W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stan realizacji Programu budowy 100 obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim

19.04.2022

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) w woj. kujawsko-pomorskim przewidziano sześć inwestycji. Będą to obwodnice Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Kruszwicy, Lipna, Nowej Wsi Wielkiej i Strzelna. Sprawdzamy stan realizacji Programu w regionie.

Akcja BRD przy ciągu pieszo-rowerowym Grudziądz - Klęczkowo

Po podpisaniu 14 czerwca 2021 r. umów na wykonanie dokumentacji obwodnic Lipna oraz Kowalewa Pomorskiego, wszystkie sześć zadań w ramach PB100 w woj. kujawsko-pomorskim weszło już w etap prac przygotowawczych.

Jesienią 2021 r. zorganizowaliśmy spotkania informacyjne, na których mieszkańcy poszczególnych miejscowości mogli zapoznać się z projektowanymi wariantami obwodnic, zadać pytania, zgłosić uwagi i wypełnić stosowne ankiety. Jest to niezwykle ważny etap opracowania dokumentacji do wniosków o wydanie decyzji środowiskowych.

Obwodnica Brześcia Kujawskiego

Budowa obwodnicy Brześcia Kujawskiego pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 62. Jest to ruch ze strony autostrady A1 i Włocławka. Inwestycja poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców. Poprawi się również płynność przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, co ma szczególne znaczenie ze względu na bliskość Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Po przeprowadzeniu przetargu w maju ubiegłego roku podpisaliśmy z konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner) umowę o wartości ok. 2,2 mln zł na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej (STEŚ-R) i materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej (DŚU). Szacunkowa długość przyszłej obwodnicy to 9 km.

Obwodnica Kowalewa Pomorskiego

Celem budowy obwodnicy Kowalewa Pomorskiego w ciągu drogi krajowej nr 15 jest podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i poprawienie warunków przejazdu tranzytowego oraz lokalnego. Poprawione zostaną warunki techniczno-użytkowe drogi. Wzmocniona zostanie także konstrukcja nawierzchni w celu dostosowania nośności do obciążeń do 11 tony/oś w przekroju 1x2.

DK15 przebiegająca przez Kowalewo Pomorskie łączy autostradę A1 (Toruń) i Ostródę (S7). W czerwcu 2021 r. podpisaliśmy z firmą Lafrentz Polska umowę na wykonanie STEŚ-R oraz materiałów niezbędnych do uzyskania DŚU. Wartość kontraktu to ok. 2,4 mln zł. Planowana długość obwodnicy to ok. 8 km.

Obwodnica Kruszwicy

Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na DK62. Droga ta jest istotna dla układu komunikacyjnego województwa kujawsko-pomorskiego, rozprowadzając ruch na osi wschód-zachód pomiędzy autostradą A1 i Włocławkiem a korytarzami dróg krajowych nr 15 i 25. Inwestycja pozwoli na uspokojenie ruchu w centrum miasta. Dzięki wyeliminowaniu transportu ciężkiego, rynek zacznie spełniać swoją funkcję społeczną jako centralny i spokojny punkt miasta. Przyszła obwodnica będzie długości około 7 km. Wykonawcą STEŚ-R oraz materiałów niezbędnych do uzyskania DŚU jest konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner), a wartość kontraktu to ok. 1,9 mln zł.

Obwodnica Lipna

Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 67. Obwodnica podniesie komfort i płynność przejazdu. Kierowcy jadący w kierunku Włocławka i autostrady A1 nie będą wjeżdżać do centrum miejscowości. W czerwcu 2021 r. podpisaliśmy z firmą Voessing Polska umowę na opracowanie STEŚ-R oraz materiałów niezbędnych do uzyskania DŚU. Wartość kontraktu to ok. 1,7 mln zł. Szacunkowa długość obwodnicy to 6 km.

Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej

Inwestycja obejmuje odcinek drogi krajowej nr 25 w rejonie miejscowości Nowa Wieś Wielka. Celem budowy obwodnicy jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawienie warunków dla przejazdu tranzytowego i lokalnego. Poprawione zostaną warunki techniczno-użytkowe drogi oraz wzmocniona zostanie konstrukcja nawierzchni w celu dostosowania nośności do obciążeń do 11,5 t/oś w przekroju 1x2.

W maju 2021 r. podpisaliśmy umowę z konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner), które złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na opracowanie STEŚ-R oraz materiałów niezbędnych do uzyskania DŚU. Wartość kontraktu to ok. 1,2 mln zł, a planowana długość przyszłej obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej to około 4 km.

Obwodnica Strzelna

Inwestycja obejmuje odcinek dróg krajowych nr 15 i 25 w rejonie miejscowości Strzelno. Konieczna jest także rozbudowa DK62, która przebiega w okolicy miasta. Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu, szczególnie tranzytowego, z centrum Strzelna, podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego, podniesienie bezpieczeństwa pieszych oraz polepszenie warunków techniczno-użytkowych drogi. W maju ubiegłego roku podpisaliśmy umowę z konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner) na opracowanie STEŚ-R i materiałów niezbędnych do uzyskania DŚU. Wartość umowy to blisko 2 mln zł. Planowana długość obwodnicy Strzelna to ok. 8,5 km.

Więcej informacji znajduje się na stronach kontraktów, których adresy dostępne są w serwisie internetowym GDDKiA.

STEŚ-R - krok bliżej budowy

Studium pozwala na wskazanie najbardziej dogodnych wariantów lokalizacji trasy w terenie i jest podstawą dalszych prac projektowych z uzyskaniem stosownych zezwoleń i decyzji środowiskowej. Możliwe warianty przebiegu drogi analizowane są pod względem technicznym, ekonomicznym, środowiskowym i społecznym. Najkorzystniejszy z nich wskazywany jest jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Dołączenie do standardowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego elementów Koncepcji programowej pozwala zaoszczędzić czas i szybciej przystąpić do następnych etapów w celu budowy drogi. Złożenie wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy o wydanie decyzji środowiskowej jest zwieńczeniem I etapu prac wykonawcy STEŚ-R. II etap toczy się równolegle z uzyskiwaniem decyzji i polega m.in. na doprecyzowaniu zakresu rzeczowego i finansowego, określeniu szczegółowych prac i poszczególnych obiektów na drodze. Określane są także wytyczne dla projektu budowlanego oraz sporządzana jest analiza wielokryterialna dla wyboru najkorzystniejszych wariantów technicznych do dalszej realizacji.

#100obwodnic

W ramach Programu w całej Polsce powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Jednym z najważniejszych efektów realizacji Programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. W rezultacie budowy obwodnic poprawi się także znacząco jakość życia mieszkańców tych miejscowości.

Etap przygotowania dla obwodnic realizowanych w ramach Programu w woj. kujawsko-pomorskim przewidziany jest na lata 2020-2024. Realizacja inwestycji w systemie Projektuj i buduj planowana jest w latach 2025-2029. 

Twój głos jest ważny

Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych.

Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Pozostajemy z władzami samorządów w stałym kontakcie, ponieważ prócz czynników ekonomicznych, technologicznych czy środowiskowych sprawna komunikacja na poziomie lokalnym ma ogromne znaczenie dla powodzenia procesu inwestycyjnego.

{"register":{"columns":[]}}