W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stan realizacji Programu budowy 100 obwodnic w woj. podlaskim

15.04.2022

Rządowy Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zakłada wykonanie pięciu inwestycji na terenie woj. podlaskiego. Każdej z nich towarzyszy duże zainteresowanie społeczne. Czasem tak duże, że skutkuje powstaniem dodatkowych wariantów przebiegu obwodnicy. GDDKiA opracowuje dodatkowe warianty zgłoszone podczas konsultacji społecznych i ocenia tak samo, jak inne warianty przedstawione przez biura projektowe.

Po lewej stronie ciężarówka na moście nad rz. Biebrza, po prawej tablice z oznaczeniem rz. Biebrzy i granicy powiatu augustowskiego, gminy Sztabin.

Obwodnica Augustowa

Ta inwestycja jest elementem szerszego zadania obejmującego modernizację „szesnastki” między Augustowem a granicą państwa w Ogrodnikach. Droga zostanie przystosowana do ruchu ciężkiego, poszerzona na całej swojej długości do minimum 7 metrów szerokości, a nawierzchnia wzmocniona do nośności 11,5 tony na oś. Aby uniknąć powrotu ciężkiego transportu do miasta, zaplanowaliśmy południowo-wschodnią obwodnicę Augustowa w ciągu DK16.   

Od chwili podjęcia prac w grudniu 2019 r., przebieg nowej obwodnicy Augustowa budzi zainteresowanie i emocje lokalnej społeczności. Wychodząc im naprzeciw, przeprowadziliśmy dwukrotnie akcje informacyjne.

Gorące wiosna i lato 2020 r.

Po raz pierwszy zwróciliśmy się do społeczeństwa o opinię pod koniec wiosny 2020 r., na etapie opracowywania uproszczonego Studium korytarzowego. Akcja informacyjna, z uwagi na pandemię, prowadzona była w formie elektronicznej. W ankiecie, zamieszczonej na stronie internetowej kontraktu, wzięło udział 113 osób.  

Podobne ankiety skierowaliśmy również do władz lokalnych. Samorządowcy wykazali się dużym zaangażowaniem, przygotowując tzw. wariant burmistrza. Jest on najdłuższy, ale też najbardziej oddala się od zabudowy Augustowa. GDDKiA przyjęła ten wariant do dalszego opracowania, rozszerzając zarazem zakres prac projektowych. 

Drugie podejście

Finalnie wskazaliśmy trzy warianty, które przedstawiliśmy społeczności lokalnej w ramach kolejnej akcji informacyjnej. Odbyła się ona w maju 2021 r. Zainteresowani mogli wypełniać formularz zamieszczony na stronie internetowej bądź przesłać go w wersji papierowej.  

W przeprowadzonych badaniach za wariantem burmistrza (W3) opowiedziało się 811 osób, czyli ponad 86 proc. zainteresowanych. Jako uzasadnienie wyboru wariantu W3 podawano argumenty, że jest on bezpieczny, nie odcina miasta Augustów od terenów rekreacyjnych i turystycznych oraz odsuwa ruch ciężarowy od miasta uzdrowiskowego usytuowanego na terenach wykorzystywanych rekreacyjnie przez mieszkańców, turystów i kuracjuszy. 

Wybór wariantu przed nami

Opracowane Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) wykonawca przedłożył do odbioru w listopadzie 2021 r. Pod koniec stycznia 2022 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). W kwietniu 2022 r. wykonawca przekazał materiały skorygowane o uwagi zgłoszone podczas posiedzenia ZOPI. Jesteśmy obecnie na etapie weryfikacji dokumentacji oraz organizacji posiedzenia Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), które rozstrzygnie o wyborze wariantu.  

W połowie 2022 r. zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) i jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap II). Ogłoszenie przetargu w systemie Projektu i buduj planowane jest w III kwartale 2024 r., po uzyskaniu ostatecznej decyzji środowiskowej, a roboty budowlane na lata 2026-2028. 

Obwodnica Białobrzeg

Trasa będzie miała długość ok. 5 km i ominie miejscowość od wschodu. Dla inwestycji uzyskaliśmy już decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. W marcu 2021 r. podpisaliśmy umowę na wykonanie Koncepcji programowej dla odcinka DK8 Sztabin - Augustów wraz z obwodnicą Białobrzeg.  

W lutym wystąpiliśmy do Marszałka Województwa Podlaskiego z wnioskiem o zatwierdzenie projektu robót geologicznych dla dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz hydrologicznej. Prace terenowe rozpoczniemy w ciągu kilku tygodniu po uzyskaniu stosownych decyzji w tym zakresie.  

