W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Otwarcie S61 ułatwia podróże w województwie podlaskim

06.06.2025

Otwarcie pierwszej jezdni obwodnicy Łomży, a tym samym umożliwienie przejazdu całą S61 od granicy woj. mazowieckiego i podlaskiego w rejonie Śniadowa do granicy państwa w Budzisku ułatwiło i przyspieszyło podróże po województwie podlaskim i części woj. warmińsko-mazurskiego. Wpłynęło też na zmianę natężenia ruchu na pozostałych drogach krajowych w regionie.

Dwie jezdnie na drodze ekspresowej, na każdej po kilka różnych pojazdów

Standard drogi ekspresowej obwodnica Łomży uzyska po zakończeniu budowy drugiej jezdni – w III kwartale tego roku. Wtedy też kierowcy będą mogli korzystać z całego, ponad 310-kilometrowego korytarza transportowego Via Baltica, od Warszawy do Budziska na granicy z Litwą, w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej.

Spodziewane zmiany ruchu

Już po otwarciu I jezdni obwodnicy Łomży i zapewnieniu przejezdności całej trasy Via Baltica zaobserwowaliśmy zmiany w natężeniu ruchu.  Stacja ciągłego pomiaru ruchu zlokalizowana na odcinku S61 Stawiski – Szczuczyn wskazała wzrost o 28 proc. (wrzesień 2024 r. w stosunku do września 2023 r.). Na odcinku Kalinowo – Raczki, na którym kumuluje się ruch między innymi z DK16 łączącej się z S61 w Ełku, wzrost wyniósł 31,1 proc.

Z kolej na drodze ekspresowej S8 na odcinku Ostrów Mazowiecka Północ – Zambrów Zachód stacja wskazała we wrześniu 2024 r. zmniejszenie natężenia ruchu o 40,8 proc. w porównaniu do ruchu we wrześniu 2023 r. Z kolei pomiar na odcinku Jeżewo – Białystok w tym samym okresie także wykazał spadek natężenia ruchu (o 26,6 proc.).

Przedstawione dane potwierdzają znane, obserwowane od wielu lat i uwzględniane w modelach ruchu, zjawisko przenoszenia ruchu na drogi bezkolizyjne i w wyższej klasie technicznej. Zjawisko to można zaobserwować, wyznaczając np. w popularnej nawigacji samochodowej trasę Białystok – Lublin. Dzięki wygodnym drogom ekspresowym, trasa o długości ok. 330 km jest szybsza od trasy o długości ok. 250 km.

Rozwijamy sieć drogową dla Was

Dane otrzymane ze stacji ciągłego pomiaru ruchu potwierdzają, że nowo budowane odcinki dróg, zwłaszcza ekspresowych, cieszą się dużą popularnością wśród kierowców. Spodziewamy się dalszych zmian ruchu na drogach krajowych, szczególnie gdy obecne place budowy zamienią się w atrakcyjne, nowe drogi ekspresowe. Jeszcze w tym roku oddamy do ruchu m.in. dwa odcinki S19 w okolicach Bielska Podlaskiego: Haćki - Bielsk i Bielsk - Boćki.

Szeroki front robót

Województwo podlaskie jest bardzo dużym, drogowym placem budowy. Roboty prowadzimy na 11 kontraktach wartych ponad 3,8 mld zł. Powstaje około 130 km dróg ekspresowych i obwodnic. Na osi północ - południe są to jednojezdniowe obwodnice Sztabina i Suchowoli (DK8), a w standardzie drogi ekspresowej (S61) dobiega końca budowa obwodnicy Łomży. Realizowany jest również przeszło 70-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S19 od miejscowości Deniski (okolice rzeki Narew na południe od Białegostoku) aż do miejscowości Chlebczyn w województwie mazowieckim (okolice rzeki Bug). Dwa inne odcinki S19 powstają przy granicy (Kuźnica - Sokółka) i w rejonie Białegostoku (Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód). W budowie jest też jednojezdniowa obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66 o długości niespełna 3 km.

{"register":{"columns":[]}}