Eski i obwodnice służą już kierowcom
31.10.2025
Pierwszy raz w historii Podlasia udostępniamy kierowcom - tego samego dnia - cztery odcinki nowych dróg o łącznej długości 40 km. To 21 km ekspresowej S19 wokół Bielska Podlaskiego i 19 km obwodnic - Suchowoli oraz Sztabina na DK8. Tym samym ze wszystkich tych miast wyprowadziliśmy ruch tranzytowy na osi północ - południe i mieszkańcy mogą odetchnąć od uciążliwego ruchu i hałasu.
Fragment szlaku Via Carpatia
Oddane dziś do ruchu dwa odcinki S19, Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (9 km) i Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12 km), biegną nowym śladem po północno-zachodniej i zachodniej stronie Bielska Podlaskiego.
To nie tylko pierwsze w województwie podlaskim fragmenty S19. To także część międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia, w przyszłości mającego połączyć kraje nadbałtyckie z państwami basenu Morza Śródziemnego.
Standardowa „eska”
Na obu odcinkach droga ekspresowa S19 ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu na każdej (2 x 2 x 3,5 m) plus pasy awaryjne (2,5 m). Nawierzchnia jest bitumiczna, a droga przenosi obciążenia 11,5 t/oś. Powstały węzły drogowe: Bielsk Podlaski Północ - połączenie z istniejącą DK19 (docelowo drogą wojewódzką), Bielsk Podlaski Zachód - połączenie z DK66 oraz węzeł Boćki na północ od tej miejscowości na przecięciu z obecną DK19 (docelowo drogą wojewódzką).
Południowa obwodnica Bielska
W ramach umowy na zaprojektowanie i budowę S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód przebudowany został też odcinek DK66 o długości 2,6 km, od istniejącej DK66 do istniejącej DK19 (wylot na Siemiatycze/Lublin). To droga jednojezdniowa, po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Odcinek DK66 łączy się z niemal 3-kilometrową, południową obwodnicą Bielska Podlaskiego (też DK66), którą oddaliśmy do ruchu 27 sierpnia br.
Droga w cztery lata
Umowy w systemie Projektuj i buduj z wykonawcami odcinków Haćki – Bielsk Podlaski Zachód – Boćki podpisaliśmy odpowiednio - we wrześniu 2021 r. (Budimex) i w październiku tego samego roku (Strabag). Prace w terenie ruszyły jesienią 2023 r. Łączna wartość obu kontraktów to przeszło 635 mln zł.
S19 w regionie
Droga ekspresowa S19 na południe od Białegostoku wydłuży się już w przyszłym roku do blisko 70 km. Oddamy do ruchu sąsiednie odcinki: Deniski – Haćki, Boćki – Malewice i Malewice – Chlebczyn.
Ponadto budujemy jeszcze dwa odcinki S19 na północ od Białegostoku. Pierwszy z nich, Kuźnica – Sokółka Północ (15 km), planujemy oddać do ruchu jeszcze w tym roku. Drugi, Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód (10,1 km), udostępnimy kierowcom w 2026 r.
Obwodnice Suchowoli i Sztabina
Nowe obwodnice na drodze krajowej nr 8 to w sumie przeszło 19 km poprowadzone nowym śladem wraz z 665-metrową estakadą przez Biebrzę. Obie inwestycje były realizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic, a obwodnica Suchowoli uzyskała dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy.
Oddane do ruchu obwodnice mają jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu (przekrój 1x2) oraz obustronne pobocza bitumiczne. Całkowita szerokość jezdni wynosi 10 m i jest dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Wartość kontraktów w systemie Projektuj i buduj podpisanych z wykonawcą obu inwestycji (Budimex) w maju 2021 r. to prawie 250 mln zł w przypadku Suchowoli i blisko 140 mln zł, jeśli chodzi o Sztabin. Prace w terenie ruszyły jesienią 2023 r.
Obejście nie tylko Suchowoli
15-kilometrowa obwodnica Suchowoli poprowadzona jest po wschodniej stronie istniejącej DK8. Omija aż siedem miejscowości: Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne, Krzywą i oczywiście Suchowolę.
Obwodnica Sztabina
Jej długość to 4,2 km, a poprowadzona jest po wschodniej stronie Sztabina i przekracza Biebrzę oraz dolinę tej rzeki estakadą. To charakterystyczny obiekt w nizinnym krajobrazie o wysokości konstrukcyjnej 3,9 m, długości 665,5 m i szerokości całkowitej 14,5 m.