W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie roku 2023 w województwie warmińsko-mazurskim

22.12.2023

850 mln zł to kwota, którą przeznaczyliśmy w 2023 roku na inwestycje drogowe na Warmii i Mazurach. Oddając do ruchu blisko 23-kilometrowy odcinek trasy Via Baltica, od węzła Ełk Południe do Kalinowa, zakończyliśmy budowę 66 km drogi ekspresowej S61 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Przygotowujemy dokumentację dla budowy i rozbudowy blisko 300 km dróg.

Droga ekspresowa S61 Ełk Południe - Kalinowo. Samochody osobowe jadące na tle górnego przejścia dla zwierząt.

Zadania ujęte w Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)

S61/S16 Ełk Południe – Kalinowo

Od blisko pięciu miesięcy kierowcy mogą korzystać z odcinka pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo. To jeden z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego o łącznej długości ponad 66 km. Pod koniec 2021 roku oddaliśmy do użytku odcinek Kalinowo – Raczki, a we wrześniu ubiegłego roku zakończyliśmy budowę odcinka S61 Szczuczyn – Ełk Południe.
Wykonawcą odcinka pozwalającego ominąć Ełk, o długości 22,95 km i wartości 685,9 mln zł, było konsorcjum firm Trakcja SA Warszawa (lider), Mostostal Warszawa oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok. Zadanie jest realizowane w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica.

Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko, odc. Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach Projektu budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko.

S16 Borki Wielkie – Mrągowo

W 2023 roku kontynuujemy budowę tej trasy. Zadanie obejmuje budowę drogi ekspresowej S16 na długości około 13 km od połączenia z istniejącym odcinkiem dwujezdniowym na wysokości Borek Wielkich do skrzyżowania z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK59. W ramach inwestycji budowane są również jednojezdniowe odcinki dróg krajowych: DK59 o długości około 1 km od ronda będącego końcem Zachodniej Obwodnicy Mrągowa do skrzyżowania z drogą S16 oraz ok. 2,3 km DK16 (wspólny przebieg z DK59) od skrzyżowania z drogą S16 do istniejącej DK16/59. Zaawansowanie zadania na koniec listopada br. wynosi ponad 84 proc. S16 Olsztyn – Biskupiec
Pod koniec ubiegłego roku ogłosiliśmy przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem.
To dwa odcinki o łącznej długości blisko 30 km. Rozstrzygnęliśmy je w październiku br. W obu przetargach wpłynęły łącznie cztery odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty. W postępowaniu dla odcinka Olsztyn Wschód – Barczewo złożono jedno odwołanie, a dla odcinka Barczewo – Biskupiec, trzy. Za każdym razem strony powołują się na niezgodności w kwestiach technicznych. W przetargu na odcinek Olsztyn Wschód – Barczewo odwołanie złożyło konsorcjum Polimex, podważając odrzucenie przez nas ich oferty. W postępowaniu na odcinek Barczewo – Biskupiec, na te same kwestie powołują się dwa konsorcja: Kobylarnia/Stecol oraz Polimex. Z kolei Budimex przedstawił ten sam zarzut wybranej przez nas ofercie firmy PORR. Krajowa Izba Odwoławcza w przypadku odcinka Olsztyn – Barczewo przyznała rację odwołującemu się konsorcjum i nakazała powtórzyć ocenę ofert. Zaskarżyliśmy ten wyrok do sądu okręgowego w Warszawie. Pozostałe trzy odwołania KIO oddaliła.

S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk

W grudniu br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska poinformował o braku możliwości realizacji inwestycji w wariancie B, który wskazaliśmy we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Wariant ten w swoim przebiegu jest zbliżony do obecnej trasy DK16. RDOŚ wskazał jednocześnie możliwość realizacji tego odcinka w wariancie alternatywnym C, który odsunięty jest od wariantu B na północ, w okolice Rynu. Obecnie trwa analiza obwieszczenia RDOŚ.

S5 Wirwajdy – gr. województwa

Inwestycja jest na etapie prac przygotowawczych. Trwa obecnie inwentaryzacja przyrodnicza oraz badania geologiczne dla uzasadnionych korekt wynikających z wniosków mieszkańców. Prowadzony jest również audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego dla aktualnych rozwiązań. Poza tym do wykonania na obecnym etapie mamy jeszcze analizę ekonomiczną i raport oceny odziaływania na środowisko. W IV kwartale przyszłego roku planujemy wybrać wariant przebiegu S5 i złożyć wniosek o decyzję środowiskową (DŚU). Wybór wariantu rekomendowanego do realizacji będzie poprzedzony wykonaniem analizy wielokryterialnej, uwzględniającej czynniki techniczne, ekonomiczne, środowiskowe oraz społeczne.

