W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stan realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. świętokrzyskim

15.09.2023

Jeszcze w tym roku planowane jest ułożenie pierwszych fragmentów warstwy ścieralnej nawierzchni na budowanej obwodnicy Wąchocka. Także do końca roku złożymy wnioski o wydanie decyzji środkowych dla obwodnic Chmielnika, Osieka i Starachowic. Sprawdzamy stan realizacji rządowego Programu Budowy 100 obwodnic (PB100) w województwie świętokrzyskim. Dzięki tym inwestycjom z miast wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy.

Budowa obwodnicy Wąchocka - w wykopie dwie jezdnie z czarną nawierzchnią. Na jezdni prawej dwa walce na pierwszym planie, za nimi rozściełacz. W oddali drzewa

Obwodnica Wąchocka w realizacji

W grudniu 2020 r. rozpoczęła się realizacja pierwszej w województwie świętokrzyskim inwestycji zapisanej w PB100. Kontrakt na projekt i budowę obwodnicy Wąchocka w ciągu drogi krajowej nr 42 o wartości blisko 283,7 mln zł ma zostać zrealizowany w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. 

Docelowo droga o długości ok. 11,7 km biec będzie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Dzięki inwestycji, ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum Wąchocka, przez co poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców miasta. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 łączącą między innymi węzeł drogi ekspresowej S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i dalej z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia. 

W ramach inwestycji planowane jest wybudowanie dwujezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), czterech skrzyżowań i 15 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, podziemne przejście dla pieszych). Powstaną też drogi dojazdowe, urządzenia ochrony środowiska (w tym ekrany akustyczne), infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz systemy oświetlenia i odwodnienia.  

Zaawanasowane inwestycji realizowanej w systemie projektuj i buduj wynosi obecnie ok. 35 proc. Ze względu na zróżnicowane warunki gruntowe i terenowe na poszczególnych fragmentach budowanej trasy realizowane są różne asortymenty robót. Zaawansowanie prac ziemnych to ok. 70 proc. Od ub. roku wykonawca prowadzi także roboty bitumiczne. Podbudowa bitumiczna ułożona została na fragmentach stanowiących połowę trasy zasadniczej. Odcinki z warstwą wiążącą nawierzchni stanowią ok. 45 proc. ciągu głównego. Do końca roku wykonawca planuje ułożenie pierwszych odcinków warstwy ścieralnej. Gotowe są konstrukcje dwóch przepustów ekologicznych i ustroje nośne sześciu obiektów mostowych. Trwa montaż konstrukcji największego przejścia dla zwierząt typu zielony most. Kontynuowana jest budowa linii wysokiego napięcia.  

 

Obwodnica Chmielnika

Do końca roku planujemy złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla obwodnicy Chmielnika w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78.  W ramach realizowanej umowy na prace przygotowawcze opracowany został pierwszy etap Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. Trzy podstawowe warianty przebiegu trasy prezentowane były zainteresowanym inwestycją na spotkaniach informacyjnych z udziałem lokalnej społeczności i samorządowców, a także poddane analizie przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych.  

Obwodnica Chmielnika jest planowana jako jednojezdniowa droga klasy GP, omijająca miasto po zachodniej stronie. Podstawowym celem budowy obwodnicy Chmielnika jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu dróg krajowych 73 i 78. Inwestycja poprawi jakość życia mieszkańców miasta i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Droga krajowa nr 78 to ważne połączenie woj. świętokrzyskiego z aglomeracją śląską, natomiast droga krajowa nr 73 jest kluczową trasą łączącą Kielce z autostradą A4 i woj. podkarpackim.  

Obwodnica Osieka

Obwodnica Osieka planowana jest po południowej stronie miasta jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości ok. 3 km. Celem budowy obwodnicy Osieka jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się tam w ciągu drogi krajowej nr 79. Osiek przez lata stanowił tzw. wąskie gardło na tej trasie - ostre łuki uniemożliwiały sprawny i bezpieczny ruch drogowy. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Sandomierzem a Krakowem, poprawi też komfort życia mieszkańców Osieka.  

Opracowane przez wykonawcę warianty przebiegu obwodnicy zostały przedstawione mieszkańcom Osieka i lokalnym samorządowcom. Jeden z czterech proponowanych przebiegów został wskazany w protokole Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych jako rekomendowany do dalszych prac projektowych. Ostatecznie wariant do realizacji drogi zostanie wskazany w DŚU.  Złożenie wniosku o wydanie decyzji planowane jest na przełomie III i IV kwartału br. 

Obwodnica Starachowic

Dla obwodnicy Starachowic w ciągu DK42 opracowane zostało także Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z wybranymi elementami koncepcji programowej. Trzy warianty przebiegu trasy z dodatkowym podwariantem zostały przedstawione mieszkańcom i wszystkim zainteresowanym podczas spotkań informacyjnych. Analizowała je Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Kolejnym krokiem po podsumowaniu prac KOPI będzie złożenie wniosku o wydanie DŚU. 

Planowana obwodnica Starachowic będzie drogą klasy GP. Ułatwi podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną a Ostrowcem Świętokrzyskim i będzie stanowiła nowy spójny ciąg DK42 wraz z budowaną obwodnicą Wąchocka. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, odciążenia układu komunikacyjnego oraz zwiększenia przepustowości dróg. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi dla ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców miasta oraz zrównoważonego rozwoju. Powstaną skrzyżowania umożliwiające powiązanie nowej trasy z istniejącymi drogami, w tym z dojazdem do starachowickiej strefy ekonomicznej. W ramach inwestycji planowana jest budowa dodatkowych jezdni do obsługi przyległych terenów lub przebudowa innych dróg publicznych. Powstaną obiekty inżynierskie (wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt, przepusty) oraz urządzenia ochrony środowiska i BRD. Zbudowany zostanie system odwodnienia drogi, kanały technologiczne, oświetlenie uliczne i niezbędna infrastruktura techniczna. Uzyskanie DŚU dla obwodnic Osieka, Chmielnika i Starachowic pozwoli na ogłoszenie przetargów na realizację inwestycji w systemie projektuj i buduj 

Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego (odc. Rudka – Jacentów)

Dzięki środkom dla zadań z listy rezerwowej PB100 w br. rozpoczęliśmy projektowanie obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 na odcinku Rudka – Jacentów. Dokumentacja opracowana zostanie dla wariantu wskazanego w ostatecznej DŚU. Złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej planowane jest w I kwartale 2024 roku. 

Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu DK9 na odcinku Rudka - Jacentów będzie miała ok. 12,9 km i biec będzie po nowym śladzie. Zaprojektowana zostanie jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji planowana jest przebudowa dróg i ulic poprzecznych oraz budowa dodatkowych jezdni umożliwiających obsługę terenów przyległych i połączenie z istniejącą siecią dróg.  

Obwodnica rozpocznie się w Rudce na istniejącej DK9, dalej pobiegnie nowym śladem, omijając Ostrowiec Świętokrzyski od strony zachodniej i południowej, włączając się do DK9 w Jacentowie. Inwestycja przewiduje m.in. budowę dwóch węzłów drogowych (w Rudce i Miłkowie), dwóch skrzyżowań (w Szewnej i Jacentowie) oraz obiektów inżynierskich takich jak mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt.   

 

{"register":{"columns":[]}}