Budowa obwodnicy Wąchocka wchodzi w decydującą fazę
24.04.2025
Zawansowanie robót na budowie obwodnicy Wąchocka przekroczyło już 70 proc. W okresie wiosennym wykonawca kontynuuje roboty bitumiczne. W maju planowane jest układanie ostatniej warstwy ścieralnej nawierzchni na kolejnych fragmentach nowego przebiegu dwujezdniowej drogi krajowej nr 42.
Roboty bitumiczne prowadzone były już w zeszłym roku. Około 75 proc. trasy głównej obwodnicy ma warstwę podbudowy i przedostatnią warstwę wiążącą nawierzchni, a na połowie odcinka jest już ostatnia - wierzchnia warstwa ścieralna
Wszystkie obiekty mają konstrukcje
Zaawansowanie prac na obiektach inżynierskich przekroczyło 90 proc. Wszystkie mosty wiadukty, przejścia dla zwierząt, a także podziemne przejście dla pieszych mają już wykonane konstrukcje. W obrębie większości obiektów mostowych do wykonania pozostają głównie elementy wyposażenia. Zaawansowanie robót mostowych pozwoliło na wcześniejsze udostępnienie (w oparciu o tymczasową organizację ruchu) wiaduktów w Wielkiej Wsi, Ratajach nad DK42 i przejazdu pod DK42 w Wąchocku. To znacznie usprawniło ruch lokalny.
Kontynuacja robót nawierzchniowych
W kwietniu wykonawca przystąpił do kontynuowania robót bitumicznych, które wymagają ustabilizowanych warunków pogodowych. Na końcowym odcinku przyszłej obwodnicy ułożona została podbudowa pod warstwy nawierzchni. Kontynuowane są roboty bitumiczne na drogach dojazdowych. Rozpoczęły się także prace ziemne w obrębie skrzyżowania obecnej DK42 z jej przyszłym, dwujezdniowym przebiegiem. Nasypy budowane są także nad dolnym przejściem dla zwierząt w Wielkiej Wsi. W ponad 95 proc. wykonane zostały przebudowy sieci.
Obecnie prowadzone są także prace przy utylizacji wysypiska odpadów w Parszowie. Ich zakończenie pozwoli na rozpoczęcie w tym miejscu budowy konstrukcji drogi.
Termin zakończenia prac będzie możliwy do sprecyzowania po zakończeniu robót wynikających z nieprzewidzianych okoliczności i analizie ich realnego wpływu na przebieg inwestycji. Chodzi m.in. o utylizację wysypisk odpadów i zabezpieczenie obszarów występowania zjawisk krasowych. Wszystkie roboty powinny zakończyć się w II połowie roku.
Informacja o inwestycji
Obwodnica Wąchocka realizowana jest w systemie Projektuj i buduj w ramach Programu budowy 100 obwodnic z unijnym dofinansowaniem z Krajowego Planu Odbudowy. W ramach inwestycji budujemy dwujezdniową drogę klasy GP (główną ruchu przyspieszonego) o długości 11,7 km, w tym 11 obiektów mostowych, 4 przepusty i 4 skrzyżowania.
Docelowo DK42 biec będzie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Dzięki inwestycji, ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum Wąchocka, przez co poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców miasta. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 łączącą między innymi drogę ekspresową S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia.