W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rok 2022 na drogach krajowych województwa świętokrzyskiego

29.12.2022

Oddaliśmy do użytkowania pierwszy odcinek obwodnicy Morawicy i rozpoczęliśmy realizację kolejnego. Kontynuowaliśmy budowę obwodnic Wąchocka i Ostrowca Świętokrzyskiego. Ruszyło projektowanie S74 od Mniowa do Kielc, a zakończyły się prace nad projektem obwodnicy Opatowa. Na terenie województwa świętokrzyskiego realizowaliśmy w 2022 roku dziewięć dużych inwestycji drogowych za prawie 2 mld zł. Dwie z nich, o łącznej długości 15 km, zostały zakończone, a pozostałe będziemy kontynuować w przyszłym roku.

DK73 obwodnica Morawicy etap I

Program Budowy Dróg Krajowych

Obwodnica Morawicy - pierwszy etap zakończony, drugi rozpoczęty 

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych zrealizowany został pierwszy etap obwodnicy Morawicy w ciągu DK73. To ponad 4-kilometrowy obcinek dwujezdniowej drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) od granicy miasta Kielce do miejscowości Brzeziny, zrealizowany kosztem ok. 80 mln zł w systemie Projektuj i buduj. W ramach inwestycji wybudowane zostały m.in. skrzyżowania z sygnalizacją świetlną i kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza. W lipcu podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie drugiego odcinka obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej - dwujezdniowego, o długości około 4,4 km, biegnącego po nowym śladzie. W ramach inwestycji za blisko 215 mln zł wybudowane zostaną m.in. dwie estakady, w tym około 500-metrowa, najdłuższa w województwie świętokrzyskim, nad Czarną Nidą. Trwa projektowanie nowego odcinka trasy, a w przyszłym roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 

Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego - roboty ziemne i mostowe   

Zasadnicze roboty ruszyły w tym roku na budowie blisko 3-kilometrowego, jednojezdniowego odcinka obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9. Prowadzono roboty ziemne, prace przy zagęszczeniu, wzmocnieniu i odwodnieniu podłoża gruntowego, rozpoczęła się także budowa obiektów mostowych. Realizacja inwestycji za blisko 53 mln zł, w systemie Projektuj i buduj, kontynuowana będzie w przyszłym roku, a zakończy się w roku 2024. 

S74 - świętokrzyskie odcinki w realizacji 

W marcu br. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód, o długości ok. 16,4 km. W ramach inwestycji kosztującej około 538 mln zł wybudowane zostaną m.in. dwa węzły drogowe - Mniów i Bugaj. Dwujezdniowa trasa pobiegnie nowym śladem i będzie skomunikowana z węzłem Kielce Zachód. W I kwartale przyszłego toku planowane jest złożenie wniosku o decyzję ZRID. Uzyskanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych. 

Zakończyły się natomiast prace nad projektem obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74. W pierwszej połowie br. złożony został wniosek o wydanie decyzji ZRID, która pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych w przyszłym roku. W ramach inwestycji za około 404 mln zł wybudowany zostanie blisko 7-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S74 i około 5-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi klasy GP w ciągu DK9. Obwodnica biec będzie nowym śladem, a komunikację z istniejącą siecią dróg zapewnią dwa węzły i bezkolizyjne skrzyżowania. Uzupełnieniem 12-kilometrowej trasy będzie 3-kilometrowy jednojezdniowy łącznik północny w ciągu DK74. Ta inwestycja realizowana jest systemie Projektuj i buduj, a jej koszt to ok. 57,5 mln zł. W grudniu br. w śladzie przyszłej obwodnicy Opatowa prowadzone już były badania gruntów w lokalizacji obiektów mostowych, ale roboty rozpoczną się po uzyskaniu decyzji ZRID. 

W marcu br. ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie kolejnego w województwie świętokrzyskim odcinka S74 węzeł Kielce Zachód - Kielce o długości około 5 km. W ramach inwestycji planowana jest m.in. budowa dwóch tuneli i dwóch węzłów drogowych. Aktualnie procedura przetargowa dobiega końca. Wyłoniliśmy wykonawcę, trwa obligatoryjna kontrola uprzednia postępowania przetargowego prowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. 

Program budowy 100 obwodnic

Obwodnica Wąchocka - jest pierwszy fragment z nawierzchnią 

W 2022 r. ruszyły roboty budowlane na blisko 12-kilometrowym odcinku obwodnicy Wąchocka w ciągu DK42. To inwestycja w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Nowa, dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) biegnie nowym śladem. Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. W tym roku wydana została decyzja ZRID. Rozpoczęła się realizacja obiektów mostowych, prowadzone były roboty ziemne i branżowe. Ułożone zostały pierwsze odcinki podbudowy bitumicznej i warstwy wiążącej nawierzchni. Koszt inwestycji to ok. 284 mln zł. 

