Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wspiera rozwój sieci energetycznej dla elektromobilności - ponad 120 mln zł dotacji dla ENEA Operator
30.07.2025
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał z ENEA Operator umowy o dofinansowanie dwóch dużych projektów inwestycyjnych w ramach programu priorytetowego Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Łączna wartość inwestycji przekracza 205 mln zł, z czego 123 mln zł to środki z Funduszu Modernizacyjnego.
- Budżet całego programu, w ramach którego odbyły się 4 nabory wyniósł 1 mld zł.
- Do tej pory zawarto 10 umów dotacji na łączną kwotę 568,3 mln zł.
Nowoczesna sieć dla zeroemisyjnego transportu
W ramach podpisanych umów ENEA Operator zrealizuje dwa kompleksowe projekty zwiększające możliwości przyłączeniowe sieci elektroenergetycznej, w szczególności pod kątem rosnącego zapotrzebowania na punkty ładowania pojazdów elektrycznych oraz źródła odnawialne.
I. Modernizacja sieci i stacji w zachodniej Polsce
Projekt o wartości 85,5 mln zł, w tym 51,3 mln zł dofinansowania z NFOŚiGW, obejmuje:
- budowę powiązań stacji 400/110 kV Baczyna z siecią 110 kV – ponad 45 km nowej i zmodernizowanej sieci, w tym linie dwutorowe,
- modernizację stacji 110/SN Poznań HCP, w tym wymianę transformatorów i budowę nowej rozdzielni,
- zwiększenie niezawodności zasilania dla m.in. Gorzowa, Sulęcina, Międzyrzecza, Witnicy i Kostrzyna,
- przygotowanie infrastruktury do rozwoju elektromobilności i OZE,
- efekt ekologiczny: redukcja emisji CO₂ o 529,5 ton rocznie, ograniczenie emisji NOₓ i pyłów PM10.
II. Nowe stacje w Szczecinie, Bydgoszczy i Żninie
Projekt o wartości blisko 120 mln zł, z czego 71,8 mln zł to dotacja z NFOŚiGW, zakłada:
- budowę nowej stacji 110/15 kV Gdańska przy EC Szczecin,
- rozbudowę stacji Bydgoszcz Zachód oraz modernizację stacji Żnin,
- powstanie 5 km nowej lub zmodernizowanej sieci oraz 3 nowoczesnych stacji elektroenergetycznych,
- możliwość przyłączania nowych odbiorców i ładowarek w miastach i wzdłuż tras ekspresowych,
- efekt ekologiczny: redukcja emisji CO₂ o ponad 2 580 ton rocznie, a także ograniczenie emisji NOₓ i pyłów.
Zielona energia i transport przyszłości
Celem finansowania z NFOŚiGW jest stworzenie nowoczesnej, wydajnej i ekologicznej infrastruktury elektroenergetycznej, która będzie podstawą dalszego rozwoju elektromobilności i transformacji energetycznej Polski. Obie inwestycje ENEA Operator wpisują się w strategię funduszu dotyczącą:
- wspierania niskoemisyjnego transportu,
- poprawy jakości powietrza,
- rozbudowy infrastruktury sieciowej gotowej na przyłączenia źródeł odnawialnych energii.
Partnerstwo na rzecz czystej energii
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej od lat wspiera rozwój sieci elektroenergetycznych, które są fundamentem dla bezemisyjnej mobilności i zwiększenia udziału OZE. Podpisanie umów z ENEA Operator to kolejny krok w budowaniu odpornej i zielonej energetyki dla przyszłych pokoleń.
Fundusz Modernizacyjny to instrument finansowy zasilony środkami ze sprzedaży 4,5 proc. ogólnej puli uprawnień do emisji CO2 w ramach unijnego systemu handlu emisjami EU-ETS. Sprzedaż tych uprawnień jest dokonywana w półrocznych transzach przez Europejski Bank Inwestycyjny. Pieniądze te wspierają modernizację systemu energetycznego, poprawę efektywności energetycznej i zeroemisyjny transport w Polsce i 12 innych krajach Unii Europejskiej. Szacuje się, że do Polski z Funduszu Modernizacyjnego w latach 2021-30 może trafić ok. 60 mld zł. Zgodnie z ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, funkcję Krajowego Operatora Funduszu Modernizacyjnego pełni NFOŚiGW.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera.