Jesteśmy gotowi do zimowego utrzymania dróg w Wielkopolsce
05.11.2025
Od połowy października każdego roku, GDDKiA jest gotowa do okresu zimowego. W obwodach utrzymania stoi w gotowości sprzęt do odśnieżania, a magazyny są zapełnione solą drogową. Nasza służba drogowa pracuje 24 godziny na dobę, by zapewnić kierowcom jak najbezpieczniejsze warunki jazdy.
Monitorujemy drogi 24 h/dobę, 7 dni w tygodniu
Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Realizowane są przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi zawarliśmy umowy na utrzymanie całej sieci. Działaniami na drogach Wielkopolski kieruje: osiem Rejonów oraz 22 Obwody Drogowe (OD), w tym jeden Obwód Utrzymania Autostrady (OUA), do ich dyspozycji jest 18 magazynów soli.
Sezon 2025/2026 w Wielkopolsce
Długość dróg krajowych utrzymywanych przez GDDKiA w Wielkopolsce wynosi 1960 km.
Drogi krajowe w woj. wielkopolskim w sezonie zimowym 2025/2026 utrzymywane będą w następujących standardach:
- w standardzie I 467,7 km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.
- w standardzie II 983,7 km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.
- w standardzie III 47,2 km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.
- w standardzie V 461,8 km
Utrzymywane są jezdnie dodatkowe i serwisowe.
Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych przygotowanych jest 280 pojazdów, w tym:
- 187 pługo solarek,
- 14 pługów solo,
- 46 ładowarek,
- 25 równiarek,
- 8 unimogów.
Kto jest zarządcą tej drogi
Należy pamiętać, że nie utrzymujemy dróg na prawach powiatu, w Wielkopolsce to Kalisz, Poznań, Konin i Leszno. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych), leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem dotyczącym dróg krajowych są odcinki autostrad płatnych, zarządzane przez koncesjonariusza ( A2 Świecko - Nowy Tomyśl – Konin).
Kierowco! Chcesz przejechać – przepuść
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów. Prędkość pojazdów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę – bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.
Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych
Punkt Informacji Drogowej, który zbiera dane o sytuacji na drogach i przekazuje je kierowcom oraz mediom. Znaleźć je można także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.