projektów, to realizacja celu strategicznego RP, jakim było pełne uczestnictwo w strefie Schengen w styczniu 2008 r.

Zakładano jednocześnie, iż wszelkie podjęte działania nie doprowadzą do utworzenia nowej żelaznej kurtyny na wschodniej granicy RP, będącej zewnętrzną granicą Unii Europejskiej.

Instytucje uczestniczące w procesie wdrażania środków Funduszu

Instytucją Odpowiedzialną (Responsible Authority) za wykorzystanie środków Funduszu Schengen jest MSW.

Instytucją Pośredniczącą (Intermediate Body), odpowiedzialną za bezpośrednie wdrażanie Funduszu, jest Władza Wdrażająca Programy Europejskie.

Beneficjenci: Komenda Główna Straży Granicznej, Komenda Główna Policji, Urząd ds. Repatriacji i Cudzoziemców, Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Finansów – Służba Celna, Wojewodowie Warmińsko–Mazurski, Podlaski, Lubelski, Podkarpacki, Zachodniopomorski, Pomorski, Mazowiecki, Małopolski, Kujawsko–Pomorski, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Władza Wdrażająca Programy Europejskie.

Projekty z elementem transgranicznym

W ramach Funduszu Schengen przewidziano realizację czterech projektów infrastrukturalnych na terenie przejść granicznych z Ukrainą: w Krościenku, Korczowie oraz dwa w Medyce, o łącznej wartości ok. 30,6 mln zł.

W ramach Funduszu Schengen na granicy z Białorusią realizowane były cztery projekty infrastrukturalne na terenie przejść granicznych w Kuźnicy Białostockiej (przejście kolejowe – ok. 52,7 mln zł), Białowieży (przejście turystyczne – ok. 5 mln zł) oraz w Terespolu (rozbudowa przejścia – ok. 18 mln zł), o łącznej wartości ok. 75,9 mln zł.

Ponadto wykorzystując Fundusz Schengen Wojewoda Podlaski dokonał zakupu sprzętu na potrzeby przejść granicznych na terenie województwa podlaskiego, o ogólnej wartości ok. 8,9 mln zł, obejmującego zakup stacjonarnego urządzenia rentgenowskiego do prześwietlania ładunków samochodów TIR, sprzętu komputerowego, biurowego i specjalistycznego.

W ramach Funduszu Schengen na granicy z Obwodem Kaliningradzkim zrealizowano trzy projekty infrastrukturalne na terenie przejść granicznych w Bezledach (przejście drogowe – ok. 13,6 mln zł), Gronowie (przejście drogowe – ok. 5,2 mln zł) oraz w Elblągu (rozbudowa punktu odpraw na przystani – ok. 2,5 mln zł), o łącznej wartości ok. 21,3 mln zł.

Dodatkowo Fundusz Schengen był źródłem finansowania zakupów dokonanych przez Wojewodę Warmińsko–Mazurskiego w zakresie sprzętu na potrzeby przejść granicznych na terenie województwa warmińsko–mazurskiego, o ogólnej wartości ok. 900 tys. zł, obejmującego sprzęt komputerowy, biurowy i specjalistyczny.

Działania finansowane ze środków Funduszu Schengen objęły także modernizację przejść na lotniskach w Krakowie (ok. 10,6 mln zł), Gdańsku (dwa projekty o łącznej wartości ok. 8,9 mln zł), Warszawie (ok. 15,2 mln zł) oraz w Bydgoszczy (ok. 1,6 mln zł). Ponadto dofinansowano modernizację morskiego przejścia granicznego w Świnoujściu (4 mln zł) oraz dokonano zakupów wyposażenia do kontroli granicznej morskich przejść granicznych w województwie zachodniopomorskim (ok. 370 tys. zł).

Jednocześnie w oparciu o Fundusz Schengen Straż Graniczna dokonała zakupu sprzętu i inwestycji infrastrukturalnych, także na terenie województw podkarpackiego, lubelskiego, podlaskiego i warmińsko–mazurskiego.

{"register":{"columns":[]}}