W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

S19 południowa obwodnica Białegostoku ze zmodyfikowaną decyzją środowiskową

09.10.2025

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) utrzymał w mocy, a częściowo zmienił decyzję środowiskową (DŚU) dla odcinka S19 Choroszcz - Ploski wraz z budową drogi krajowej nr 65 Kudrycze - Grabówka, która została wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku. Największą nowością w tym dokumencie jest wydłużenie mostu przez dolinę Narwi ze 159 do 660 m.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA "eska" widziana z pozycji żaby

Skuteczne odwołanie

Zmieniona decyzja środowiskowa obejmuje swoim zakresem trzy odcinki realizacyjne S19 o łącznej długości około 40 km oraz prawie 14 km fragment DK65 po nowym śladzie.  

Nowa decyzja GDOŚ, w kwestii przeprawy drogowej nad doliną rzeki Narew w rejonie miejscowości Ploski, uwzględnia jeden z wniosków, jakie złożono w odwołaniu od decyzji środowiskowej RDOŚ. Modyfikując DŚU w tym zakresie, GDOŚ uznał za konieczne budowę estakady obejmującej całą szerokość doliny Narwi, stąd wydłużenie obiektu aż do 660 metrów.  

Cenna cała dolina

„Zmiana podyktowana jest koniecznością zachowania drożności międzynarodowego korytarza ekologicznego Dolina Górnej Narwi GKPn-23A.  Dolina Narwi stanowi jeden z najcenniejszych w Europie kompleksów siedlisk wodno-błotnych włączonych do sieci Natura 2000 /…/oraz posiada szczególne znaczenie dla ochrony bioróżnorodnowści” – czytamy w uzasadnieniu decyzji.  

W ocenie GDOŚ 660-metrowy most krajobrazowy przez całą szerokość doliny rzecznej, z 60-metrowym przęsłem nurtowym i skrajnią pionową wynosząca minimum 5 m na długości 70 proc. obiektu - zapewni zachowanie istniejących w dolinie warunków siedliskowych i umożliwi przemieszczanie się zwierząt (w tym dużych) całą szerokością doliny.  

Inne zmiany w DŚU

Decyzją GDOŚ zmieniono również niektóre warunki dotyczące prowadzenia prac budowalnych oraz działań minimalizujących oddziaływanie na środowisko, m.in.: wyłagodzenia nasypów pod istniejącą droga krajową nr 19 w celu poprawy warunków migracji zwierząt w dolinie Narwi, badania i ochrony budynków przed drganiami w trakcie prowadzenia prac czy wykonania siedlisk zastępczych dla trzmieli oraz innych zapylaczy oraz sposobu zagospodarowania otoczenia siedlisk (łąki kwietne).

Czas na analizę zmian

Zmienioną decyzję środowiskową poddamy teraz szczegółowej analizie pod kątem koniecznych do wprowadzenia rozwiązań technicznych oraz wynikających z nich warunków ekonomicznych.  

Jeśli nie wpłyną skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na zmodyfikowaną decyzję środowiskową, to stanie się ona prawomocna. W takiej sytuacji przetargi na poszczególne odcinki realizacyjne będziemy mogli ogłaszać pod koniec bieżącego i na początku przyszłego roku. Planujemy, że do końca 2026 roku podpiszemy umowy, w formule Projektuj i buduj, z nowymi wykonawcami. 

Niekończąca się opowieść

Zmieniona przez GDOŚ decyzja środowiskowa na odcinek S19 Choroszcz – Ploski wraz z budową DK65 Kudrycze - Kuriany - Grabówka jest kolejną w długiej historii starań o budowę południowej obwodnicy Białegostoku.  

  • 4 września 2018 r. - złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU na odcinek S19 Choroszcz - Ploski do RDOŚ 

  • 14 sierpnia 2019 r. - otrzymaliśmy DŚU, od której wpłynęły odwołania, które rozpatrywał GDOŚ 

  • 4 czerwca 2021 r. - GDOŚ uchyla w części decyzję RDOŚ, jednakże w większości utrzymuje ją w mocy, co pozwala o na kontynuowanie inwestycji 

  • 8 lutego 2022 r. - w wyniku skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie decyzja GDOŚ i poprzedzająca ją decyzja RDOŚ zostają uchylone 

  • 8 listopada 2022 r. - Naczelny Sąd Administracyjny oddala skargę kasacyjną GDDKiA utrzymując w mocy wyrok sądu niższej instancji. Sprawa wraca do RDOŚ w Białymstoku, który ponownie musi zająć się wnioskiem o wydanie DŚU 

  • 21 lutego 2023 r. - składamy do RDOŚ w Białymstoku uaktualniony, zgodnie z wyrokami obu sądów administracyjnych, raport o oddziaływaniu na środowisko 

  • 31 lipca 2023 r. - RDOŚ po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego na podstawie wniosku z 4 września 2018 r., wydaje nową decyzję środowiskową nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności 

  • 26-28 sierpnia 2023 r. – wpływają odwołania od decyzji RDOŚ 

  • 1 października 2025 r. - GDOŚ zmienia częściowo decyzję środowiskową, a częściowo utrzymuje w mocy, co umożliwia przygotowanie przetargów

S19 na Podlasiu

Docelowo droga łącząca, położoną na granicy z Białorusią, Kuźnicę i Barwinek na granicy ze Słowacją będzie miała długość ponad 580 km z czego w standardzie drogi ekspresowej będzie ok. 575 km. Połączy trzy największe miasta wschodniej Polski - Białystok, Lublin i Rzeszów. 

W województwie podlaskim S19 to docelowo około 175 km (plus 5 km dwujezdniowej DK19 w rejonie przejścia granicznego w Kuźnicy). Oprócz trzech odcinków położonych na południe od Białegostoku i objętych właśnie wydaną decyzją środowiskową (ok. 40 km), trwają prace nad pozostałymi fragmentami S19.  

Na bardzo zaawansowanym etapie budowy jest obecnie siedem odcinków S19 o długości ponad 89 km (plus wspomniany odcinek DK19 koło Kuźnicy): 

  • Kuźnica – Sokółka (oddanie do użytku pod koniec 2025 r.), 

  • Krynice – Dobrzyniewo – Białystok Zachód, 

  • Deniski – Haćki, 

  • Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (oddanie do użytkowania październik/listopad 2025 r.), 

  • Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (oddanie do użytkowania październik/listopad 2025 r.), 

  • Boćki – Malewice, 

  • Malewice – Chlebczyn.  

Trzy kolejne odcinki S19 o długości niemal 46 km są na etapie opracowania szczegółowej dokumentacji technicznej i złożono już wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID). Są to: 

  • Sokółka – Czarna Białostocka, 

  • Czarna Białostocka – Białystok Północ, 

  • Białystok Północ – Dobrzyniewo.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}