Realizacja Programu budowy 100 Obwodnic

W województwie warmińsko-mazurskim zaplanowano pięć inwestycji z rządowego Programu budowy stu obwodnic. Pierwsza, czyli obwodnica Smolajn, została oddana do użytku w ubiegłym roku. Z pozostałych, najbardziej zaawansowana, jest obwodnica Gąsek. 

Obwodnica Gąsek w ciągu DK65

W maju br. podpisaliśmy umowę na projekt i budowę obwodnicy tej miejscowości o długości około 3 km. Zadanie o wartości ok. 77 mln zł, z rządowego Programu Budowy 100 obwodnic, realizuje firma PORR. Inwestycja, oprócz budowy obwodnicy Gąsek o nośności 11,5 tony na oś i szerokości jezdni 8 m, obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.  Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy, tj. w sierpniu 2027 r. Do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych podczas trwania robót budowlanych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).

Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51

Na początku bieżącego roku zakończyliśmy prace nad Studium korytarzowym i wskazaliśmy do dalszych analiz trzy warianty drogi w korytarzu zachodnim, dla których obecnie wykonywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Trwają prace w zakresie korekt wariantów w celu ominięcia zabudowy mieszkaniowej oraz innych newralgicznych miejsc. Wykonany zostanie raport oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego. Zaprojektowane zostaną również bardziej szczegółowe rozwiązania drogowe oraz koncepcje obiektów inżynierskich. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany najkorzystniejszy wariant.  Jesienią zostały przeprowadzone spotkania informacyjne z mieszkańcami, podczas których zaprezentowaliśmy aktualny stan prac nad obwodnicą. Mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi, które będą podstawą do ewentualnych korekt dokumentacji. 
Planowany termin realizacji zadania w trybie Projektuj i buduj to lata 2027-2031.

Obwodnice Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 oraz Pisza w ciągu DK58 i DK63

Dokładny przebieg nowych tras zostanie określony w decyzjach środowiskowych, co jest planowane w II kwartale 2024 r. dla obwodnicy Pisza oraz w III kwartale 2024 r. dla obwodnicy Szczytna. Rozpoczęcie realizacji obwodnicy Pisza w trybie Projektuj i buduj zaplanowano na koniec 2025 r., a ukończenie zadania i oddanie obwodnicy do ruchu w 2029 roku. Dla obwodnicy Szczytna przewidujemy rozpoczęcie inwestycji w roku 2026, a zakończenie w roku 2030. Zadanie to będzie, tak jak obwodnica Pisza, realizowane w systemie Projektuj i buduj.

Pozostałe zadania

Obwodnica Giżycka w ciągu DK59

W połowie listopada br. podpisaliśmy umowę na realizację obwodnicy Giżycka. Blisko 110 mln zł będzie kosztować projekt i budowa obwodnicy miasta o długości 1,5 km. Zakres inwestycji obejmie rozbudowę drogi do przekroju dwujezdniowego i nośności 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie obsługujące tereny przylegające do obwodnicy, przebudowane będą skrzyżowania oraz chodniki i ciągi pieszo-rowerowe. Inwestycja obejmuje także budowę mostu i wiaduktu, co przy przekroju drogi 2x2 oznacza w praktyce wybudowanie dwóch mostów i dwóch wiaduktów (po jednym dla każdej jezdni). Wykonawcą zadania jest firma Unibep z Bielska Podlaskiego, która na realizację inwestycji ma 36 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych podczas robót budowlanych.

Obwodnica Dobrego Miasta w ciągu DK51

Kontynuujemy prace przygotowawcze dla tego zadania. Umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla obwodnicy Dobrego Miasta podpisaliśmy jesienią ubiegłego roku. Zadanie zrealizuje w terminie 42 miesięcy konsorcjum firm STI z Warszawy i S.Te.P. z Włoch za kwotę 3,38 mln zł.
W listopadzie br. przeprowadziliśmy spotkania informacyjne dla mieszkańców w sprawie przebiegu obwodnicy.

DK63 Borki – Jeże

W październiku br. podpisaliśmy umowę na rozbudowę ponad 14-kilometrowego odcinka DK63 Borki – Jeże. Na wykonanie zadania firma Unibep będzie miał 18 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Wartość prac to 95,6 mln zł

Rozbudowa DK65

W grudniu br. podpisaliśmy umowę na rozbudowę trasy o długości 13,6 km od miejscowości Gąski do Ełku. Wykonawca, firma Budimex, w ciągu 18 miesięcy zrealizuje prace o wartości 229 mln zł. Jest to kolejny odcinek drogi krajowej nr 65, który przejdzie gruntowną modernizację. 

Rozbudowa odcinka Gąski – Ełk to część działań na DK65 w województwie warmińsko-mazurskim, jakie prowadzimy w celu poprawy warunków jazdy i bezpieczeństwa na tej drodze.
Do tej pory wybudowaliśmy obwodnice Gołdapi, Olecka i Ełku oraz rozbudowaliśmy odcinek Gołdap – Kowale Oleckie. W tym roku zakończyliśmy rozbudowę odcinka DK65 w Ełku, obejmującego ulice Przemysłową i Grajewską oraz rozbudowę odcinka od drogowego przejścia granicznego Gołdap do początku obwodnicy Gołdapi.
W maju br. podpisaliśmy umowę na projekt i budowę obwodnicy Gąsek (realizowanej w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic), w czerwcu na rozbudowę odcinka Kowale Oleckie – Olecko, a w październiku na rozbudowę odcinka Nowa Wieś Ełcka – granica województw. Na rozstrzygnięcie przetargu czeka jeszcze odcinek Olecko – Gąski. Po zrealizowaniu tych wszystkich prac poprawimy warunki i bezpieczeństwo ruchu na całym odcinku DK65 w województwie warmińsko-mazurskim.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Oprócz dużych inwestycji na warmińsko-mazurskich drogach krajowych realizujemy mniejsze zadania w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID). Podejmowane działania są ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar.

Doświetlenie przejść dla pieszych

W ramach realizowanego projektu mamy 17 zadań obejmujących doświetlenie na przejściach dla pieszych. Dwa z tych zadań zostały już zakończone, osiem ma podpisane umowy na realizację, a w trakcie postępowań przetargowych jest siedem zadań związanych z budową doświetlenia przejść dla pieszych. Powyższe działania obejmują drogi krajowe numer 15, 16, 22, 51, 53, 54, 57, 58, 59 i 63 na odcinkach zlokalizowanych na terenie całego województwa.
Docelowo około 800 przejść dla pieszych w blisko 600 lokalizacjach zostanie doświetlonych przy pomocy dedykowanych latarń lub poprzez zwiększenie parametrów oświetlenia istniejącego. Dodatkowo wybudowane zostanie oświetlenie na dojazdach do przejść jako tzw. strefy przejściowe, jeżeli nie ma istniejącego oświetlenia lub jest ono nienormatywne.

Budujemy ronda, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe

W ramach PBID wybudowaliśmy już blisko 2 km chodników. Ku końcowi zmierza budowa 8 km dróg rowerowych realizowanych w ramach Mazurskiej Pętli Rowerowej. Powstały trzy ronda – na DK65 w Olecku, DK15 w Rożentalu i DK51 w okolicy Dywit. W fazę realizacji weszła rozbudowa 630 m DK51 w Dobrym Mieście. Umowę na to zadanie podpisaliśmy 20 września br. Na przejściu dla pieszych na skrzyżowaniu DK59 i ulicy Leśnej w Mrągowie wybudowaliśmy sygnalizację świetlną. Kolejna sygnalizacja powstała na DK16 w Łęgajnach. Przygotowujemy dokumentację projektową dla chodników w Szczytnie wzdłuż DK57 oraz rozbudowę skrzyżowania w Okartowie.

Co w przyszłym roku?

W przyszłym roku planujemy zakończyć budowę S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Przewidujemy, że nastąpi to w połowie 2024 r. W przyszłym roku planujemy również podpisać umowy na projekt i budowę dwóch odcinków S16 między Olsztynem a Biskupcem. Kontynuować będziemy roboty budowlane na DK65, DK63, DK51. Zakończymy doświetlanie przejść dla pieszych w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.

Prace przygotowawcze

Przygotowujemy obecnie dokumentację dla budowy i rozbudowy blisko 300 km dróg. Kontynuujemy prace przygotowawcze dla budowy S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk oraz S5 Ostróda – Nowe Marzy w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Prace nad dokumentacją trwają także dla rozbudowy DK53/DK59 Olsztyn – Szczytno – Szymany, DK51 Bartoszyce – Lidzbark Warmiński i Lidzbark Warmiński – Wichrowo, DK22 Fiszewo – Jegłownik – Elbląg z obwodnicą Jegłownika. Będziemy kontynuować również prace przygotowawcze dla zadań z Programu budowy 100 obwodnic.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}