W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Złożyliśmy wniosek o decyzję środowiskową dla S19 na Mazowszu

23.12.2021

Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie (RDOŚ) złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku od granicy woj. podlaskiego i mazowieckiego do granicy woj. mazowieckiego i lubelskiego (powiat łosicki).

Mapa. Planowany przebieg w drogi S19 w pow. łosickim. Wariant preferowany

Rekomendowany wariant

We wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) rekomendujemy wariant wynikowy, który powstał z połączenia wariantu pomarańczowego z niebieskim. Planowana trasa o długości ok. 32 km przebiegać będzie po nowym śladzie, przez pięć gmin - Sarnaki, Olszankę, Huszlew oraz miasto i gminę Łosice. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasami awaryjnymi). Powstaną także m.in. obiekty inżynierskie, w tym cztery węzły drogowe, drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także urządzenia ochrony środowiska.

Planowany przebieg drogi w wariancie preferowanym rozpoczyna się przed Chlebczynem. Następnie trasa omija Sarnaki od zachodniej strony. Na przecięciu z obecną DK19 planowany jest pierwszy z węzłów - Sarnaki. Dalej droga od wschodu omija Łosice i za Mszanną ponownie przecina obecną DK19, biegnąc równolegle do niej. Koniec odcinka zaplanowano na granicy województw mazowieckiego i lubelskiego, w okolicach miejscowości Kolonia Łukowisko.

Budowa drogi a ochrona środowiska

Do wniosku o wydanie DŚU dołączyliśmy raport o oddziaływaniu na środowisko. W opracowaniu tym dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania drogi ekspresowej S19 na jakość wód, powietrza czy przewidywany poziom hałasu. Zawarte są w nim również informacje na temat wpływu inwestycji na zdrowie i życie ludzi, roślinność, zwierzęta czy krajobraz.

Na podstawie szczegółowych analiz w raporcie wskazane zostały proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego oraz archeologicznego. Na podstawie tego raportu zostanie przeprowadzona przez RDOŚ ocena oddziaływania na środowisko.

Konsultacje społeczne

Na etapie przygotowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. w ramach działań informacyjnych, spotkaliśmy się z mieszkańcami pięciu gmin i przedstawiliśmy im proponowane rozwiązania. Następnie mieszkańcy mogli składać wnioski i uwagi. Te, które były możliwe do zrealizowania, zostały uwzględnione przez projektantów.

Wszyscy zainteresowani oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko, mogą także zapoznać się z raportem i zgłosić swoje uwagi na etapie konsultacji społecznych, które będą przeprowadzone przez RDOŚ w ramach procesu wydawania DŚU.

DŚU jest ważnym krokiem do realizacji inwestycji. Złożenie wniosku kończy fazę analiz poszczególnych wariantów. Uzyskanie DŚU oznacza zatwierdzenie ostatecznego przebiegu drogi.

Kolejnym etapem prac, po uzyskaniu decyzji, będzie opracowanie szczegółowego projektu technicznego. Następnie, po zakończeniu prac przygotowawczych, ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi w systemie Projektuj i buduj.

Materiały

Droga S19 w pow. łosickim. Wariant preferowany
S19​_Łosice​_orientacja​_wariant​_preferowany​_STES​_II.pdf 59.78MB
{"register":{"columns":[]}}