Tak będzie wyglądał przejazd S74 przez Kielce
23.10.2025
Przedstawiamy wizualizację drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Kielce Zachód i Bocianek. Opracowana została na bazie projektu budowlanego i zawiera korekty rozwiązań projektowych wprowadzone do dokumentacji w odpowiedzi na wnioski Miasta Kielce, jego mieszkańców i miejskich instytucji.
Ten materiał należy traktować jako poglądowy do czasu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), która ostatecznie zatwierdzi projekt. Dzięki wizualizacji już teraz można zobaczyć nowoczesne rozwiązania komunikacyjne, które przełożą się na płynność ruchu, przyczyniając się do uwolnienia tej części miasta od korków. Można również na własne oczy przekonać się, w jaki sposób zapewnimy mieszkańcom pełną ochronę akustyczną i lepsze połączenia lokalne.
Po zakończeniu inwestycji, przejazd 5-kilometrową drogą ekspresową pomiędzy węzłem Kielce Zachód a węzłem Bocianek zajmie zaledwie kilka minut. Dziś, m.in. ze względu na duże korki na jednojezdniowym, miejskim odcinku drogi i przed skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną, trwa to nawet pół godziny. Wizualizacja pokazuje, dlaczego możliwe będzie nawet dziesięciokrotne skrócenia czasu przejazdu.
Czekamy na pozwolenie na budowę
Obecnie dobiega końca kolejny etap, wieloskładowej procedury rozpatrywania przez Wojewodę Świętokrzyskiego wniosku o decyzję ZRID. To ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko, którą przeprowadza Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach. Zakończenie wszystkich procedur administracyjnych i wydanie decyzji umożliwi rozpoczęcie budowy.
Nowy odcinek S74 połączy wybudowane już pod tę inwestycję węzły: Kielce Zachód na połączeniu z drogą ekspresową S7 (obwodnica Kielc) oraz Kielce Bocianek na istniejącym odcinku S74 Kielce - Cedzyna. Trasa nie tylko ułatwi wjazd do Kielc z łączącej Warszawę i Kraków drogi ekspresowej S7, ale zepnie w całość dwa odcinki S74 – budowany obecnie Mniów - Kielce Zachód z już funkcjonującym (częściowo miejskim) od Kielc do Cedzyny. Trasa ułatwi mieszkańcom Kielc dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim. Mieszkańcom regionu świętokrzyskiego i podkieleckich gmin zapewni komfortowy wjazd do stolicy województwa, a zmotoryzowanym ze wszystkich obszarów skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi w mieście. Mieszkańcy Kielc będą mieli na terenie miasta nowe, bezpieczne chodniki i ścieżki rowerowe, również na tych odcinkach, na których do tej pory brakowało takich rozwiązań. Dla pieszych i rowerzystów zaprojektowaliśmy bezpieczne ciągi wzdłuż całej inwestycji.
Ekspresówką czy miejską ulicą – twój wybór
Z ekspresowej trasy skorzystają zarówno kielczanie, jak i mieszkańcy podkieleckich miejscowości pracujący i uczący się w mieście. Ruch lokalny obsługiwać będą nowe ulice po obu stronach drogi ekspresowej. Włączymy się z nich w obecne ulice miejskie, w miejscach dotychczasowych skrzyżowań. Nowa droga nie naruszy istniejącej tkanki miejskiej. Powstaje w zarezerwowanym dla niej korytarzu, w śladzie istniejącej DK74, na przeważającej długości sąsiadującym z terenami bez zabudowy typowo osiedlowej. Tam, gdzie zaczynają się budynki mieszkalne, ekspresowa trasa wprowadzona zostanie w tunel, a zajętość terenu pod inwestycję na tym odcinku będzie zminimalizowana.
Likwidując „wąskie gardło”, jakim obecnie jest przejazd przez miasto i oddzielając ruch tranzytowy od lokalnego, inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu wszystkich użytkowników trasy. W szczególności będą to piesi, rowerzyści, pasażerowie komunikacji miejskiej, osoby z niepełnosprawnościami.
Tranzyt schowany w tunelach, zachowane połączenia lokalne
W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe (Kielce Herby i Kielce Skrzetle) oraz dwa tunele. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową i Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Wizualizacja pozwala na wirtualny przejazd tunelem. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad krótszym tunelem pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK73 dla upłynnienia ruchu w obrębie węzła Kielce Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka S74 wybudowane zostaną ciągi rowerowe o łącznej długości ok. 10 km i chodniki o długości ok. 13 km, także na odcinkach aktualnie pozbawionych chodników i ścieżek rowerowych.
