Przygotowani na zimę 2025/26
31.10.2025
Przed każdą zimą GDDKiA jest gotowa na trudne warunki na długo przed jej nadejściem. Obwody utrzymania mają w gotowości sprzęt do odśnieżania, a magazyny są zapełnione solą. Służba drogowa GDDKiA pracuje i raportuje 24 godziny na dobę, by zapewnić kierowcom jak najbezpieczniejsze warunki jazdy po ponad 1000 km dróg krajowych w woj. kujawsko-pomorskim.
Monitoring dróg 24/7
Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Ich realizacja odbywa się przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci. Działaniami na drogach woj. kujawsko-pomorskiego kieruje pięć Rejonów oraz 15 Obwodów Drogowych (OD), w tym jeden Obwód Utrzymania Autostrady (OUA). Do ich dyspozycji jest 17 magazynów, w których mamy zgromadzone ponad 20 tys. ton soli drogowej. Z czego aż do 9000 ton może pomieścić nasz największy magazyn znajdujący się przy A1 w Pikutkowie.
Sezon zimowy w województwie
Długość dróg krajowych utrzymywanych przez GDDKiA w województwie kujawsko-pomorskim wynosi 1008 km sieci podstawowej (+262 km jezdnia II) oraz 375 km dróg serwisowych.
Większość dróg krajowych w sezonie zimowym 2025/26 utrzymywana będzie w jednym z trzech standardów. Jedynie dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej, objętej podstawowymi trzema standardami, będą utrzymywane w najniższym V:
w standardzie I - 244 km + 232 km (II jezdnie)
Drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym. Jezdnia odśnieżona, a śliskość zimowa zlikwidowana na całej długości i szerokości, łącznie z poboczami utwardzonymi. Na jezdni nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Likwidacja śliskości zimowej nie może przekraczać 3-4 godz. od momentu stwierdzenia zjawiska powodującego śliskość, a czas odśnieżania nie może przekraczać 4 (luźny śnieg) lub 6 godz. (błoto pośniegowe) od ustania opadów śniegu.
w standardzie II – 764 km + 30 km (II jezdnie)
Drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym. Zasady zwalczania śliskości i odśnieżania takie same jak w standardzie I, z zastrzeżeniem, że na drodze może pozostawać warstwa zajeżdżonego śniegu do 6 godz.
w standardzie III - 64 km (drogi serwisowe)
Drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym. Jezdnia odśnieżana na całej szerokości. Przy intensywnych opadach dopuszcza się pozostawanie na jezdni luźnego śniegu, warstwy zajeżdżonego śniegu utrudniającej ruch samochodów osobowych i zasp. Czas odśnieżania nie może przekraczać 6 godz. od ustania opadów. Zwalczanie śliskości tylko w miejscach decydujących o ruchu tj. skrzyżowaniach z innymi drogami i liniami kolejowymi, przystankach komunikacyjnych, odcinkach dróg o pochyleniu większym niż 4 proc. Czas usuwania śliskości obejmuje 5-6 godz. od wystąpienia zjawiska powodującego śliskość.
w standardzie V - 311 km (drogi serwisowe)
Objęte są nim dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej utrzymywanej w standardzie od I do III. Jezdnia odśnieżona, w miejscach zasp co najmniej jeden pas. Śnieg luźny może zalegać do 16 godz. Dopuszcza się przerwy w ruchu do 24h. Może występować nabój śnieżny i zajeżdżony śnieg.
Sprzęt do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych:
93 solarek,
63 pługi,
35 ładowarek,
10 równiarek i spycharek,
Planowane zużycie soli drogowej na drogach zarządzanych przez GDDKiA w województwie wynosi ok. 20 tys. ton. W ubiegłym sezonie na zimowe utrzymanie dróg krajowych w regionie wydaliśmy ponad 23 mln zł.
Kierowco przepuść pługi
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno, z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie – jak policja czy służba zdrowia – niebieskimi, ponieważ pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym. Rolą służb ZUD jest łagodzenie skutków nadchodzącej zimy.
Apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak też innych użytkowników dróg.
Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych
W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.