W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szukamy wykonawcy obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego

13.10.2023

Do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej wysłaliśmy dokumentację przetargu na zaprojektowanie i budowę dwóch obwodnic w ciągu drogi krajowej nr 25. Chodzi o inwestycję zapisaną w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., która wyprowadzi ruch tranzytowy z Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego.

DK25. Rondo w Kamieniu Krajeńskim. Tu wjedziemy na obwodnicę miasta

Długo wyczekiwane obwodnice będą realizowane w ramach jednego zadania. W najbliższych dniach na platformie zakupowej GDDKiA udostępnimy szczegółowe informacje dotyczące warunków przetargu, m.in. Specyfikację Warunków Zamówienia. 

Prace nad dokumentacją dla obu obwodnic rozpoczęły się 22 marca 2016 roku, kiedy podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Obwodnice musiały uzyskać osobne decyzje środowiskowe. W kwietniu 2021 r. otrzymaliśmy DŚU dla Kamienia Krajeńskiego, a we wrześniu tego samego roku dla Sępólna Krajeńskiego. 

Nowe drogi przejmą ruch tranzytowy

Obwodnica Sępólna Krajeńskiego, o długości 6,4 km, na początku przejdzie mostem na ciekiem wodnym, a linię kolejową Chojnice – Nakło nad Notecią przetnie pod wiaduktem kolejowym. Dalej trasa będzie prowadzić równolegle do linii kolejowej. Na przecięciu z drogą wojewódzką 241 planowana jest budowa ronda, a w miejscu przecięcia doliny rzeki Sępolenka mostu. Na włączeniu do obecnego przebiegu DK25 powstanie rondo. 

Z kolei obwodnica Kamienia Krajeńskiego będzie mieć długość ok. 2,5 km. Prowadzić będzie od ronda w ciągu ul. Sępoleńskiej, przejdzie mostem nad rzeką Kamionką i włączyć się do obecnej DK25 niedaleko m. Orzełek. 

Obwodnice wyprowadzą ruch z ścisłego centrum obu miejscowości, a zarazem poprawią płynność ruchu na trasie Bydgoszcz – Koszalin. Będą wybudowane w klasie GP (droga główna ruchu przyspieszonego) a prace budowlane planowane są na lata 2026-28. 

Ochrona środowiska

Inwestycja zostanie zrealizowana ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony przyrody, zasobów naturalnych, zabytków i ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich. Zgodnie z DŚU w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania inwestycji na klimat akustyczny będzie wykonany ekran akustyczny o łącznej powierzchni 166 m2. Ponadto, aby zapewnić właściwe warunki migracji zwierząt zostaną wybudowane przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji wykonane zostaną również nasadzenia zieleni, a w rejonie przedsięwzięcia zostaną umieszczone skrzynki lęgowe dla ptaków. 

Kalendarium

22 marca 2016 r. – podpisaliśmy umowę na opracowanie STEŚ wraz z materiałami do DŚU dla obu obwodnic. 

7-8 grudnia 2016 r. – odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami ws. obwodnic 

23 kwietnia 2021 r. – RDOŚ w Bydgoszczy wydał decyzję środowiskową dla obwodnicy Kamienia Krajeńskiego 

24 września 2021 r. – RDOŚ w Bydgoszczy wydał decyzję środowiskową dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego 

18 marca 2022 r. – Podpisanie umowy na rozpoznanie i badania podłoża pod budowę obwodnic  

9 marca 2023 r. – Podpisanie umowy na kontynuację rozpoznania i badani podłoża pod budowę obwodnic 

13 października 2023 r. – Publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenia o przetargu na projekt i budowę obwodnic Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego 

 

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}