Powrót

Korki w Opatowie przechodzą do historii! Mamy obwodnicę!

12.12.2025

Już dzisiaj pojedziemy nową obwodnicą Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74 i drogi krajowej nr 9. W pełni skorzystamy także z łącznika północnego do DK74.

Obwodnica Opatowa = ujęcie z drona, dwujezdniowa droga, nad nią wiadukt także dwujezdniowy

Drogowy prezent pod choinkę

Na taki upominek czekali zarówno mieszkańcy Opatowa, jak i kierowcy podróżujący tranzytem. Przez miasto przebiegają dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK74 od Kielc przez Kraśnik do Zamościa i Lublina. W historycznym centrum miasta obie drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdżało kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich był pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczyniało się do powstawania gigantycznych zatorów. Długo oczekiwana obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolniła miasto od ruchu tranzytowego, korków i spalin. Poprawi się jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Przekonamy się o tym już dzisiaj w godzinach popołudniowych po zakończeniu wprowadzania nowej, stałej organizacji ruchu, czyli po otwarciu obwodnicy. 

Dwie jezdnie, dwa węzły

11,5-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biegnie po południowo-zachodniej stronie Opatowa, głównie w nowym śladzie. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniach obwodnicy do DK74 w kierunku Kielc oraz do DK9 w kierunkach Ostrowca Świętokrzyskiego i Lipnika zbudowaliśmy bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstały dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej nowym przebiegiem i z łącznikiem północnym do DK74. Drugi to węzeł Opatów, który wybudowaliśmy w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu nowych, dwujezdniowych odcinków S74 i DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. 

Estakada gigant i ślady przeszłości

W ramach inwestycji wybudowanych zostało 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 to mosty, wiadukty, estakady, a także kładka dla pieszych. Pozostałe obiekty to duże przepusty ekologiczne. Największym obiektem mostowym jest estakada w ciągu DK9 o blisko 300-metrowej długości i wysokości podpór wynoszącej 17 m. To jedna z czterech estakad, które łączą funkcje mostów, wiaduktów i przejść dla zwierząt. 

Istotnym etapem inwestycji realizowanej od 2021 roku w systemie Projektuj i buduj były badania archeologiczne. Objęły one 24 stanowiska o łącznej powierzchni 1235 arów. Odkryto ślady przeszłości z różnych epok. Znaleziono m.in. średniowieczny kościany grzebyk i inne przedmioty codziennego użytku, rzymską monetę, a nawet fragmenty narzędzi neolitycznych.  

Ważne zadanie dla łącznika

„Opatowski ring” tworzą odcinki: dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa jest 3-kilometrowy, jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. W ramach tej inwestycji powstały wiadukty zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi oraz rondo na DK74 w Adamowie. Z łącznika, w relacji Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol, możemy korzystać od maja br. Jednak dopiero po oddaniu do użytkowania dużej obwodnicy, łącznik spełni swoje podstawowe zadanie, umożliwiając podróżującym na trasie Kielce - Lublin całkowite ominięcie Opatowa. Kierowcy jadący DK74 od Kielc nie będą musieli wjeżdżać do miasta, bo skierowani na nowy odcinek DK9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego dojadą do węzła, a następnie łącznikiem do istniejącej DK74 w okolicy Adamowa. 

Z unijnym wsparciem

Wykonawcą obwodnicy jest konsorcjum Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner), a łącznika firma Mostostal Warszawa. Łączna wartość kontraktów na realizację łącznika i obwodnicy to 461,2 mln zł. 

Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu DK74 została dofinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Kwota dofinansowania obu projektów to 336,7 mln zł, a ich całkowity koszt to 688,9 mln zł. 

 

 

S74 w województwie świętokrzyskim  

Obwodnica stanowi ważny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Obecnie, poza obwodnicą Opatowa, na terenie województwa świętokrzyskiego realizujemy pięć odcinków S74 o łącznej długości 98 km. Najbardziej zaawansowana jest rozpoczęta w tym roku budowa odcinka S74 Mniów – Kielce (16,5 km). Inwestycja potrwa do 2027 r. Po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) planujemy rozpoczęcie robót na czterech kolejnych odcinkach S74: od granicy woj. łódzkiego i świętokrzyskiego do Mniowa (27,5 km), od Cedzyny do Łagowa (30 km), od Łagowa do Opatowa (18,3 km), a także na przejściu przez Kielce (5 km). Po uzyskaniu wszystkich decyzji ZRID dla odcinków S74 będziemy mieć najdłuższy w historii województwa, prawie stukilometrowy, „ekspresowy” plac budowy. Dla odcinka Opatów - Nisko ogłoszony został przetarg na przygotowanie koncepcji programowej.

{"register":{"columns":[]}}