W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najkrótszy wariant S19 z decyzją środowiskową

01.10.2021

Mamy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) na ostatni fragment drogi ekspresowej S19 w woj. Podlaskim - od Sokółki do Dobrzyniewa Dużego. 28 września br. wydał ją Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku. Tym samym otwiera się droga do realizacji najkrótszego połączenia pomiędzy Białymstokiem, a granicą państwa w Kuźnicy.

Znak informacyjny, oznaczający drogę ekspresową (białe auto od przodu na niebieskim tle) oraz czerwona tablica oznaczająca numer drogi ekspresowe (literka S i numer 19 na biało)

Domykamy podlaską S19

Wydana DŚU na odcinek S19 od węzła Sokółka Północ – do węzeła Dobrzyniewo Duże, umożliwi zrealizowanie całej podlaskiej części drogi ekspresowej S19 od Kuźnicy, po Chlebczyn, w najkrótszym wariancie. Pozostałe odcinki tej „eski” albo są w realizacji (podpisane umowy w systemie Projektuj i buduj), albo w procedurze przetargowej. 

Zakres inwestycji

Decyzją z 28 września RDOŚ zatwierdził przebieg drogi S19 na odcinku Sokółka – Dobrzyniewo Duże w wariancie piątym, preferowanym przez GDDKiA. Przedsięwzięcie to będzie polegać na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 o długości około 44 km. 

Odcinek ma początek na węźle Sokółka Północ i dalej biegnie na zachód, w kierunku Białegostoku, wykorzystując - w możliwie największym stopniu - korytarz istniejącej drogi krajowej nr 19. Ten fragment zaplanowany został tak, aby obejść położone na szlaku miejscowości: Sokółka, Geniusze, Straż, Czarna Białostocka i Wasilków.   

Odcinek kończy się na połączeniu z węzłem Dobrzyniewo. Na istniejącej obwodnicy Wasilkowa, pomiędzy węzłami Wasilków (dawniej Święta Woda) a Białystok Północ (dawniej Sochonie), zostanie dobudowana druga jezdnia.     

Zakres inwestycji obejmuje również budowę i przebudowę dróg wojewódzkich, powiatowych, gminnych i dodatkowych jezdni służących do obsługi komunikacyjnej terenów przyległych. Powstaną też obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej nad drogami poprzecznymi, ciekami wodnymi lub liniami kolejowymi oraz obiekty w ciągu dróg poprzecznych.  

Wysokie wymagania w zakresie ochrony środowiska

Inwestycja częściowo przebiega przez obszar Puszczy Knyszyńskiej i przez tereny specjalnej ochrony ptaków „Puszcza Knyszyńska” oraz specjalny obszar ochrony siedlisk „Ostoja Knyszyńska” zaliczanych do Natury 2000. Z tego względu inwestycja zostanie zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych i ograniczeniem uciążliwości dla terenów sąsiednich.  

Standardowa ochrona przyrody…

Zgodnie z wydaną DŚU, w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania inwestycji na klimat akustyczny, wykonane zostaną ekrany akustyczne o łącznej długości około 4 km. Mieszczą się w tym także ekrany akustyczne na obwodnicy Wasilkowa zapewniające bezpieczeństwo chronionych siedlisk ptaków. Dodatkowo wybudowane zostaną ekrany osłonowe w dolinie rzeki Sokołdy, w celu minimalizowania ryzyka kolizji ptaków i nietoperzy z pojazdami poruszającymi się po drodze. 

Z kolei dla zapewnienia właściwych warunków migracji zwierząt zostaną wybudowane 34 przejścia, w tym 20 przejść dla zwierząt dużych i średnich oraz 14 dla zwierząt małych i płazów.  

… i niestandardowe rozwiązania na rzecz środowiska

Decyzja środowiskowa nakłada też na GDDKiA obowiązek wykonania nasadzenia drzew o łącznej powierzchni blisko 20 ha, co stanowi kompensację za wycinkę drzew.  

Powstaną też: 

  • czatownie i platformy lęgowe dla orlika krzykliwego w dolinie rzek: Sokołda, Kamionka i Bartoszycha,  
  • budki dla ptaków i nietoperzy (kilkaset sztuk), jako kompensacje wycinki drzew dziuplastych,  
  • konstrukcje dla nietoperzy w przejściach dolnych dla zwierząt – stanowiące miejsca schronienia dla tych ssaków, 
  • siedliska zastępcze dla trzmieli i zapylaczy z łąkami kwietnymi (40 miejsc),  
  • zbiorniki kompensacyjne dla płazów. 

Parametry techniczne drogi

Decyzja środowiskowa została wydana na odcinek drogi ekspresowej o długości około 44 km, przy następujących parametrach:   

  • obciążenie nawierzchni - 11,5 t/oś  

  • przekrój poprzeczny - 2 x 2 

  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m  

  • szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m  

  • szerokość pobocza - min. 0,75 m 

  • szerokość pasa dzielącego -– 5 m (wraz z opaskami)  

Przetarg na realizację w 2023 roku

Zgodnie z planem odcinek S19 Sokółka - Dobrzyniewo ma zostać zrealizowany w latach 2025-2027. Po wykonaniu i odebraniu w 2022 r. opracowań geologiczno-inżynierskich oraz podziale na pododcinki realizacyjne, ogłoszenie pierwszych przetargów na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i buduj planowane jest na rok 2023. 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}