W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kujawsko-pomorskie gotowe na zimowe utrzymanie dróg krajowych

20.10.2023

Każdego roku GDDKiA jest gotowa do zimy na długo przed jej nadejściem. Obwody utrzymania mają w gotowości sprzęt do odśnieżania, a magazyny są zapełnione solą. Służba drogowa GDDKiA pracuje 24 godziny na dobę, by zapewnić kierowcom jak najbezpieczniejsze warunki jazdy po ponad 1000 km dróg krajowych w naszym regionie.

Sprzęt zimowego utrzymania w Obwodzie Utrzymania Autostrady w Pikutkowie

Monitoring dróg 24/7

Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Ich realizacja odbywa się przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci. Działaniami na drogach woj. kujawsko-pomorskiego kieruje pięć Rejonów oraz 15 Obwodów Drogowych (OD), w tym jeden Obwód Utrzymania Autostrady (OUA). Do ich dyspozycji jest 17 magazynów, w których mamy zgromadzone ponad 20 tys. ton soli drogowej. 

Sezon 2023/2024 w województwie

Długość dróg krajowych utrzymywanych przez GDDKiA w województwie kujawsko-pomorskim wynosi 1009 km sieci podstawowej oraz 375 km dróg serwisowych. 

Większość dróg krajowych w sezonie zimowym 2023/2024 utrzymywana będzie w jednym z trzech standardów. Jedynie dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej, objętej podstawowymi trzema standardami, będą utrzymywane w najniższym V: 

w standardzie I - 244 km (476 w przeliczeniu na 1 jezdnię) 

Drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym. Jezdnia odśnieżona, a śliskość zimowa zlikwidowana na całej długości i szerokości, łącznie z poboczami utwardzonymi. Na jezdni nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Likwidacja śliskości zimowej nie może przekraczać 3-4 godz. od momentu stwierdzenia zjawiska powodującego śliskość, a czas odśnieżania nie może przekraczać 4 (luźny śnieg) lub 6 godz. (błoto pośniegowe) od ustania opadów śniegu. 

w standardzie II - 765 km  

Drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym. Zasady zwalczania śliskości i odśnieżania takie same jak w standardzie I, z zastrzeżeniem, że na drodze może pozostawać warstwa zajeżdżonego śniegu do 6 godz. 

w standardzie III - 63 km 

Drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym. Jezdnia odśnieżana na całej szerokości. Przy intensywnych opadach dopuszcza się pozostawanie na jezdni luźnego śniegu, warstwy zajeżdżonego śniegu utrudniającej ruch samochodów osobowych i zasp. Czas odśnieżania nie może przekraczać 6 godz. od ustania opadów. Zwalczanie śliskości tylko w miejscach decydujących o ruchu tj. skrzyżowaniach z innymi drogami i liniami kolejowymi, przystankach komunikacyjnych, odcinkach dróg o pochyleniu większym niż 4 proc. Czas usuwania śliskości obejmuje 5-6 godz. od wystąpienia zjawiska powodującego śliskość. 

w standardzie V - 310 km 

Objęte są nim dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej utrzymywanej w standardzie od I do III. Jezdnia odśnieżona, w miejscach zasp co najmniej jeden pas. Śnieg luźny może zalegać do 16 godz. Dopuszcza się przerwy w ruchu do 24h. Może występować nabój śnieżny i zajeżdżony śnieg. 

Sprzęt do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych: 

  • 93 solarek, 

  • 160 pługów, 

  • 40 ładowarek, 

  • 14 równiarek,  

Planowane zużycie soli drogowej na drogach zarządzanych przez GDDKiA w województwie wynosi ok. 24 tys. ton. W ubiegłym sezonie na zimowe utrzymanie dróg w regionie wydaliśmy 23,76 mln zł a rok wcześniej 15 mln zł. 

Kierowco przepuść pługi

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie – jak policja czy służba zdrowia – niebieskimi, ponieważ pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym. Rolą służb ZUD jest łagodzenie skutków nadchodzącej zimy. 

Apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak też innych użytkowników dróg. 

Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych 

W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.gddkia.gov.pl, w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.

 

Zobacz też:

Gotowi do zimowego utrzymania dróg w sezonie 2023/2024 - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Portal Gov.pl (www.gov.pl) 

Wideo

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}