W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Umowy na projekt i budowę dwóch odcinków S10 podpisane

06.05.2022

Podpisaliśmy umowy na projekt i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń. To krok milowy dla rozwoju kujawsko-pomorskiej części S10. Konsorcjum firm Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner) zaprojektuje i zbuduje odcinek Solec - Toruń Zachód, a Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor będzie odpowiedzialne za odcinek Bydgoszcz Południe - Emilianowo. Wartość obu umów to w sumie ponad 836 mln zł.

S10 Bydgoszcz - Toruń. Odcinki 1 i 3
- Rozpoczynamy realizację bardzo ważnej inwestycji, tak długo oczekiwanej przez mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego. Dzięki niej obie stolice tego województwa, czyli Bydgoszcz i Toruń, zostaną połączone nową, bezpieczną trasą w standardzie drogi ekspresowej. Dziś po raz kolejny potwierdza się to, co jest standardem rządu, który reprezentuję – dotrzymujemy słowa – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

- Wykonawcy mocno rywalizowali o kontrakty na S10. Świadczą o tym m.in. wydłużony czas postępowania przetargowego, liczba ofert czy niestandardowe kwoty, jakie wykonawcy zaoferowali za 1 km drogi ekspresowej. Cieszę się bardzo, że dzisiaj zakończyliśmy pewien etap i podpisaliśmy dwie umowy. Myślę, że wkrótce pozostałe dwie. Wierzę w to, że przy dobrej współpracy z wykonawcami najpóźniej w II kwartale 2026 roku droga ekspresowa S10, tak ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa i komunikacji, będzie już cieszyć kierowców - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25

W ramach inwestycji przebudowany zostanie węzeł Bydgoszcz Południe, który aktualnie po jego wschodniej stronie zwęża się do jednojezdniowej drogi krajowej. Powstanie nowy węzeł Emilianowo, który usprawni dojazd do terenów przemysłowych i planowanego Terminalu Intermodalnego w Emilianowie, oraz dwa nowe Miejsca Obsługi Podróżnych. Droga o długości blisko 9 km stanowi jeden z czterech odcinków 50-kilometrowej drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń.   

Drugim elementem zadania jest rozbudowa drogi krajowej nr 25 w okolicy m. Brzoza. Droga zostanie poprowadzona nowym śladem. Ruch tranzytowy zostanie przeniesiony z obecnie mocno obciążonego odcinka DK25 na nową, ponad 5-kilometrową jezdnię z dwoma węzłami - Zielona i Brzoza. 

Umowa z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor opiewa na kwotę 410 820 000 zł (ok. 73 proc. budżetu GDDKiA przewidzianego na ten cel, a koszt 1 km drogi to ok. 28,7 mln zł). Realizacja inwestycji, wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, zakończy się w ciągu 45 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych). W przypadku części zadania dotyczącego DK25 czas ten wynosi 41 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych). W ciągu 15 miesięcy wykonawca będzie musiał złożyć wniosek o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Czas na uzyskanie ZRID wynosić będzie 7 miesięcy.

Zestawienie ofert złożonych w przetargu na realizację tego odcinka S10

Oferenci 

Cena oferty (zł) 

Cena za km (zł) 

Procent budżetu GDDKiA na ten cel 

Cena oferty   

minus budżet GDDKiA (zł) 

Budimex 

409 856 541,00 

28 671 321,51 

73,1 proc. 

-150 535 197,81 

Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor 

410 820 000,00 

28 738 719,83 

73,3 proc. 

-149 571 738,81 

Polaqua 

417 775 940,28 

29 225 319,36 

74,6 proc. 

-142 615 798,53 

konsorcjum Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner) 

444 700 000,07 

31 108 779,30 

79,4 proc. 

-115 691 738,74 

Strabag 

450 136 689,24 

31 489 100,33 

80,3 proc. 

-110 255 049,57 

konsorcjum NDI (lider), NDI Sopot (partner), SP Sine Midas Stroy (partner) 

462 521 700,12 

32 355 487,94 

82,5 proc. 

