W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

GPR 2020/21 na drogach woj. lubelskiego. Największy ruch na wlotach do Lublina

22.11.2021

Zakończyły się badania natężenia ruchu na drogach krajowych w ramach Generalnego Pomiaru Ruchu. Wyniki będą wykorzystane m.in. przy planowaniu rozbudowy dróg, czy analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

DK74 Szczebrzeszyn

Pomiary co 5 lat

GPR przeprowadzany jest co 5 lat. Poprzedni miał miejsce w 2015 r. Ostatnie badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 i trwało ok. 2 lata. Wydłużyliśmy je z uwagi na pandemię.

Ruch samochodów osobowych i ciężarowych z naczepami wzrósł w skali kraju o ponad 20 proc. i aż o ponad 40 proc., jeśli chodzi o ruch pojazdów dostawczych. Może to wynikać m.in. ze zmian zachodzących od 2015 r. w strukturze handlu (w tym wzrostu popularności e-zakupów z powodu z pandemii COVID-19).

Ponad 1000 km dróg 

GDDKiA zarządza w woj. lubelskim siecią dróg o długości 1001 km, z czego drogi ekspresowe to ponad 150 km. Badaniem objętych było tu 118 punktów. 24 punkty pomiarowe umieszczone były na ekspresówkach, pozostałe na drogach niższych kategorii. Akcja pomiarowa trwała od 2020 roku, ale nie oznacza to, że przez ten czasy na każdej drodze były zliczane pojazdy. W każdym punkcie przewidzianych było dziewięć pomiarów dziennych oraz sześć nocnych. Wzrost ruchu na sieci dróg krajowych, w porównaniu z poprzednim badaniem, wynosi 28 proc. w woj. lubelskim, a średni ruch to 9882 pojazdów na dobę. W skali całego kraju to 13 574 pojazdów na dobę, o 21 proc. więcej niż w GPR 2015.

Jeśli chodzi o drogi ekspresowe, to największe natężenie ruchu w naszym regionie widać na odcinkach wyjazdowych i wjazdowych do Lublina, gdzie ruch lokalny kumuluje się z ruchem tranzytowym. Są to odcinki między węzłami Lublin Felin i Świdnik (prawie 33 tys. pojazdów na dobę), czy między węzłami Jastków i Lublin Sławinek (ponad 31 tys. pojazdów). 

Coraz więcej osób korzysta też z obwodnicy jako drogi dojazdowej do pracy. Chodzi tu zarówno o mieszkańców miasta, jak i podlubelskich gmin. Na wzrost ruchu na obwodnicy wpływ ma też wprowadzone ograniczenie wjazdu do miasta ciężarówek o masie powyżej 16 ton.

Ponadto z badań wynika, że spadł ruch na większości odcinków dojazdowych do przejść granicznych w woj. lubelskim, na co wpływ zapewne miała pandemia.

Rozwijamy sieć dróg i uwzględniamy wyniki GPR

Niebawem możemy też spodziewać się większego natężenia ruchu na trasie łączącej Warszawę z węzłem Lublin Sławinek i na zachodniej obwodnicy Lublina. Związane to będzie z udostępnieniem S19 w kierunku Rzeszowa. Mieszkańcy woj. podkarpackiego uzyskają wówczas drogę szybkiego ruchu do Warszawy.

Jeśli chodzi o drogi krajowe, największy ruch występuje na drodze nr 19, szczególnie na fragmencie między Lublinem a Niemcami (ok. 28 tys. pojazdów na dobę). Komfort podróżowania z pewnością poprawi budowa drogi ekspresowej S19 Lubartów - Lublin. Rozpoczęcie pierwszych prac w terenie planowane jest w przyszłym roku.

Odetchną też mieszkańcy Tomaszowa Lubelskiego. Z obecnej DK17 korzysta ok. 17 tys. pojazdów na dobę. Niebawem ruch tranzytowy i część lokalnego przejmie pierwsza nitka obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17. 

Wyniki badania będą teraz szczegółowo analizowane. Zostaną one wykorzystane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg, oceny potrzeb modernizacji istniejącej sieci dróg krajowych, zarządzania ruchem, analiz ekonomicznych i środowiskowych oraz analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Szczegółowe wyniki dotyczące Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 opublikowaliśmy w naszym serwisie.

{"register":{"columns":[]}}