Dokładnie widać, że zachowane będą wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjnie. Nowoczesne rozwiązania zastosowane na trasie, tj. węzły, wiadukty, ronda i tunele, zapewnią większe bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi i płynność ruchu. Trasa usprawni komunikację na kierunku wschód - zachód poprzez przeprowadzenie ruchu tranzytowanego w wykopie i w tunelach. Ruch lokalny pozostanie na obecnym poziomie. Nowa droga znacznie lepiej zintegruje północne i południowe dzielnice miasta niż obecny, zakorkowany ciąg ulic. Jednocześnie ruch pieszy i rowerowy poprowadzony zostanie bez styku z ruchem tranzytowym. Zyskają też pasażerowie komunikacji miejskiej, ponieważ nowe ulice wzdłuż drogi ekspresowej będą wyposażone w zatoki autobusowe.
Konsultacje z mieszkańcami i władzami lokalnymi
Rozwiązania w obrębie trasy były wielokrotnie konsultowane i uzgadniane z miastem, miejskimi instytucjami i mieszańcami Kielc. Wynikiem dialogu były zmiany na etapie dokumentacji projektowej oraz materiałów do wniosku o decyzję środowiskową. GDDKiA uzyskała prawomocną i ostateczną decyzję środowiskową, w której zostaliśmy zobowiązani m.in. do nasadzenia takiej samej liczby drzew, jaka podlegać będzie wycince w czasie budowy, bez względu na to, w jakim stanie obecnie znajduje się roślinność. Decyzja środowiskowa, a także uchwalony przez Radę Miasta „Program ochrony środowiska przed hałasem”, zobowiązują GDDKiA do poprawy klimatu akustycznego w ciągu ulic Łódzkiej i Jesionowej, o co wielokrotnie zwracali się także sami mieszkańcy. Gdyby S74 nie była realizowana, obowiązek ustawienia ekranów musiałoby przejąć miasto. Upłynnienie ruchu to także mniejsza emisja spalin.
Projekt drogi opracowany został zgodnie z wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach decyzją środowiskową. Złożenie wniosku o decyzję poprzedziły konsultacje społeczne z mieszkańcami przeprowadzone po opracowaniu pierwszych wariantów trasy oraz liczne konsultacje z Miastem Kielce i instytucjami miejskimi. Wyniki tych uzgodnień zostały uwzględnione we wniosku o decyzję środowiskową.
Wynikiem konsultacji społecznych, w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców, była m.in. rezygnacja z proponowanej w jednym z wariantów estakady wzdłuż ulicy Jesionowej na rzecz przeprowadzenia drogi ekspresowej w wykopie. Ten odcinek stanowi ok. 10 proc. trasy i sąsiaduje z zabudową osiedlową, dlatego GDDKiA w odpowiedzi na potrzeby miasta dodatkowo ograniczyła zajętość terenu pod inwestycję i zaprojektowała prawie półkilometrowy tunel na tym fragmencie. Kolejne korekty zostały wprowadzone do projektu w 2024 i 2025 r., w odpowiedzi na nowe uwagi miasta i mieszkańców odnośnie komunikacji lokalnej. Dotyczyły one m.in. doprojektowania trzech odcinków ścieżek rowerowych wzdłuż ul. Jesionowej, uzupełnień w zakresie ciągów pieszo-rowerowych na ul. Łódzkiej i Świętokrzyskiej, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Klonową, dodatkowego zjazdu na ul. Jesionową, nowej lokalizacji przejścia dla pieszych przez Aleję Solidarności (DK73) oraz poszerzenia fragmentu drogi dojazdowej wzdłuż ul. Łódzkiej. Spotkaliśmy się także z przedstawicielami zarządów wspólnot mieszkaniowych, aby omówić usytuowanie ekranów akustycznych między ulicami Klonową a Warszawską. Wynikiem było ponowne przeanalizowanie możliwych zmian w lokalizacji zabezpieczeń przed hałasem, a w efekcie oddalenie ekranów od budynków i częściowa zamiana paneli na przezroczyste. Ograniczono również do niezbędnego minimum wycinki drzew i krzewów ze względu na realizację inwestycji.
