Ruszamy z budową kolejnego odcinka S17 w woj. lubelskim
16.12.2025
Wojewoda Lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla ponad 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 od Zamościa do Tomaszowa Lubelskiego. Tym samym w budowie są już trzy fragmenty tej trasy, o łącznej długości niespełna 50 km, prowadzące w kierunku przejścia granicznego w Hrebennem.
Dla wykonawcy inwestycji uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac w terenie, po wcześniejszym przekazaniu placu budowy. Planujemy, że pierwsze roboty rozpoczną się jeszcze tej zimy, natomiast w pełnym zakresie budowa ruszy wiosną przyszłego roku.
Przebieg
Odcinek przebiegać będzie głównie nowym śladem, między węzłami Zamość Południe a Tomaszów Lubelski Północ (18,5 km), po wschodniej stronie obecnej DK17. Za węzłem Zamość Południe nowa trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do DK17. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice oraz Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Za Tarnawatką trasa przebiegać będzie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego.
Co zbudujemy
Nowa droga będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. W ramach inwestycji wybudujemy m.in. 11 wiaduktów, pięć mostów z funkcją przejść dla zwierząt, kładkę dla pieszych, oświetlenie oraz odwodnienie drogi. Przebudowane zostaną sieci podziemnego uzbrojenia terenu, trasa zostanie także wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonamy również ponad 20 km jezdni dodatkowych do obsługi ruchu lokalnego.
Inwestycja realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Za jej wykonanie odpowiada firma Kolin Insaat. Wartość umowy to 822,4 mln zł.
Decyzja ZRID – procedura odszkodowawcza
Wydana decyzja określa granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Lubelski. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać tutaj.
Piaski - Zamość - Hrebenne
Realizacja drogi ekspresowej S17 w woj. lubelskim postępuje. Od tegorocznych wakacji trwają prace na odcinkach Zamość Wschód - Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski - Hrebenne, tym samym w budowie są już trzy kolejne fragmenty S17 między Zamościem a Hrebennem, o łącznej długości niespełna 50 km.
Ostatnią częścią S17 będzie ok. dwukilometrowy odcinek trasy w okolicy Hrebennego, prowadzący do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Opracowujemy dokumentację projektową dla tego fragmentu drogi. Planujemy także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych na funkcjonującej już obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego (jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji ZRID).
Zbliżamy się także do budowy S17 między Piaskami a Zamościem. W tym roku złożyliśmy wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID dla odcinków Piaski Wschód - Łopiennik (16,3 km), Krasnystaw - Izbica (18,8 km) i Izbica - Zamość Sitaniec (9,9 km), a także ogłosiliśmy przetargi na wyłonienie wykonawców odcinków Łopiennik - Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (w sumie 20,5 km), które domkną budowę tej części trasy S17.
Na jakim etapie są poszczególne odcinki
- Piaski Wschód - Łopiennik: złożony wniosek o decyzję ZRID (długość: 16 km, wykonawca: Aldesa),
- Łopiennik - Krasnystaw Północ: w przetargu (9 km),
- Krasnystaw Północ - Izbica: złożony wniosek o decyzję ZRID (19 km, Budimex),
- Izbica - Zamość Sitaniec: złożony wniosek o decyzję ZRID (10 km, konsorcjum GAP Insaat - lider, Fabe, Sine Midas Stroy),
- Zamość Sitaniec - Zamość Wschód: w przetargu (11 km),
- Zamość Wschód - Zamość Południe: w budowie (12,5 km, Budimex),
- Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ: uzyskana decyzja ZRID (18,5 km, Kolin),
- Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne: w budowie (17 km, Budimex),
- Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska): przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km).