Uszczegóławiamy projekty drogowe i mostowe tak, by na przełomie maja i czerwca bieżącego roku zorganizować spotkania informacyjne oraz wysłuchać głosu mieszkańców. Na bieżąco kontaktujemy się z władzami lokalnymi. Staramy się wypracować rozwiązania, które będą akceptowalne przez wszystkie zainteresowane strony. Zgodnie z zawartą umową wykonawca powinien zakończyć prace projektowe w IV kwartale 2022 r. Następnie powinny odbyć się posiedzenia ZOPI i KOPI. Przetarg na roboty budowlane planujemy ogłosić w II kwartale 2023 r. Roboty budowlane przewidziane są na lata 2025-2027. Podstawowym celem budowy obwodnicy Białobrzeg jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się przez centrum miejscowości.

Obwodnice Suchowoli i Sztabina

Po podpisaniu umów na realizację obu obwodnic w ciągu DK8 pomiędzy Białymstokiem a Augustowem, ruszyły prace projektowe. Złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obu obwodnic planowane jest w III kwartale w 2022 r. Roboty budowlane realizowane będą w latach 2023-2025.  

Obwodnica Suchowoli ma mieć 15 km długości i od strony wschodniej ominie Suchowolę oraz szereg mniejszych miejscowości, tj. Zagórze, Wysokie, Skindzierz, Chodorówkę Nową, Poświętne oraz Krzywą. Tym samym wyprowadzi z nich ruch tranzytowy. Wartość umowy to ponad 249 mln zł.   

Budowa tej obwodnicy również spotkała się z zainteresowaniem władz samorządowych. Na wniosek wójta Gminy Korycin, GDDKiA wspólnie z wykonawcą rozważa możliwość zaprojektowania wydłużenia drogi - dodatkowej jezdni łączącej drogę gminną z Zagórza z drogą gminną do Kolonii Wysokie. Usprawniłoby to komunikację w tym rejonie, głównie, jeśli chodzi o dojazd do pól i przejazd na drugą stronę obwodnicy Suchowoli.  

Obwodnica Sztabina ma mieć długość 4,2 km i rozpocznie się kilometr na południe od miasta, rondem zlokalizowanym przed rzeką Biebrza. Droga będzie przekraczała dolinę tej rzeki ponad 720-metrową estakadą. Obwodnica zakończy się ok. 2 km na północ od Sztabina, włączeniem w istniejącą DK8. Wartość kontraktu to niemal 140 mln zł. 

Obwodnica Zambrowa

26 lutego 2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą Schuessler Plan Inżynierzy na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). We wrześniu bieżącego roku zatwierdzone zostało uproszczone Studium korytarzowe, w którym wskazane zostały przebiegi czterech korytarzy (trzy po stronie zachodniej i jeden po stronie wschodniej) do dalszych prac projektowych.  

Ukończenie I etapu STEŚ-R przewidziane jest na IV kwartał 2022 r. W I kwartale 2023 r. powinny odbyć się posiedzenia ZOPI i KOPI, na których wskazany zostanie wariant rekomendowany. Następnie, w II kw. 2023 r., złożony zostanie wniosek o wydanie DŚU i jednocześnie przystąpimy do prac mających na celu uszczegółowienie rozwiązań technicznych dla wariantu rekomendowanego (etap II). Uzyskanie DŚU planowane jest na początku 2024 r. 

Według wstępnych prognoz, realizacja południowo-wschodniej obwodnicy Zambrowa nastąpi w latach 2026-2028. Dzięki powstaniu obwodnicy z centrum miasta wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy na osi północ-południe. Chodzi o ruch z Łomży w stronę Siedlec (DK63) oraz z Łomży w kierunku na Bielsk Podlaski (DK66). Obecnie pojazdy korzystające z tej trasy przemieszczają się przez centrum miasta.  

Dla Zambrowa będzie to już druga obwodnica. Miasto ma już bowiem obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S8. Ta trasa została udostępniona w 2012 r. i umożliwia tranzyt z Warszawy do Białegostoku i do granicy państwa. 

Współpraca z mieszkańcami i samorządami

Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach prac nad inwestycją.  

Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. Zidentyfikowanie, na jak najwcześniejszym etapie, oczekiwań społeczności lokalnej jest konieczne do opracowania rozwiązań satysfakcjonujących zainteresowane strony. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy oraz uwagi mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Pozostajemy też w stałym kontakcie z władzami samorządów. 

{"register":{"columns":[]}}