W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rok pełen wydarzeń

29.12.2022

Wydłużenie korytarza transportowego S61 Via Baltica o kolejne 24 kilometry i rozpoczęcie budowy obwodnicy Łomży. Pierwsza decyzja o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID) dla S19 – tak można podsumować miniony rok w województwie podlaskim. Niestety, mamy też uchyloną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych (DŚU) na odcinek S19 Choroszcz - Ploski. Zapraszamy do podsumowania 2022 roku.

Widok dwóch jezdni budowanej drogi ekspresowej z lotu ptaka

S61 coraz dłuższa

Droga ekspresowa S61 ma około 220 km, przebiega przez trzy województwa – mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie. Tylko w ubiegłym roku oddaliśmy do ruchu ponad 70 km tej drogi, z tego 51 w woj. podlaskim, a pozostałe 20 w woj. warmińsko-mazurskim.    

Od marca tego roku gotowy jest, choć nieużywany, fragment S61 Łomża Południe - Łomża Zachód o dł. 7,2 km. Kierowcy skorzystają z niego w połowie przyszłego roku, po wybudowaniu węzła Łomża Zachód realizowanego w ramach sąsiedniego kontraktu na budowę obwodnicy Łomży.     

Natomiast 22 grudnia br. oddaliśmy do użytku 24-kilometrowy odcinek S61 Suwałki - Budzisko. Ten fragment „eski” oprócz tego, że połączył Polskę z Litwą, wydłużył także wcześniej oddane do użytku części S61. Kierowcy mogą już korzystać z prawie 70 -kilometrowego fragmentu Via Baltici w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Kalinowo do granicy z Litwą.   

Dostępny jest też kolejny długi, ponad 65-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Kolno i Ełk Południe, a także odcinek Śniadowo - Łomża Południe. Droga ekspresowa S61 znacząco usprawnia tranzyt oraz poprawia bezpieczeństwo ruchu poprzez rozdzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego.

Ostatnie fragmenty w budowie 

Trwa realizacja pozostałej części drogi ekspresowej S61. W tym roku, po podpisaniu 19 maja umowy z firmą Intercor, ruszyła budowa ostatniej części S61 w woj. podlaskim- obwodnicy Łomży. To odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,9 km). Zgodnie z umową wykonawca ma udostępnić do ruchu minimum jedną jezdnię S61 (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej - w połowie 2024 r. Ma to ogromne znaczenie dla mieszkańców Łomży, którzy zostaną wówczas uwolnieni od ruchu tranzytowego. Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno - z dwoma jezdniami i całą infrastrukturą towarzyszącą - ma być oddany do użytku w 2025 r.    

W mijającym roku również w woj. mazowieckim na styku z woj. podlaskim trwała budowa odcinka S61 od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do Śniadowa. Ma on długość 19,5 km i będzie udostępniony kierowcom w IV kwartale 2023 roku.   

S19 - w realizacji

Dla odcinków począwszy od Bielska Podlaskiego, dalej na południe - przez Boćki, Siemiatycze aż za rzekę Bug do Chlebczyna złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji ZRID. Po ich otrzymaniu, w przyszłym roku planujemy rozpoczęcie budowy poszczególnych fragmentów S19, które sukcesywnie mają być oddawane do ruchu w latach 2024-2025.   

Wniosek o ZRID został również złożony 31 maja br., na ponad 10-kilomerowy odcinek S19 Krynice – Dobrzyniewo - Białystok Zachód. Po uzyskaniu decyzji, budowa ruszy w przyszłym roku. Planowane zakończenie - 2025 r.   

W grudniu wojewoda podlaski podpisał decyzję ZRID na prawie 16-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi od Kuźnicy (gr. państwa z Białorusią) do Sokółki. Wkrótce przekażemy plac budowy wykonawcy, a planowane zakończenie tej inwestycji to koniec 2024 r. 

S19 i uchylenie decyzji środowiskowej

W związku z decyzjami sądów, których skutkiem było prawomocne uchylenie decyzji środowiskowej na odcinek S19 Białystok Zachód - Ploski musieliśmy odstąpić od umów z wykonawcami poszczególnych odcinków południowej obwodnicy Białegostoku. Realizacja zawartych kontraktów nie ma podstaw prawnych. Chodzi o trzy odcinki S19 o łącznej długości 39 kilometrów: Białystok Zachód - Księżyno, Księżyno - Białystok Południe, wraz z odcinkiem DK65 Białystok Południe - Grabówka oraz Białystok Południe - Ploski.   

W tej sytuacji natychmiast podjęliśmy działania zmierzające do ponownego uzyskania DŚU dla całego fragmentu S19 Białystok zachód - Ploski, wypełniając zalecenia wskazane w wyroku i uzasadnieniu Naczelnego Sądu Administracyjnego. W przyszłym roku złożymy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku wymagane dokumenty.  

Ostatnim fragmentem S19, na który uzyskaliśmy 28 września 2021 roku decyzję środowiskową, jest odcinek Sokółka - Dobrzyniewo. Prowadzi on - w przybliżeniu - po śladzie istniejącej DK19 przez obwodnicę Wasilkowa. Niestety, wpłynęły odwołania od tej decyzji i obecnie trwa postępowanie odwoławcze przed Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Warszawie.

S16 - prace przygotowawcze

Jedną z rozpoczynających się inwestycji w województwie podlaskim, częściowo także w woj. warmińsko-mazurskim, jest odcinek drogi ekspresowej S16, która połączy Ełk z Białymstokiem oraz drogi ekspresowe S19 z S61.  

Droga ta jest na zaawansowanym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało analizę ruchu, także Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Został też przedłożony Raport oddziaływania na środowisko na całe zadanie. Decyzja o wyborze rekomendowanego wariantu przewidziana jest na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) na początku przyszłego roku. 

Drogi w rządowych programach 

13 grudnia bieżącego roku Rada Ministrów przyjęła nowy Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 z perspektywą do 2033 r. Jego wartość to 294 miliardy złotych. Wśród wpisanych tam inwestycji jest droga ekspresowa S16 Ełk - Białystok. W osobnej uchwale Rada Ministrów wskazała jako zasadne do wykonania jeszcze jedno zadanie - budowę drogi ekspresowej S8 od Białegostoku przez Suchowolę i Augustów do węzła Raczki przed Suwałkami.

Program 100 obwodnic

W upływającym roku złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji ZRID na obwodnice Suchowoli oraz Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8. Obwodnica Suchowoli będzie miała 15,1 km długości, natomiast Sztabina - 4,23 km. Oba odcinki zostaną wybudowane jako jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Planowane oddanie ich do użytku to 2025 r.    

W ramach rządowego Programu 100 obwodnic w woj. podlaskim powstaną jeszcze obwodnice: Białobrzegów, Augustowa i Zambrowa, które obecnie są na etapie prac przygotowawczych.  

Obwodnica Białobrzegów posiada już ostateczną decyzję środowiskową. Trwają prace przygotowawcze, które umożliwią w przyszłym roku ogłoszenie przetargu na jej zaprojektowanie i budowę. 

{"register":{"columns":[]}}