Obwodnice Chmielnika, Osieka i Starachowic mają warianty przebiegu  

Równolegle prowadzone były prace przygotowawcze do budowy obwodnic Chmielnika w ciągu DK73 i DK78, Osieka w ciągu DK79 i Starachowic w ciągu DK42. Projektanci pracowali nad wariantami przebiegu obwodnic i materiałami do złożenia wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Złożenie wniosków o te decyzje planowane jest w przyszłym roku. 

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

W tym roku ogłosiliśmy dziewięć przetargów na działania dla poprawy widoczności i bezpieczeństwa w obrębie przejść dla pieszych na sieci dróg krajowych województwa świętokrzyskiego. Dodatkowe oświetlenie zyska około 670 przejść dla pieszych. Zadania będą realizowane w systemie Projektuj i buduj także w przyszłym roku. Aktualnie trwają głównie prace projektowe. Na odcinku DK73 w gminie Morawica rozpoczęła się już budowa infrastruktury oświetleniowej.  

W ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej rozpoczęliśmy w tym roku projektowanie dwóch rond - w Stopnicy na skrzyżowaniu DK73 z drogą powiatową i w Zawadzie na skrzyżowaniu DK74 z drogą wojewódzką. Projektanci przygotowują także dokumentację dla chodnika w Górnie w ciągu DK74 o długości ok. 1,8 km i zatok autobusowych w Lisowie przy DK73. Ruszyła budowa ścieżki rowerowej o długości blisko 7 km na odcinku DK78 między Nagłowicami a Prząsławiem. Koszt robót, które kontynuowane będą w przyszłym roku, to ok. 5,7 mln zł. W 2022 r. zakończyły się roboty na budowie kolejnego odcinka ciągu pieszego w Wyszmontowie przy DK79, uzyskaliśmy decyzję ZRID dla chodnika w Opatowie w ciągu DK9.

Program Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej

Kolejne odcinki dróg krajowych w województwie świętokrzyskim zostaną rozbudowane, wzmocnione i przystosowane do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. W tym roku ogłosiliśmy przetargi na prace przygotowawcze i uzyskanie decyzji środowiskowych dla inwestycji na czterech fragmentach dróg krajowych nr 78 i 79, o łącznej długości ok. 50 km. Wykonane zostanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla odcinków DK78 granica województw śląskiego i świętokrzyskiego - Nagłowice, Nagłowice - Prząsław i Jędrzejów - Kije o łącznej długości prawie 43 km, a także ponad 7-kilometrowego odcinka DK79 od Sośniczan do Koprzywnicy. 

Do podobnego standardu, a także do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś, dostosowanych będzie pięć odcinków DK79 o łącznej długości ok. 74 km. W tym roku kontynuowaliśmy opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy fragmentów DK79 Ożarów - Sobótka, Skrzypaczowice - Osiek, Osiek - Połaniec, Połaniec - Słupia i rozpoczęliśmy prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka Słupia - Nowy Korczyn. Złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla odcinków Skrzypaczowice - Osiek i Osiek - Połaniec. 

Rozbudowy i remonty

Bezpieczniej na rozbudowanym odcinku DK78 Kije - Chmielnik 

W lipcu zakończyła się rozbudowa ponad 10-kilometrowego odcinka DK78 między Kijami a Chmielnikiem. Pierwszy, zasadniczy etap inwestycji zakończył się w grudniu 2021 r. W ramach zadania droga została rozbudowana, wzmocniona i dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Poprawę bezpieczeństwa i skrócenie czasu podróżowania zapewnia wiadukt wybudowany nad linią kolejową, który zastąpił  tradycyjny, jednopoziomowy przejazd kolejowy. Projekt zakładał także wykonanie wykopów i nasypów, przebudowę i budowę skrzyżowań, wykonanie odwodnienia i kanalizacji deszczowej oraz przebudowę i budowę przepustów pod drogą i pod zjazdami. W ramach inwestycji wartej około 60 mln zł powstały też chodniki, zjazdy i zatoki autobusowe, wykonano oznakowanie poziome i pionowe oraz usunięto kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną. Poprawiona została geometria drogi poprzez m.in. złagodzenie łuków i spadków. Dla zapewnienia obsługi przyległych terenów wybudowane zostały drogi dojazdowe. Odcinek zyskał parametry drogi klasy GP.  W br. kontynuowane były prace na jego końcowym fragmencie w Przededworzu. 

