W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

W Sandomierzu będzie węzeł

12.09.2025

Po zmontowaniu konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu, przyszła kolej na budowę połączenia tego obiektu z drogą krajową nr 77, projektowanym, nowym odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 723 i lokalnymi ulicami w prawobrzeżnej części miasta. Zapewni je nowy węzeł, przy którym prowadzone są już roboty ziemne i palowe.

Mosty w Sandomierzu - zdjęcie z drona, nad rzeką dwa obiekty, po jednym jeżdżą pojazdy, w oddali na brzegu zieleń i domy

Nowy most przez Wisłę w Sandomierzu ma już konstrukcję stalową, płytę pomostu, izolację, nawierzchnię, chodniki, bariery i infrastrukturę oświetleniową. Konstrukcja została zmontowana jeszcze w zeszłym roku na wzmocnionych podporach rozebranego wcześniej obiektu. W tym roku most pomyślnie przeszedł próbne obciążenie. Do wykonania pozostało m.in. oznakowanie poziome, roboty wykończeniowe, instalacyjne, prace przy przełożeniu mediów i zabezpieczeniach antykorozyjnych wewnątrz konstrukcji. 

Wiadukt nad rondem

Docelowo przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 będzie dwujezdniowa dzięki dwóm obiektom mostowym – tym obecnie użytkowanym i tym realizowanym. Mostem, po którym jeździmy obecnie w obu kierunkach, w przyszłości pojedziemy w kierunku Lipnika i Kielc. Drugim, jeszcze nieużytkowanym obiektem, pojedziemy w kierunku Stalowej Woli i Tarnobrzega. Taka przeprawa, czyli skierowanie ruchu także na budowany most, będzie możliwa po wybudowaniu włączenia obu obiektów do układu komunikacyjnego w prawobrzeżnej części miasta, czyli po wybudowaniu węzła komunikującego oba obiekty mostowe, DK77, nowy, projektowany obecnie odcinek drogi wojewódzkiej nr 723 i drogi lokalne. 

W sierpniu wykonawca inwestycji uzyskał zamienną decyzję o pozwoleniu na budowę węzła. Pierwotnie w tej lokalizacji planowane było rondo. Jednak po ogłoszeniu przez Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich zamiarów realizacji nowego odcinka drogi wojewódzkiej, konieczne okazało się wybudowanie węzła. Wykonawca pracował nową dokumentację, uzyskał decyzję środowiskową i zamienną decyzję o pozwoleniu na budowę. To umożliwiło wykonawcy jeszcze w sierpniu br. przystąpienie do przygotowania terenu pod węzeł, pierwszych robót ziemnych i robót palowych przy posadowieniu wiaduktu. 

Węzeł lepszy niż samo rondo

Budowa węzła potrwa co najmniej do końca przyszłego roku, ale czas ten zostanie przez nas dobrze wykorzystany. Węzeł zapewni bezkolizyjne i szybsze niż samo rondo połączenie przeprawy mostowej z układem komunikacyjnym prawobrzeżnej części miasta. Wtedy nowy most będzie mógł optymalnie spełniać swoją funkcję. 

Niewykluczone, że nowym obiektem pojedziemy wcześniej. Wykonawca planuje okresowe wykorzystanie mostu do wprowadzania tymczasowej organizacji ruchu podczas budowy połączeń między mostami a węzłem. Takie rozwiązania możliwe byłyby najwcześniej w połowie przyszłego roku. 

{"register":{"columns":[]}}