-97 870 038,69 

konsorcjum Mota Engil Central Europe (lider) i Masfalt (partner) 

503 207 378,70 

35 201 635,45 

89,8 proc. 

-57 184 360,11 

PORR 

515 566 800,00 

36 066 232,95 

92 proc. 

-44 824 938,81 

konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider) i Aldesa Construcciones (partner) 

521 344 283,31 

36 470 394,08 

93 proc. 

-39 047 455,50 

Średnia 

459 547 703,64 

32 147 443,42 

82 proc. 

Mediana 

450 136 689,24 

31 489 100,33 

80,3 proc. 

Budżet GDDKiA na ten cel 

560 391 738,81 

39 201 940,46 

 

S10 Solec - Toruń Zachód

Umowa dotyczy zaprojektowania i budowy odcinka drogi ekspresowej o długości 21,2 km między Solcem Kujawskim a Toruniem. W trakcie budowy powstanie m.in. nowy węzeł Solec oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Zbudowane zostanie również przejście dla zwierząt dużych, obejmujące zarówno nową drogę, jak i sąsiadującą linię kolejową. W sumie w ramach inwestycji powstanie 12 obiektów inżynierskich. 

Odcinek kończy się na południowej obwodnicy Torunia około kilometr przed istniejącym węzłem Toruń Zachód. Jest to najdłuższy z czterech odcinków realizacyjnych 50-kilometrowej drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń.  

Wykonawca, konsorcjum firm Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner), zaoferował zrealizowanie zadania za 425 869 442,92 zł (nieco ponad 60 proc. budżetu GDDKiA przewidzianego na ten cel, a koszt 1 km drogi to ok. 20,1 mln zł). Planowany termin ukończenia inwestycji wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie to 41 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych). W ciągu 15 miesięcy wykonawca będzie musiał złożyć wniosek o uzyskanie decyzji ZRID. 

Zestawienie ofert złożonych w przetargu na realizację tego odcinka S10

Oferenci 

Cena oferty (zł) 

Cena za km (zł) 

Procent budżetu GDDKiA na ten cel 

Cena oferty  
minus budżet GDDKiA (zł) 

konsorcjum Kobylarnia (lider) - Mirbud (partner) 

425 869 442,92 

20 103 353,61 

60,4 proc. 

-279 431 115,89 

PORR 

463 377 900,00 

21 873 956,76 

65,7 proc. 

-241 922 658,81 

Budimex 

473 464 350,18 

22 350 092,06 

67,1 proc. 

-231 836 208,63 

Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor 

477 240 000,00 

22 528 323,26 

67,7 proc. 

-228 060 558,81 

konsorcjum NDI (lider), NDI Sopot (partner), SP Sine Midas Stroy (partner) 

481 143 020,40 

22 712 567,05 

68,2 proc. 

-224 157 538,41 

Mota Engil Central Europe 

482 567 789,00 

22 779 823,88 

68,4 proc. 

-222 732 769,81 

Polaqua 

491 680 559,16 

23 209 996,18 

69,7 proc. 

-213 619 999,65 

Strabag 

519 686 335,24 

24 532 021,11 

73,7 proc. 

-185 614 223,57 

Średnia 

476 878 674,61 

22 511 266,74 

67,6 proc. 

Mediana 

479 191 510,20 

22 620 445,16 

67,9 proc. 

Budżet GDDKiA na ten cel 

705 300 558,81 

33 294 021,85 

 

Pozostałe dwa odcinki S10 Bydgoszcz - Toruń

Wkrótce podpiszemy umowę na projekt i budowę S10 na 12-kilometrowym odcinku Toruń Zachód - Toruń Południe. Będzie to możliwe dzięki pozytywnemu wynikowi standardowej kontroli Prezesa UZP. O sprawie pisaliśmy w komunikacie Kolejny przetarg na S10 Bydgoszcz – Toruń z pozytywnym wynikiem kontroli Prezesa UZP - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Bydgoszcz - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

W przypadku odcinka Emilianowo - Solec, o długości 8,6 km, 25 marca br. wskazaliśmy najkorzystniejszą ofertę na jego projekt i budowę. Z możliwości odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) skorzystali pozostali wykonawcy biorący udział w przetargu. 26 kwietnia br. odbyła się rozprawa w KIO. Po otrzymaniu pisemnego wyroku wraz z uzasadnieniem podejmiemy dalsze czynności w sprawie trwającego przetargu. 