Z myślą o przyszłości
Budowa S74 przez Kielce nie wyklucza planowania kolejnych połączeń komunikacyjnych w mieście i wokół niego. W przypadku uzyskania możliwości ich realizacji przez któregokolwiek zarządcę, miastu pozostanie wygodne, szybkie i bezpieczne połączenie między wschodnimi a zachodnimi dzielnicami, które szybko się rozrastają i generują coraz większy ruch.
Generalny Pomiar Ruchu 2020/2021 wykazał, że kieleckimi ulicami w ciągu drogi krajowej nr 74 biegnącej przez Kielce jeździ dziennie 34 tysiące pojazdów – to rekordowe natężenie ruchu w skali województwa świętokrzyskiego. Większość użytkowników chce wjechać do Kielc, czyli nie skorzysta z innego rozwiązania. Do budowy S74 przez Kielce dostosowany jest już węzeł Kielce Zachód wybudowany w ramach S7, jak i dalszy odcinek S74 Kielce - Cedzyna. Przejście przez Kielce stanowić będzie ich naturalne połącznie i zastąpi obecne, zakorkowane wąskie gardło (jednojezdniową, zniszczoną ulicę Łódzką, na którą tymczasowo wjeżdżamy z łącznic węzła Kielce Zachód i obecnej DK74 od Mniowa). Przejście przez Kielce wejdzie w skład realizowanego obecnie, ponad stukilometrowego ciągu S74 od granicy z województwem łódzkim do Opatowa, a w przyszłości będzie częścią trasy prowadzącej przez Tarnobrzeg do drogi ekspresowej S19 łączącej Lublin i Rzeszów.
Zapraszamy w wirtualną podróż
Oglądanie wizualizacji najlepiej poprzedzić całkiem realną podróżą odcinkiem DK74, czyli ulicą Łódzką, od węzła Kielce Zachód do ulicy Hubalczyków. To jednojezdniowa, wysłużona droga - obecnie w zarządzie miasta, ale o znaczeniu krajowym - pozbawiona chodników, ścieżek rowerowych, a nawet poboczy. Tu kierowcy stoją w korku, a piesi, rowerzyści, osoby na wózkach narażeni są na niebezpieczeństwo. Odcinek stanowi ponad 1/3 głównego połączenia wschód-zachód w Kielcach. Wjeżdżamy tędy do wojewódzkiego miasta z ekspresowej obwodnicy Kielc, czyli z S7 od Warszawy i Krakowa, także z DK74, a już za ponad rok będziemy dodatkowo wjeżdżać z S74 od Łodzi.
Prześledźmy ten sam odcinek na wizualizacji i przekonajmy się, jak będzie wyglądał wjazd do Kielc po zrealizowaniu inwestycji. Prawda, że widać różnicę! Przejedźmy się na razie wirtualnie pierwszym w mieście tunelem, który pozwoli na odkorkowanie i zachowanie lokalnych połączeń, do jakich jesteśmy przyzwyczajeni. Przekonajmy się, jakie nowe możliwości da nam nowa trasa i jakie połączenia będziemy mogli wybrać. Zobaczmy, jak będzie wyglądać podróż bez korków. Życzymy przyjemnej (na razie tylko wirtualnej) podróży!
Znaczenie inwestycji i korzyści płynące z inwestycji
-
nawet 10-krotnie skrócony zostanie czas przejazdu między wschodnimi a zachodnimi dzielnicami miasta,
-
mieszkańcy Kielc zyskają ulice, chodniki i ścieżki rowerowe z nową nawierzchnią,
-
polepszy się klimat akustyczny poprzez zapewnienie płynności ruchu i budowę ekranów,
-
płynność ruchu wpłynie na zmniejszenie emisji spalin,
-
znikną korki i wąskie gardła na ulicach Jesionowej i Łódzkiej,
-
zapewniony zostanie łatwy i szybki dostęp m.in. do rozbudowujących się Targów Kielce, terenów inwestycyjnych przy ulicy Olszewskiego, a także obiektów handlowo-usługowych przy Al. Solidarności, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich połączeń z obszarami zabudowy mieszkaniowej,
-
zabezpieczony zostanie ruch pieszy i rowerowy na całej długości odcinka, również tam, gdzie obecnie nie ma żadnych chodników,
-
będą specjalne rozwiązania dla osób z niepełnosprawnościami,
-
dzięki bezkolizyjnym rozwiązaniom poprawi się bezpieczeństwo ruchu,
-
w obszarze inwestycji powstaną nowe sieci gazowe, elektryczne, teletechniczne i ciepłownicze,
-
nasadzenie nowej roślinności przystosowanej do warunków miejskich