Most w Sandomierzu - rozbiórka przed rozbudową 

Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj od 2021 r. Pierwsze prace rozbiórkowe na przeznaczonym do rozbudowy moście rozpoczęły się we wrześniu br. Wykonawca rozpoczął je od frezowania istniejącej nawierzchni, rozbiórek w obrębie chodników i demontażu oświetlenia. Stopniowo demontowane są elementy górnej konstrukcji mostowej. Wykonane zostały w tym celu tymczasowe podpory, które posłużą także w czasie prac budowlanych. Górna konstrukcja starego mostu zostanie rozebrana, a istniejące podpory wzmocnione. Wykonawca kontynuuje prace związane z przełożeniem mediów, czyli sieci, które były podwieszone do starego obiektu. Sieci kanalizacyjne, wodociągowe i teletechniczne poprowdzone zostały tymczasowo zabezpieczonym kanałem po nowym moście wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego. Gazociąg poprowdzony będzie docelowo na głębokości kilkunastu metrów pod dnem rzeki. Główny kanał już został wykonany metodą przewiertu - trwają prace przy połączeniach z istniejącą siecią po lewej stronie Wisły. Równolegle z robotami rozbiórkowymi, kontynuowane są prace na dokumentacją dla włączenia mostu do układu komunikacyjnego miasta. 

Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik - Sandomierz - Stalowa Wola - Przemyśl, komunikującej woj. świętokrzyskie z Podkarpaciem, będzie dwujezdniowa. W ramach realizowanej inwestycji o wartości ok. 69 mln zł przewidziana jest rozbiórka znacznej części starego mostu, wzmocnienie istniejących podpór, wybudowanie na nich nowej konstrukcji zbliżonej wizualnie do usytuowanego równolegle obiektu z 2011 r. Pięcioprzęsłowy most o długości ok. 460 m powinien być gotowy w II połowie 2024 r. 

Przetarg na projekt obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego na odcinku Rudka - Jacentów  

W listopadzie ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID. Przebieg nowego, blisko 13-kilometrowego odcinka DK9 od Rudki do Jacentowa został wskazany w decyzji środowiskowej. Trwa procedura związana z wyłonieniem wykonawcy dokumentacji projektowej, który opracuje dokumentację drogi klasy GP, biegnącej nowym śladem. W ramach inwestycji przewidziano m.in. budowę dwóch węzłów drogowych (w Rudce i Miłkowie), dwóch skrzyżowań (w Szewnej i Jacentowie), mostów, wiaduktów, ekranów akustycznych, a także przejść dla zwierząt. Zaplanowano pełne skomunikowanie terenów przyległych. 

Trzy kolejne odcinki z nową nawierzchnią 

W tym roku w województwie świętokrzyskim wyremontowaliśmy trzy odcinki dróg krajowych o łącznej długości 2,2 km, w tym dwa na DK73. Koszt remontów to blisko 6 mln zł. W ramach robót remontowych odcinek DK78 o długości ok. 0,8 km między Szczekocinami a Jędrzejowem zyskał nową nawierzchnię i oznakowanie poziome. Koszt zadania to ok. 1,2 mln zł. Zakończył się kompleksowy remont odcinka DK73 w Pacanowie, obejmujący także prace w obrębie konstrukcji drogi. Koszt robót to ok. 3,9 mln zł. Wyremontowany został także odcinek DK73 o długości 0,6 km w Suchowoli między Kielcami a Chmielnikiem. Koszt robót to ok. 0,9 mln zł. 

Bezpieczniej na mostach i wiaduktach 

Zakończyliśmy kolejny etap montażu zabezpieczeń prześwitów między wiaduktami i mostami na odcinkach dróg dwujezdniowych. Do tej pory zabezpieczyliśmy w ten sposób obiekty mostowe w 40 lokalizacjach na sieci dróg krajowych województwa świętokrzyskiego. Zgodnie z przepisami na obiektach inżynierskich montowane są wyższe od zwykłych, bariery zabezpieczające przed zjechaniem pojazdu poza krawędź obiektu oraz przed upadkiem człowieka z wysokości. GDDKiA dodatkowo, prewencyjnie zabezpiecza przestrzeń między obiektami mostowymi, po których przebiegają jezdnie jednej trasy. Docelowo siatki zabezpieczające prześwity zostaną zamontowane na 67 obiektach mostowych na drogach krajowych województwa świętokrzyskiego. W tym roku zabezpieczaliśmy prześwity między wiaduktami i mostami m.in. na odcinku S7 od Skarżyska-Kamiennej do obwodnicy Kielc i na północnej obwodnicy Jędrzejowa w ciągu DK78.  

Poprawiło się bezpieczeństwo na moście w Samborcu w ciągu DK79. Przebudowa obiektu zakończyła się w pierwszej połowie roku. Dzięki inwestycji za ok. 3,2 mln zł most zyskał nową konstrukcję, nawierzchnię, oznakowanie i elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

{"register":{"columns":[]}}