W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak postępują prace na budowie obwodnicy Chełma?

22.11.2023

Wspólnie z dziennikarzami przyglądaliśmy się postępom na budowie obwodnicy Chełma w ciągu drogi ekspresowej S12. Droga będzie miała 13,5 km i ominie miasto od północnej strony.

Budowa obwodnicy Chełma w ciągu S12

Co powstanie

Inwestycja realizowana jest przez firmę Strabag, w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Wartość kontraktu to 442 mln zł. W jej ramach wybudowana zostanie dwujezdniowa droga (po dwa pasy ruchu w obu kierunkach), cztery węzły drogowe: Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów oraz Chełm Wschód, trzy mosty, dziewięć wiaduktów, przejścia dla zwierząt oraz kładka dla pieszych w Horodyszczach. Powstanie także 20 km dodatkowych jezdni dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny oraz obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Chełm Północ. 

Zaplanowano wykonanie ok. 900 tys. m3 nasypów i 1 mln m3 wykopów, wbudowanie ok. 20 tys. ton stali oraz 13 tys. m3 betonu, a także ułożenie 630 tys. ton masy bitumicznej. 

Budowa trwa

W ostatnim czasie prowadzono m.in. prace ziemne i przy fundamentach obiektów. Usuwana była wierzchnia warstwa ziemi, wykonywane nasypy oraz wykopy. Z ziemi wyrastają pierwsze obiekty inżynierskie, m.in. w obrębie węzłów Chełm Zachód oraz Chełm Północ, gdzie trwa budowa ław fundamentowych oraz zbrojenie betonu. Przebudowywana jest także sieć elektroenergetyczna. Równolegle archeolodzy prowadzą prace wykopaliskowe w miejscowości Srebrzyszcze. 

S12 w woj. lubelskim

Obwodnica Chełma będzie fragmentem planowanej drogi ekspresowej S12 Piaski – Dorohusk o łącznej długości 75 km. Przebiegać będzie po nowym śladzie, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 12. Za Chełmem trasa oddali na południe od DK12, by ominąć okoliczne torfowiska przed Dorohuskiem (m.in. rezerwat Roskosz). Pozostałe trzy odcinki trasy, poza budowaną obw. Chełma, mają już wyłonionych wykonawców, którzy są na etapie przygotowywania projektów budowlanych oraz dokumentacji potrzebnej do uzyskania decyzji ZRID. Złożenie wniosków do Wojewody Lubelskiego planowane jest w I połowie przyszłego roku. Uzyskanie decyzji ZRID pozwoli rozpocząć prace budowlane. 

Z kolei dla ok. 6-kilometrowego odcinka między Pełczynem a Chojnem Nowym Drugim trwają prace przygotowawcze. W związku ze stwierdzeniem występowania pod warstwą ziemi odpadów przemysłowych w rejonie planowanego węzła Dorohucza, opracowywane są nowe warianty przebiegu tego fragmentu drogi. 

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}