W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mamy rekomendowany wariant S5 z Ostródy do Grudziądza

27.08.2025

We wtorek, 26 sierpnia, odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Wskazany został na nim wariant przebiegu drogi ekspresowej S5 z okolic Ostródy do Grudziądza (Wirwajdy - Nowe Marzy), rekomendowany do wniosku o decyzję środowiskową (DŚU).

S5 widok w kierunku Nowych Marz

Ostatnim etapem oceny Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla drogi ekspresowej S5 było wczorajsze posiedzenie KOPI, w którym udział wzięli samorządowcy, przedstawiciele instytucji zewnętrznych zainteresowanych inwestycją, projektanci opracowujący dokumentację oraz przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i GDDKiA z Bydgoszczy, Olsztyna i Warszawy. 

Odcinek warmińsko-mazurski

Wariant W4 zakłada budowę 48,5 km nowej drogi ekspresowej S5 w przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obie strony). Na trasie przewidziano 118 obiektów inżynierskich, w tym 39 wiaduktów (jeden z funkcją przejścia dla zwierząt), 3 mosty z funkcją przejścia dla zwierząt, 15 samodzielnych przejść dla zwierząt średnich/dużych oraz 76 przepustów (46 z funkcją przejścia dla zwierząt). Zaprojektowane obiekty mają zapewnić zachowanie istniejącej sieci komunikacyjnej oraz ciągłość korytarzy ekologicznych.

Na wniosek gmin Iława i Nowe Miasto Lubawskie przeanalizowaliśmy lokalizację dodatkowego węzła Iława Zachód. Zaprezentowaliśmy możliwe rozwiązanie i podejmiemy formalne kroki w celu pozyskania dofinansowania na jego realizację jako zadania uzupełniającego. 

Odcinek kujawsko-pomorski

Wariant W1A zakłada budowę 39 km drogi ekspresowej S5 w przekroju 2x2 z węzłami Sarnowo (połączenie S5 i A1), Radzyń Chełmiński i Świecie nad Osą. Spośród opracowanych wariantów, W1A jest najbardziej odsunięty na południe. Na trasie przewidziano 42 obiekty inżynierskie, w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 wiaduktów i mostów drogowych z funkcją ekologiczną, które mają zapewnić bezpieczeństwo i ciągłość korytarzy ekologicznych. Powstanie też 42 przejść dla zwierząt małych i przepustów. Dodatkowo planowana jest budowa obwodu utrzymania drogi (w pobliżu węzła Radzyń Chełmiński) oraz pary Miejsc Obsługi Podróżnych niedaleko m. Dębieniec. 

Konsultacje społeczne

W protokole z wczorajszego posiedzenia zarekomendowany zostanie wariant przebiegu S5 do kolejnego etapu przygotowania inwestycji. Będzie nim złożenie wniosku o wydanie DŚU, co planujemy jeszcze w tym roku. Przypominamy, że decyzja środowiskowa jest wydawana w postępowaniu administracyjnym prowadzonym przez właściwego dla danej inwestycji regionalnego dyrektora ochrony środowiska, czyli w tym przypadku RDOŚ w Olsztynie i RDOŚ w Bydgoszczy. Podczas powstępowań w obu województwach prowadzone będą konsultacje społeczne. 

Blisko 90 km

Budowa drogi ekspresowej S5 z Ostródy do Grudziądza jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Odcinek o łącznej długości niemal 90 km połączy południową obwodnicę Ostródy, której zachodni odcinek kończy się w Wirwajdach, z gotową już drogą ekspresową S5 (za pośrednictwem A1) w kierunku Bydgoszczy, Poznania i Wrocławia. Przewidywalny koszt budowy S5 wynosi łącznie 6,8 mld zł. Drogą planowo pojedziemy w 2033 r. 

Materiały

Budowa drogi S5 na odc. Wirwajdy – Nowe Marzy - strona informacyjna
Plan orientacyjny z rozpatrywanymi wariantami drogi ekspresowej S5
906​_pl​_orient​_KP​_WM-0100.pdf 15.38MB

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}