S10

Droga ekspresowa S10 stanowi jedno z głównych połączeń drogowych Polski i jest elementem transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W docelowym kształcie S10 połączy Szczecin, Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płock, kończąc na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Tym samym w przyszłości będzie najszybszą drogą dojazdu ze Szczecina do Warszawy. Odcinek S10 Bydgoszcz - Toruń zlokalizowany jest w sercu województwa kujawsko-pomorskiego i połączy dwa największe jego miasta. 

Inwestycja rządowa w miejsce PPP

Początkowo trasa pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków przewidzianych na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.).       

S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe w lutym 2020 r. uzyskała decyzję środowiskową (DŚU), a w czerwcu tego samego roku Rząd zdecydował o finansowaniu zadania ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.   

Do czerwca 2021 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) rozpatrywał odwołania od decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy. 4 czerwca 2021 r. GDOŚ wydał decyzję, w której m.in. utrzymano proponowany wariant przebiegu drogi ekspresowej przy jednoczesnym zaostrzeniu wymogów środowiskowych jej realizacji oraz wprowadzeniu dodatkowych obiektów związanych z ochroną środowiska. W związku z tym niezbędne było wprowadzenie zmian w dokumentacji przetargowej. Na przełomie czerwca i lipca 2021 r. ogłosiliśmy przetargi na cztery odcinki realizacyjne w systemie Projektuj i buduj. W sprawie każdego z czterech przetargów po wyborze najkorzystniejszej oferty toczyły się sprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą.

Zmiany na skutek decyzji GDOŚ

Ogłoszenie czterech przetargów stało się możliwe dzięki zakończeniu trwającej od marca 2020 r. procedury rozpatrywania odwołań od wydanej decyzji środowiskowej. GDOŚ, decyzją z 4 czerwca 2021 r., wprowadził szereg zmian do wydanej przez RDOŚ w Bydgoszczy decyzji środowiskowej z 24 lutego 2020 r. 

GDDKiA została zobowiązana do wykonania dodatkowych trzech górnych przejść dla zwierząt dużych, a także kilku przepustów dla małych zwierząt. Jedno z górnych przejść przebiegać będzie nie tylko nad S10, ale też nad znajdującą się obok linią kolejową. Oprócz tego, zwiększone zostały parametry przejścia dla zwierząt zintegrowanego ze Strugą Młyńską w okolicy Solca Kujawskiego oraz przejścia dla zwierząt w miejscu przekroczenia Strugi. 

Decyzja GDOŚ poszerzyła również wskazany w decyzji środowiskowej zakres kompensacji przyrodniczej, w tym zwiększyła liczbę budek lęgowych dla ptaków i skrzynek rozrodczych dla nietoperzy. Zobowiązuje nas również do wykonania dodatkowego siedliska zastępczego dla płazów i nakłada obowiązek wykonania mikrosiedlisk dla gadów. 

Zgodnie z decyzją GDOŚ, przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia konieczne będzie przeprowadzenie ponownej inwentaryzacji przyrodniczej, w tym m.in. całorocznej inwentaryzacji ssaków kopytnych i wilków, ptaków oraz inwentaryzacji wiosennych tras migracji płazów. 

Ponadto poprzez zakaz lokalizowania zbiorników retencyjnych na terenach ochronnych ujęć wody, zostaliśmy zobowiązani do zmiany systemu odwodnienia na części zakresu zadania - w rejonie obwodnicy Torunia i w niewielkim stopniu w rejonie Solca Kujawskiego.    

Przebieg drogi zatwierdzony w decyzji środowiskowej nie został zmieniony, a lokalizacja przyszłej S10 została doprecyzowana w treści wydanej decyzji GDOŚ.    

Szacunkowy dodatkowy koszt robót budowalnych wynikających z decyzji GDOŚ wynosi ponad 220 mln zł.

