W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

S19 - może ruszać budowa przygranicznego odcinka

27.12.2022

Wojewoda Podlaski wydał dziś decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na prawie 16-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi od Kuźnicy (gr. państwa z Białorusią) do Sokółki. Plac budowy zostanie przekazany wykonawcy w najbliższych dniach.

Dwie puste jezdnie drogi ekspresowej.

Dwie jezdnie aż do granicy

Do wybudowania jest 15,8 km dwujezdniowej drogi od Kuźnicy do Sokółki. Początkowe 5,25 km będzie miało standard drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a na dalszych 10,5 km nowej trasy będzie w standardzie drogi ekspresowej. Cała droga ma być przystosowana do ciężkiego ruchu o nośności 11,5 tony/oś. Wartość umowy na odcinek Kuźnica - Sokółka to 526,22 mln zł.

Dodatkowe pasy ruchu przy granicy

Przy samym przejściu granicznym zaplanowano sześć pasów ruchu (dwa wjazdowe do kraju i cztery wyjazdowe). Na 600-metrowym odcinku drogi w pobliżu przejścia granicznego nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego, a na pozostałej części drogi będzie nawierzchnia bitumiczna.

Dwa węzły

  • Kuźnica - na skrzyżowaniu z istniejącą obecnie drogą krajową nr 19 (docelowo - droga wojewódzka). W rejonie węzła dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 19, na dojeździe do przejścia granicznego w Kuźnicy, zmieni swoje parametry techniczne z drogi klasy GP na drogę ekspresową (klasy S). Węzeł obsłuży relacje Kuźnica - Sokółka oraz Kuźnica - Białystok.
  • Sokółka Północ - na skrzyżowaniu z istniejącą DK19 (docelowo droga wojewódzka). Węzeł obsłuży relację Kuźnica - Sokółka. Do czasu wykonania dalszych odcinków drogi S19 (decyzja środowiskowa jest badana przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w postępowaniu odwoławczym), węzeł umożliwi wjazd z istniejącej DK19 na odcinek S19.

Zadanie obejmować będzie również budowę 12 obiektów inżynierskich, w tym mostu nad rzeką Łosośna oraz jednego wiaduktu kolejowego. 

Parking dla pojazdów czekających na odprawę

Przewidziano też budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP). Na kierunku wjazdowym do Polski MOP Popławce, a na kierunku wyjazdowym będzie to MOP Wojnowce, gdzie funkcjonować będzie System Buforowania Pojazdów Ciężarowych i Osobowych. Na tym MOP-ie przewidziano m.in. ponad 800 stanowisk postojowych dla samochodów ciężarowych, 40 dla pojazdów z ładunkiem niebezpiecznym, 210 stanowisk dla aut osobowych oraz 10 dla autobusów, umożliwiając oczekiwanie na odprawę graniczną.

Przejście graniczne Polska - Białoruś

Pomimo trudnej obecnie sytuacji geopolitycznej, budując drogi i planując ich rozwój jesteśmy zobowiązaniu do zapewnienia jak najlepszych rozwiązań komunikacyjnych na kolejne lata, mając na uwadze tych, którzy na co dzień trudną i odpowiedzialną pracę kierowcy wykonują i będą wykonywać w kolejnych latach. 

Za dwa lata otwarcie

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem ten odcinek drogi powinien być gotowy pod koniec 2024 roku. Przypominamy, że ta jak i większość naszych inwestycji powstająca po nowym śladzie realizowana jest w systemie Projektuj i buduj.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}