W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie roku 2022 w województwie warmińsko-mazurskim

29.12.2022

Oddaliśmy do ruchu 48 kilometrów nowych dróg w regionie. Na terenie województwa mazowieckiego zakończyliśmy budowę 71 km drogi ekspresowej S7 od Napierek do Płońska. Przygotowujemy dokumentację dla budowy i rozbudowy blisko 300 km dróg.

Samochody ciężarowe na asfaltowej drodze w deszczu.

Inwestycje zakończone

S61 Szczuczyn - Ełk Południe

We wrześniu br. oddaliśmy do ruchu odcinek drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Ełk Południe o długości 23,3 km. To drugi z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, który został zakończony. Pod koniec ubiegłego roku oddaliśmy do użytku odcinek Wysokie - Raczki, a w przyszłym roku zakończymy budowę odcinka S61 Ełk Południe - Wysokie. Wykonawcą zadania o wartości 700 mln zł było konsorcjum firm Porr i Unibep.
Zgodnie z umową powstała droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstały m.in. węzły Guty i Ełk Południe, para Miejsc Obsługi Podróżnych Niekrasy, 19 obiektów inżynierskich oraz Obwód Utrzymania Drogi w Nowej Wsi Ełckiej. Nawierzchnia drogi została wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.

S5 Ornowo - Wirwajdy 

W grudniu tego roku, pięć miesięcy przed umownym terminem, udostępniliśmy kierowcom odcinek drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy. Kontrakt o wartości 204 mln zł zrealizowała firma Budimex. Zadaniem wykonawcy było wybudowanie odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S5 o długości ok. 5 km.
Powstał na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Oprócz jezdni głównej, w ramach zadania wykonana została budowa dodatkowych jezdni obsługujących tereny przyległe. Ponadto przebudowane zostały drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z S5. Wraz z oddaniem S5 Ornowo - Wirwajdy, oznakowaliśmy jako drogę ekspresową obwodnicę Ostródy, której kontynuacją jest ten odcinek. To łącznie ponad 12 km drogi klasy S.

DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego

W grudniu br. oddaliśmy do ruchu obwodnicę Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15. Kierowcy omijają tę miejscowość od wschodu drogą o długości około 18 km. Wykonawcą zadania było konsorcjum firm Porr z Warszawy i Porr Bau z Wiednia.
Umowę na realizację tego zadania podpisaliśmy w lutym 2018 r. Obwodnica jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1. Inwestycja realizowana była w systemie Projektuj i buduj. Nowa droga została powiązana z innymi drogami publicznymi poprzez cztery ronda na wysokości miejscowości Brzozie Lubawskie, Kacze Bagno, Nowe Miasto Lubawskie, Bratian. Wybudowanych zostało 14 obiektów inżynierskich: dziewięć wiaduktów, przejście dla zwierząt górne, trzy przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel.

DK51 obwodnica Smolajn

W sierpniu br. udostępniliśmy do ruchu, dwa miesiące przed terminem, niemal 2 km obwodnicy Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51. Jest to pierwsza obwodnica zrealizowana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, nie tylko w woj. warmińsko-mazurskim, ale także w całej Polsce. Zadanie o wartości 26 mln zł zrealizowała firma Budimex.
Inwestycja, o długości 1,76 km, obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

