W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Drugie życie destruktu – konieczność i innowacja

19.02.2024

Względy ekologiczne oraz ekonomiczne powodują, że poszukiwane i stosowane w krajowym wykonawstwie drogowym są technologie z wykorzystaniem materiału z recyklingu istniejących warstw konstrukcji nawierzchni. Ponowne wykorzystanie materiałów ogranicza ruch pojazdów przewożących materiały wykorzystywane na inwestycjach drogowych, co przekłada się na zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz na mniejsze obciążenie istniejącej sieci dróg. W ubiegłym roku powstał doświadczalny odcinek drogi wykorzystujący destrukt ze starej nawierzchni.

Czterech pracowników drogowych rozkłada mieszankę mineralno- cementową z asfaltem. Operator siedzi na maszynie do rozlewania mieszanki. Zdjęcie jasne zrobione przy słonecznej pogodzie,

Prace z wykorzystaniem destruktu asfaltowego z zastosowaniem mieszanki mineralno-cementowej z asfaltem spienionym (MCAS), zrealizowała firma Unibep na odcinku doświadczalnym DK65, od przejścia granicznego Gołdap do początku obwodnicy Gołdapi w woj. warmińsko-mazurskim.
Recykling nawierzchni asfaltowych jest bardzo ważny, ponieważ łączy ze sobą dwa aspekty: ekonomiczny i ekologiczny. Ze względu na ekologię wiąże się z ochroną surowców naturalnych takich jak asfalt czy kruszywo mineralne. Ekonomiczny to oszczędność ze względu na niewielkie zużycie nowych materiałów, przy możliwie dużym udziale materiałów z recyklingu istniejących nawierzchni.
 

Technologia recyklingu na zimno z asfaltem spienionym

Mieszanka mineralno-cementowa z asfaltem spienionym (MCAS) jest mieszanką o ciągłym uziarnieniu, składającą się z destruktu, kruszywa doziarniającego, asfaltu spienionego, cementu oraz wody. Wytwarzana jest w procesie nazwanym recyklingiem głębokim na zimno lub na wytwórni przystosowanej do wytwarzania mieszanek mineralno-cementowych z asfaltem spienionym.
Destrukt bitumiczny jest pozyskiwany w wyniku frezowania istniejącej nawierzchni. Po odpowiednim doziarnieniu niewielką ilością nowego kruszywa i dodatku środków wiążących tj. cementu i asfaltu spienionego, trafia ponownie do warstwy podbudowy zasadniczej. Skład mineralny MCAS powinien być tak dobrany, aby zaprojektowane uziarnienie mieściło się w krzywych granicznych. Zastosowane materiały, z odpowiednią ilością cementu i asfaltu spienionego, miesza się w warunkach optymalnej wilgotności.
 

Efekty odcinka doświadczalnego na DK65

Uzyskane właściwości wykonanej podbudowy z recyklingu na odcinku doświadczalnym pokazały, że dobrze zaprojektowane mieszanki MCAS z powodzeniem można stosować w roli podbudowy zasadniczej. Cechuje się wysoką nośnością zdolną przenosić obciążenia ruchu ciężkiego i odpornością na warunku atmosferyczne.
Doświadczenia z DK65 dają nadzieję na zastosowanie tej technologii na szerszą skalę, a co za tym idzie racjonalne zagospodarowanie destruktu bitumicznego, w tym także destruktu z lepiszczem smołowym. Stosowanie metody recyklingu na zimno z asfaltem spienionym, może być szczególnie korzystne w regionach Polski ubogich w surowce mineralne, tym samym przyczynić się do ochrony zasobów naturalnych.
Mieszanki mineralno-cementowe z asfaltem spienionym, są kolejną technologią umożliwiającą ponowne i racjonalne wykorzystanie materiałów z rozbiórki starych warstw nawierzchni drogowych.
 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}