W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

GPR 2020/21 w województwie podlaskim - umiarkowany wzrost

22.11.2021

Zakończył się prowadzony na drogach krajowych Generalny Pomiar Ruchu (GPR) 2020/2021. Pokazuje on natężenie ruchu na poszczególnych odcinkach dróg krajowych, ale też jego strukturę rodzajową, tzn. udział pojazdów ciężarowych, autobusów itd.

Dwujezdniowa droga ekspresowa wijąca się po horyzont, a na niej samochody jadące w przeciwnych kierunkach

Analizy wykonane na podstawie wyników GPR będą wykorzystane zarówno przy planowaniu nowych inwestycji, jak też przy podejmowaniu decyzji o przebudowie i modernizacjach. Dane te pomocne będą również przy priorytetowym ujęciu remontów istniejących dróg w ramach ich bieżącego utrzymania.

Regularne pomiary

GPR jest wykonywany na sieci dróg krajowych co 5 lat. Poprzedni miał miejsce w 2015 r., natomiast ostatnie badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 r. i trwało ok. 1,5 roku. Ten okres pomiarowy został wydłużony z uwagi na pandemię.

Na potrzeby najnowszego GPR-u w województwie podlaskim wyznaczono 97 punktów pomiarowych na sieci przeszło 953 km dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. 

Wzrosty na ósemce Warszawa - Białystok…

W całym województwie podlaskim średni dobowy ruch roczny (SDRR) wzrósł o 15 procent i wyniósł 8125 poj./dobę.  

Największe zmiany, jakie zaszły w ciągu ostatnich sześciu lat, miały związek przede wszystkim z oddaniem do ruchu nowych odcinków dróg ekspresowych, zwłaszcza połączenia Białegostoku z Warszawą. 

W 2015 r. na Podlasiu kierowcy korzystali tylko z dwóch fragmentów S8 (obwodnicy Zambrowa oraz odcinka Jeżewo - Białystok). Przed rozpoczęciem obecnych pomiarów była już gotowa cała S8, zarówno w województwie podlaskim, jak i mazowieckim. Tym samym trasa ta stała się szybkim i wygodnym połączeniem stolicy województwa ze stolicą kraju.  

W efekcie, na podlaskiej części S8 - w porównaniu do 2015 roku - nastąpił około 48-procentowy wzrost natężenia ruchu ogółem. Średni Dobowy Ruch Roczny, to obecnie to 20 948 pojazdów na dobę w porównaniu do 14 154 pojazdów z GPR 2015. Ruch ciężarowy wzrósł o 30 procent. 

…i na ósemce do Augustowa

Co ciekawe, spory poziom wzrostu pojazdów ogółem odnotowaliśmy także na jednojezdniowym odcinku DK8 północ od Białegostoku. O ile do Korycina jest to wzrost - w stosunku do GPR 2015 - średnio o około 25 procent, o tyle już pomiędzy Korycinem a Augustowem wzrost natężenia ruchu sięga 41 proc. (SDRR wyniósł na dobę 12 619), w tym samochodów ciężarowych z przyczepami o 30 proc. 

 Wzrosty natężenia ruchu odnotowaliśmy także na obwodnicy Augustowa (DK8 i S61). Na jej jednojezdniowej części Augustów – węzeł Raczki (DK8) było to 30 proc.  

Z kolei na części dwujezdniowej drogi S61 na odcinku węzeł Raczki - węzeł Suwałki Zachód, ten wzrost był już 42 procentowy. 

Materiały

Wyniki GPR 2020/2021 w woj. podlaskim
Mapa​_SDRR​_2020​_dk​_20​_BIALYSTOK.pdf 1.07MB

Ełk - Białystok też więcej

Spory wzrost natężenia ruchu nastąpił na DK65 od granicy woj. warmińsko-mazurskiego i podlaskiego, przez Grajewo - Mońki, do Białegostoku. Średni poziom wzrostu pojazdów poruszających się tą drogą to około 35 proc.

Gdzieniegdzie mniej

Okazuje się, że przyrost ruchu nie wystąpił na każdej drodze, nie wszędzie samochodów jest więcej. W województwie podlaskim są drogi, które stały się mniej uczęszczane.  

Na odcinku drogi krajowej nr 66 pomiędzy Brańskiem a Bielskiem Podlaskim natężenie ruchu spadło w stosunku do pomiaru z 2015 roku o 30 proc.  

Z kolei 13-procentowy spadek pojazdów ogółem zanotowano także na DK61 pomiędzy granicą z woj. mazowieckim (kierunek do Ostrołęki) a Łomżą i dalej do Stawisk, Szczuczyna i Grajewa. Wpływ na taki wynik mogły mieć trwające w 2020 i 2021 roku prace związane z budową odcinków drogi ekspresowej S61 od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna. Budowa w wielu miejscach powodowała utrudnienia w ruchu, gdyż „eska” na znacznej części poprowadzona została śladem DK61.

Podsumowanie

Z przeprowadzonego GPR-u wynika, że średni przyrost między GPR-ami w grupie pojazdów ogółem na sieci dróg województwa podlaskiego wynosi 15 proc. 

W podziale na kategorie pojazdów, największy procentowy średni wzrost na sieci miały lekkie pojazdy ciężarowe (50 proc.), samochody osobowe (23 proc.). Ciekawostką jest fakt, dużego przyrostu - o 77 proc. - liczby… ciągników rolniczych, mimo że z racji całkowitej wielkości natężenia w SDRR na sieci dróg krajowych nie są wcale dominującą strukturą rodzajową. 

Ruch pojazdów ciężkich w grupie samochodów ciężarowych z przyczepami wzrósł na całej sieci średnio o 6 proc. 

Na mapie GPR 2020/2021 przedstawiamy wyniki dla poszczególnych pododcinków pomiarowych na drogach krajowych województwa podlaskiego.   

{"register":{"columns":[]}}