W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Czy wiesz, za które butelki i puszki otrzymasz zwrot kaucji? Poznaj system kaucyjny w nowej odsłonie kampanii: Zwrotomocni!

20.10.2025

W Polsce ruszył system kaucyjny, jednak nie każdy jeszcze wie, że w okresie przejściowym nadal znajdziemy na sklepowych półkach zarówno opakowania ze znakiem kaucji, jak i te bez niego. Które z nich można zwrócić, aby odzyskać kaucję? Jak wygląda znak kaucji? O tym - i o innych zasadach działania systemu - opowiada kampania „Zwrotomocni”.

Na zdjęciu aktorzy przebrani w butelkę szklaną, plastikową i puszkę ze znakiem systemu kaucyjnego.

Rozpoczynamy nową odsłonę ogólnopolskiej kampanii informacyjno-edukacyjnej dotyczącej systemu kaucyjnego, w której występują znani aktorzy: Olga Bołądź, Piotr Polak i Sebastian Stankiewicz.

Ważny przekaz w lekkiej formie 

Kampania „Zwrotomocni” w przystępny sposób wyjaśnia zasady funkcjonowania systemu kaucyjnego. Jej bohaterami są zwracane opakowania po napojach - butelka plastikowa, szklana i puszka. Widzimy je w naturalnym środowisku - w sklepie, w domu i przy automacie. Poprzez przedstawione sytuacje poznasz najważniejsze informacje o systemie kaucyjnym: 
●    zwrot kaucji otrzymujemy tylko za opakowania ze znakiem „Kaucja”,
●    paragon nie jest potrzebny do zwrotu,
●    opakowań nie zgniatamy, nie myjemy i nie zrywamy etykiet,
●    kaucja wynosi 1 zł za butelkę szklaną wielokrotnego użytku (pojemność do 1,5 litra) i 50 gr za plastikową (poj. do 3 litrów) oraz puszkę (poj. do 1 litra).

Dowiesz się również, jakie są korzyści dla środowiska i domowych budżetów. System kaucyjny to: mniej butelek w lasach, mniej odpadów i mniejsze zużycie surowców, potrzebnych do wyprodukowania nowych opakowań. Słowem: surowiec zostaje w obiegu, a zwrócona kaucja w portfelu. 
Olga Bołądź, Piotr Polak i Sebastian Stankiewicz pokażą też jak wygląda znak kaucji i gdzie można zwracać opakowania (sklepy, automaty). 

Oprócz głównych bohaterów - butelek i puszki, w spotach zobaczysz przedstawicieli wszystkich grup wiekowych: rodzinę Zwrotomocnych - dziadka z wnuczkiem, ojca z córką i mamę z dziećmi. Na zakończenie każdego spotu wybrzmiewa hasło kampanii zachęcające odbiorców do działania: Zwrotomocni! Odbierajcie kaucję - dbajcie o środowisko. 

Działania w internecie, TV i szkołach

Kampania będzie obecna też w internecie – m.in. w mediach społecznościowych, na platformach VOD i w serwisach wideo. Spoty trafią także do telewizji i do kin. 
Integralną częścią kampanii stanowią działania edukacyjne skierowane do lokalnych społeczności oraz uczniów i nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych. 

 

Oddając butelki po napojach, nie tylko odzyskujemy kaucję, ale wspieramy system, w którym odpady stają się cennym surowcem. Dzięki temu ograniczamy ilość śmieci, zmniejszamy emisję CO₂ i chronimy zasoby naturalne. W kampanii Zwrotomocni! chcemy pokazać, że każdy z nas może w ten sposób zadbać o środowisko i klimat — to proste działanie, które przynosi korzyść nam wszystkim.

Szczegółowe informacje o tym, jak działa system kaucyjny oraz materiały do pobrania czy aktualności nt przebiegu działań kampanii „Zwrotomocni” będziemy publikować na stronie internetowej: systemkaucyjny.gov.pl .

 

{"register":{"columns":[]}}