W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obwodnica Olsztyna i Dywit coraz bliżej realizacji

12.03.2025

Dziś, z udziałem przedstawicieli samorządów, odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), na którym został wskazany preferowany do realizacji wariant obwodnicy Olsztyna i Dywit w ciągu DK51.

Droga o przebiegu jednojezdniowym wskazująca na wjazd do miejscowości Olsztyn. Po drodze przejeżdża czerwona ciężarówka. Po prawej stronie za znakiem mała drewniana chatka.

Na poprzednim etapie prac projektowych (Studium korytarzowe) przeanalizowano dwa korytarze przebiegu obwodnicy po zachodniej oraz wschodniej stronie Olsztyna. Decyzją ZOPI, którego posiedzenie odbyło się w lutym 2023 r., do dalszych prac projektowych w ramach Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wybrano trzy warianty w korytarzu zachodnim (O1, O2 oraz O4). ZOPI, na podstawie przeprowadzonych w ramach STEŚ analiz wielokryterialnych wybrał najkorzystniejszy wariant obwodnicy, który zostanie wskazany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) jako wariant inwestycyjny. Wniosek o DŚU złożymy do Wójta Gminy Jonkowie po uzupełnieniu dokumentacji o ustalenia z dzisiejszego posiedzenia ZOPI.

 

Decyzja ZOPI

Ostatecznie jako rekomendowany wskazano wariant O2 w korytarzu zachodnim. Ma on długość 15 km. Początek obwodnicy zlokalizowany jest na końcu obwodnicy Spręcowa. Natomiast jej koniec przewidziany jest na terenie gminy Gietrzwałd, na drodze krajowej nr 16, w okolicach istniejącego skrzyżowania z ul. Sielską w pobliżu m. Kudypy. 

Planowana obwodnica Olsztyna i Dywit stanowić będzie część drogi krajowej nr 51 i dopełni układ drogowy, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz obwodnicy południowej w ciągu DK16. Droga krajowa nr 51 jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w województwie warmińsko-mazurskim, który komunikuje takie miejscowości jak Bartoszyce, Lidzbark Warmiński, Dobre Miasto, Dywity, Olsztyn i Olsztynek. W rejonie węzła Kudypy na przebudowywanym odcinku drogi krajowej nr 16 przewidzieliśmy rezerwę terenu pod budowę Obwodu Utrzymania Drogi (OUD). OUD stanowi zaplecze techniczne i osobowe dla kompleksowej obsługi technicznej oraz utrzymania obwodnicy. 

Dalsze prace

W II połowie 2025 r. planujemy złożenie wniosku o wydanie DŚU w wybranym przez ZOPI wariancie. Po uzyskaniu tej decyzji przystąpimy do wykonania Koncepcji programowej dla wskazanego w DŚU wariantu, tj. projektu szczegółowych rozwiązań technicznych oraz badań geologicznych podłoża gruntowego. Będzie to podstawą do ogłoszenia przetargu na budowę obwodnicy. W IV kwartale 2027 r. planujemy przeprowadzenie procedury przetargowej w celu wyboru wykonawcy zadania w systemie Projektuj i buduj. Roboty budowlane planowane są na lata 2029-2031. 

Cel inwestycji 

  • przejęcie ruchu tranzytowego z obecnego, obciążonego ruchem miejskim układu ulic, położonego wśród gęstej zabudowy mieszkaniowej, 
  • poprawa przepustowości i warunków ruchu na sieci dróg w Olsztynie i Dywitach, 
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, 
  •  poprawa warunków życia mieszkańców Olsztyna i Dywit, 
  •  dopełnienie układu drogowego, który powstał po zrealizowaniu drogi ekspresowej S51 oraz południowej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 16, 
  • zwiększenie atrakcyjności gospodarczej Olsztyna i okolic. 

Program budowy obwodnic

Budowa obwodnicy Olsztyna jest jednym z pięciu zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. warmińsko-mazurskim. Od sierpnia 2022 r. kierowcy omijają już centrum Smolajn, na etapie realizacji jest obwodnica Gąsek w ciągu DK65, a do 2030 r. powstaną obwodnice Pisza w ciągu DK63 i DK58 oraz Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 (obie są na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej). 

Na liście rezerwowej jest obwodnica Dobrego Miasta w ciągu DK51, dla której w listopadzie 2022 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Kosztami jej opracowania podzielimy się z gminą Dobre Miasto. 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}