Mieszkańcy Suchowoli i Sztabina wkrótce zapomną o tranzycie
18.09.2025
Na przełomie października i listopada kierowcy będą mogli już korzystać z obwodnic obu tych miejscowości położonych przy krajowej ósemce. To w sumie przeszło 19 km jezdni poprowadzonej nowym śladem wraz z 665-metrową estakadą przez Biebrzę. Oba zadania są realizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic, a obwodnica Suchowoli z dofinansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy.
Budowa obu obwodnic jest na finiszu. Zaawansowanie prac szacujemy na ponad 95 proc. na obwodnicy Suchowoli i przeszło 93 proc. na obwodnicy Sztabina. Jezdnia na trasie głównej jest na obu inwestycjach gotowa. Natomiast trwa jeszcze montaż barier energochłonnych oraz wygrodzeń. Wykonywane są też ekrany przeciwolśnieniowe i oznakowanie poziome. Trwają prace brukarskie oraz humusowanie skarp, a wkrótce ruszą nasadzenia zieleni.
Obwodnica Sztabina
Budowa obwodnicy Sztabina o długości 4,2 km ruszyła w połowie września 2023 roku. To jednojezdniowa droga z nawierzchnią bitumiczną, o dwóch pasach ruchu (1x2) i z obustronnymi poboczami bitumicznymi. Całkowita szerokość jezdni to 10 m. Droga jest dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Estakada
Obwodnica poprowadzona jest po wschodniej stronie Sztabina i przekracza Biebrzę oraz dolinę tej rzeki estakadą. To charakterystyczny obiekt w nizinnym krajobrazie o wysokości konstrukcyjnej 3,9 m, długości 665,5 m i szerokości całkowitej 14,5 m.
Wartość całego kontraktu realizowanego w trybie Projektuj i buduj przez firmę Budimex to 139,8 mln zł. Umowę z wykonawcą podpisaliśmy 28 maja 2021 r.
Dzięki obwodnicy ze Sztabina wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy. Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a lokalny układ komunikacyjny zostanie odciążony.
Obejście nie tylko Suchowoli
Kilka kilometrów na południe od obwodnicy Sztabina powstaje 15-kilometrowa obwodnica Suchowoli. Poprowadzona nowym śladem, po wschodniej stronie istniejącej DK8, omija aż siedem miejscowości: Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne, Krzywą i Suchowolę.
Podobnie jak obwodnica Sztabina, także obwodnica Suchowoli ma jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu oraz obustronne pobocza bitumiczne. Całkowita szerokość jezdni wynosi 10 m i jest dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.
Prace w terenie ruszyły jesienią 2023 r. Wartość kontraktu, realizowanego w trybie Projektuj i buduj także przez Budimex, to prawie 250 mln zł. Umowę z wykonawcą podpisaliśmy 14 maja 2021 r. Obwodnica Suchowoli jest dofinansowana z Krajowego Planu Odbudowy.