W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przygotowujemy do realizacji nowe inwestycje

16.12.2021

W woj. wielkopolskim część dróg szybkiego ruchu już zrealizowaliśmy, ale co najmniej tyle samo przed nami. Intensywnie pracujemy nad tym, aby kolejne ciągi mogły być realizowane. Przygotowanie do realizacji każdej nowej inwestycji wymaga przeprowadzenia prac projektowych, uzyskania stosownych decyzji i zapewnienia finansowania. Dopiero wtedy można ogłaszać przetarg na wyłonienie wykonawcy. 

węzeł_Ostrów_S11

S10 

Droga ekspresowa S10 na terenie województwa wielkopolskiego została podzielona na dwa zadania. Pierwsze to Piła - Wyrzysk o długości około 28 km. Znajduje się ono w fazie prac studialnych, w ramach których powstają Studium korytarzowe, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) oraz Koncepcja programowa (KP). Aktualnie finalizowane są prace projektowe nad II etapem, jakim jest STEŚ.  

15 grudnia br. złożyliśmy wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), która ostatecznie zatwierdzi przebieg przyszłej drogi ekspresowej S10 na odcinku Piła - Wyrzysk.  

Po uzyskaniu DŚU zostanie opracowana KP, która uszczegółowi rozwiązania techniczne dla zatwierdzonego w DŚU wariantu. Po zakończeniu tego etapu będziemy mogli ogłosić przetarg na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Zwycięzca przetargu w pierwszej kolejności przystąpi do opracowania projektu budowlanego, umożliwiającego przeprowadzenie procedury uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Drugi odcinek S10 na terenie województwa to obwodnica Wyrzyska o długości ok 8 km.  Wyłoniliśmy wykonawcę KP dla dobudowy drugiej jezdni na obwodnicy Wyrzyska wraz z dokumentacją geologiczno-inżynierską oraz  materiałami do wniosku o DŚU. Planowany termin zakończenia prac projektowych to III kw. 2022 r. 

Po zakończeniu prac studialnych ogłosimy przetarg na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Przyszły wykonawca zobowiązany będzie do opracowania projektu budowlanego, na podstawie którego uzyska decyzję o pozwoleniu na budowę (PnB).

S11

Kierowcy korzystają już z fragmentów S11 wyprowadzających ruch z Poznania m.in. na północ i południe od A2 (pomiędzy węzłami Poznań Północ i Poznań Zachód oraz od węzła Poznań Krzesiny do węzła Kórnik Południe). W ciągu S11 wybudowane są już obwodnice trzech miejscowości - Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna. To łącznie blisko 84 km nowoczesnej drogi szybkiego ruchu.

Pozostałe ponad 270 km S11 od granicy woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania dokumentacji projektowej.
Dla odcinków Szczecinek - Piła, Ujście - Oborniki, Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik oraz Ostrów Wielkopolski - Kępno złożyliśmy wnioski o wydanie DŚU.   

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego ustali przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Dopiero wtedy, mając zapewnione finansowanie inwestycji, będziemy mogli ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców w systemie Projektuj i buduj.  

Trwa aktualizacja złożonych materiałów do DŚU w zakresie wykonania ponownej inwentaryzacji przyrodniczej obejmującej pełen okres wegetacyjny dla odcinka Piła - Ujście. Ponowne złożenie wniosku o DŚU przewidujemy w pierwszej połowie 2022 r.    

Dla kolejnego odcinka S11 Kórnik - Ostrów Wielkopolski planujemy w przyszłym roku złożyć wniosek o wydanie DŚU.  

DK25 

Rozbudowa drogi krajowej nr 25 na odcinku Konin - Kalisz - Ostrów Wielkopolski obejmuje rozbudowę istniejącego odcinka drogi krajowej i dostosowaniu jej do parametrów drogi klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym. Rozbudowa zapewni obejście miejscowości, przez które przebiega DK25. Prace projektowe obejmują opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), materiały do wniosku o DŚU wraz z uzyskaniem tej decyzji. 

Program budowy 100 obwodnic w województwie wielkopolskim 

Osiem obwodnic wielkopolskich miast zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.  Cztery z nich znajdują się w realizacji. Dla obwodnic Żodynia, Grzymiszewa, Gostynia i Strykowa zostały zawarte umowy z wykonawcami na projekt i budowę. Aktualnie trwa postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego. 

Obwodnice w przygotowaniu

Obwodnica Kamionnej 
31 sierpnia br. podpisaliśmy umowę na wykonanie Koncepcji programowej wraz z materiałami wniosku o DŚU dla budowy obwodnicy miejscowości Kamionna w ciągu drogi krajowej nr 24. Wykonawca - firma SMP Projektanci - opracuje dokumentację przygotowawczą za kwotę blisko 900 tys. zł. Zadanie polega na opracowaniu dokumentacji określającej przebieg obwodnicy miejscowości Kamionna w ciągu DK24 pozwalający na uzyskanie DŚU. Wykonawca na realizację przedmiotu zamówienia ma 38 miesięcy od daty podpisania umowy. Dotychczas została wykonana inwentaryzacja przyrodnicza. Kolejnym etapem, po uzyskaniu DŚU, będzie ogłoszenie przetargu na realizację w formule Projektuj i buduj. 

Obwodnica Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa
27 sierpnia br. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla budowy obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15. Zadanie obejmuje wykonanie STEŚ-R wraz z materiałami do uzyskania DŚU dla 19-kilometrowej obwodnicy. Wykonawca, firma Lafrentz Polska, na realizację zamówienia ma 36 miesięcy od daty podpisania umowy. Wartość umowy to 4,1 mln zł.

Obwodnica Kalisza
Trwają studialne prace projektowe dla rozbudowy całego przebiegu drogi krajowej nr 25 pomiędzy Ostrowem Wielkopolskim a Koninem. W ramach Programu budowy 100 obwodnic realizowana będzie w pierwszej kolejności obwodnica Kalisza. Obecnie trwa ostatnia faza przygotowania STEŚ, w tym prace analityczne zmierzające do wytypowania najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi. 

Cel 

Głównym beneficjentem tego Programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. Koszt realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został oszacowany na blisko 28 mld zł.

{"register":{"columns":[]}}