S7 Napierki - Płońsk 

W sierpniu br. udostępniliśmy całą trasę S7 Napierki - Płońsk w docelowym przekroju 2x2, a w grudniu tego roku wdrożyliśmy stałą organizację ruchu na tej drodze. Nową drogę ekspresową S7 pomiędzy Napierkami i Płońskiem udostępnialiśmy etapami od grudnia 2021 roku, mimo trwających jeszcze prac. Choć na trasie obowiązywały w związku tym ograniczenia, to udostępniając drogę usprawniliśmy przejazd, a jednocześnie wyprowadziliśmy ruch tranzytowy z miejscowości leżących przy starym przebiegu DK7. 
Budowę 71 km drogi ekspresowej S7 podzielono na cztery odcinki realizacyjne: Napierki - Mława (ok. 14 km), Mława - Strzegowo (ok. 21,5 km), Strzegowo - Pieńki (ok. 22 km) oraz Pieńki - Płońsk (ok. 13,7 km). Każdy z nich powstał w systemie Projektuj i buduj. W ramach inwestycji powstało m.in. 70 obiektów inżynierskich oraz dziewięć węzłów: Mława Północ, Mława Wschód, Mława Południe, Żurominek, Strzegowo Północ, Strzegowo Południe, Glinojeck, Pieńki Rzewińskie oraz Dłużniewo. Powstały też cztery Miejsca Obsługi Podróżnych: Pepłowo I, Pepłowo II, Ćwiklinek i Dłużniewo. Nawierzchnię drogi wykonano z betonu cementowego i dostosowano do ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.
Łączny koszt inwestycji wyniósł 1,6 mld zł. Wykonawcą trzech odcinków jest konsorcjum firm STRABAG i STRABAG Infrastruktura Południe, które wybudowało odcinki Strzegowo - Pieńki, Pieńki - Płońsk oraz Napierki - Mława. Wykonawcą odcinka Mława - Strzegowo było konsorcjum firm PORR oraz PORR Bau. 
 

Inwestycje w budowie

Obecnie realizujemy dwa duże zadania inwestycyjne. To budowa ostatniego w województwie warmińsko-mazurskim odcinka S61 Ełk Południe - Wysokie oraz budowa drogi S16 na odcinku Borki Wielkie - Mrągowo. 

S16 Borki Wielkie - Mrągowo

Całkowite ukończenie tego zadania planowane jest w I połowie 2024 roku. Obecnie prowadzone są wymiany gruntu, roboty ziemne, roboty związane z warstwami konstrukcyjnymi (podbudowy, warstwy technologiczne). Wykonawca rozpoczął układanie podbudowy bitumicznej na trasie głównej. Prowadzone są prace na 19 z 20 obiektach inżynierskich. Zaawansowanie rzeczowe inwestycji to ok. 50 proc.

S61 Ełk Południe - Wysokie

Zaawansowanie robót sięga ok. 87 proc. Zakończone zostało już układanie nawierzchni betonowej, pozostały jeszcze prace bitumiczne na S16 i obiektach mostowych oraz roboty wykończeniowe. Zakończenie inwestycji w II kwartale 2023 r.

Na etapie realizacji znajdują się także mniejsze zadania takie jak przebudowa skrzyżowań na ronda w Rożentalu (DK15), Olecku (DK65) czy Dywitach (DK51). Rondo w Dywitach zostało już udostępnione kierowcom, ale prace wykończeniowe potrwają jeszcze do lutego przyszłego roku. W budowie znajduje się także odcinek drogi krajowej nr 51 Smolajny - Kosyń. Wiosną z kolei rozpoczęły się prace nad rozbudową odcinka od drogowego przejścia granicznego Gołdap do początku obwodnicy Gołdapi w ciągu DK65.
 

Co w przyszłym roku?

Rok 2023 będzie rokiem kontynuacji realizowanych obecnie zadań, tj.  budowy S16 i S61 oraz odcinka DK51 Smolajny - Kosyń. Kontynuować będziemy także prace przygotowawcze dla budowy S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk oraz S5 Ostróda - Nowe Marzy. Prace nad dokumentacją będą trwały także dla rozbudowy DK53 Olsztyn - Szczytno, DK51 Bartoszyce - Lidzbark Warmiński i Lidzbark Warmiński - Wichrowo, budowy obwodnic Olsztyna i Dywit, Pisza, Szczytna, Jegłownika oraz Dobrego Miasta.
W 2023 roku planujemy rozstrzygnąć przetargi i zawrzeć umowy z wykonawcami budowy dwóch odcinków S16 od Olsztyna do Biskupca, budowy obwodnic Gąsek (realizowanej w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic) i Giżycka oraz rozbudowy czterech odcinków DK65: Kowale Oleckie - Olecko, Olecko - Gąski, Gąski - Ełk oraz Nowa Wieś Ełcka - granica województw warmińsko-mazurskiego i podlaskiego. 

 

Logotypy UE

logotypu UE

logotypy UE
 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}