Kalendarium

28 listopada 2016 r. - podpisaliśmy umowę z wykonawcą Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (Mosty Katowice)    

31 stycznia 2019 r. - złożyliśmy w RDOŚ w Bydgoszczy raport o oddziaływaniu na środowisko z wnioskiem o kontynuowanie procedury i wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach        

24 lutego 2020 r. - RDOŚ w Bydgoszczy wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dla odcinka drogi ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem, do której zostały złożone odwołania        

29 kwietnia 2020 r. - w związku z faktem, że RDOŚ w Bydgoszczy nie znalazł podstaw do zmiany lub uchylenia wydanej decyzji środowiskowej, złożone odwołania zostały przekazane do GDOŚ        

28 lipca 2020 r. - GDOŚ przedłużył termin załatwienia sprawy do 26 października 2020 r.        

17 września 2020 r. - GDOŚ postanowieniem odmówił wstrzymania natychmiastowego wykonania decyzji środowiskowej dotyczącej węzła Podgórz        

26 października 2020 r. - GDOŚ przedłużył termin załatwienia sprawy do 29 stycznia 2021 r.        

28 stycznia 2021 r. - GDOŚ przedłużył termin załatwienia sprawy do 31 marca 2021 r.        

31 marca 2021 r. - GDOŚ przedłużył termin załatwienia sprawy do 17 maja 2021 r.        

10 maja 2021 r. - GDOŚ przedłużył termin załatwienia sprawy do 4 czerwca 2021 r.        

4 czerwca 2021 r. - GDOŚ wydał decyzję środowiskową dla S10 Bydgoszcz - Toruń. W liczącym 65 stron dokumencie podtrzymano zaproponowany przebieg drogi z jednoczesnym zaostrzeniem wymagań środowiskowych dla jej realizacji. Decyzja przewiduje m.in. nowe przejścia dla zwierząt oraz miejsca lęgowe       

18 czerwca 2021 r. - skierowaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25 w m. Brzoza  

30 czerwca 2021 r. - skierowaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na S10 Solec - Toruń Zachód       

7 lipca 2021 r. - skierowaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na S10 Emilianowo - Solec       

14 lipca 2021 r. - skierowaliśmy do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie o przetargu na S10 Toruń Zachód - Toruń Południe       

27 sierpnia 2021 r. - otworzyliśmy oferty w przetargu na odcinek Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25 w Brzozie        

3 września 2021 r. - otworzyliśmy oferty w przetargu na odcinek Solec - Toruń Zachód       

13 września 2021 r. - otworzyliśmy oferty w przetargu na odcinek Toruń Zachód - Toruń Południe     

8 listopada 2021 r. - otworzyliśmy oferty w przetargu na odcinek Emilianowo - Solec       

16 listopada 2021 r. - dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25  

15 grudnia 2021 r. - unieważniliśmy wybór najkorzystniejszej oferty na projekt i budowę S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25    

15 grudnia 2021 r. - dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Solec - Toruń Zachód    

28 stycznia 2022 r. - dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Toruń Zachód - Toruń Południe  

31 stycznia 2022 r. - unieważniliśmy wybór najkorzystniejszej oferty na S10 Solec - Toruń Zachód (wykonanie wyroku KIO z 17 stycznia 2022 r.)   

1 lutego 2022 r. - dokonaliśmy ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Solec - Toruń Zachód 

8 lutego 2022 r. - dokonaliśmy ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25 

23 marca 2022 r. - dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty na S10 Emilianowo - Solec 

22 kwietnia 2022 r. - pozytywny wynik kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w sprawie przetargu na S10 Solec - Toruń Zachód 

27 kwietnia 2022 r. - pozytywny wynik kontroli Prezesa UZP w sprawie przetargu na S10 Bydgoszcz - Południe Emilianowo 

29 kwietnia 2022 r. - pozytywny wynik kontroli Prezesa UZP w sprawie przetargu na S10 Toruń Zachód - Toruń Południe 

2022-2026 - planowane lata realizacji S10 Bydgoszcz - Toruń w systemie Projektu i buduj 

 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}