W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rok 2022 na drogach krajowych Wielkopolski

29.12.2022

W mijającym roku w głównej mierze skupiliśmy się na przygotowaniu inwestycji do realizacji. Zarówno tras wpisanych do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (RPBDK), jak i ujętych w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) .

droga 100 obwodnic 2

Przygotowanie nowych inwestycji w ramach RPBDK

Zanim rozpoczniemy budowę w terenie każda nowa inwestycja wymaga przeprowadzenia prac projektowych, uzyskania stosownych decyzji i zapewnienia finansowania. Dopiero wtedy można ogłaszać przetarg na wyłonienie wykonawcy odpowiedzialnego za realizację inwestycji. Obecnie w woj. wielkopolskim pracujemy nad przygotowaniem dokumentacji do realizacji ok. 303 km dróg ekspresowych S10 i S11 oraz do rozbudowy ok. 68 km drogi krajowej 25 od Konina, przez Kalisz do Ostrowa Wielkopolskiego (w tym obwodnica Kalisza).  

S10

15 grudnia 2021 r. złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Poznaniu wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU), która ostatecznie zatwierdzi przebieg przyszłej drogi ekspresowej S10 na odcinku Piła - Wyrzysk długości około 28 km. 

Dla obwodnicy Wyrzyska (dobudowy drugiej jezdni na odcinku 5 km) trwają prace projektowe związane z opracowaniem dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz materiałów do wniosku o DŚU. Planowany termin zakończenia prac projektowych to pierwsza połowa 2023 r., po którym do RDOŚ zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

S11

Dla siedmiu odcinków S11 w Wielkopolsce, o łącznej długości około 250 km, prowadzimy prace przygotowawcze. Dla odcinka Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik uzyskaliśmy DŚU, a dla czterech: Szczecinek - Piła, Ujście - Oborniki, Ostrów Wielkopolski - Kępno oraz Kórnik - Jarocin jesteśmy w trakcie. Dla ostatniego 19 grudnia br. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU.  
Dla kolejnych dwóch: Piła - Ujście oraz Jarocin - Ostrów Wielkopolski wnioski o wydanie DŚU planujemy złożyć w pierwszej połowie przyszłego roku. 

DK25

Rozbudowa drogi krajowej nr 25 na odcinku Konin - Kalisz - Ostrów Wielkopolski obejmuje rozbudowę istniejącej drogi krajowej i dostosowanie jej do parametrów drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o przekroju dwujezdniowym. Rozbudowa planowana w większości po nowym śladzie, zapewni obejście miejscowości, przez które aktualnie przebiega DK25 m.in. Starego Miasta, Rychwała, Kokanina. 

Dla odcinka Konin - Kokanin 16 grudnia br. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU. Natomiast dla odcinka Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski w kwietniu br. złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU. 

Obwodnice w realizacji i przygotowaniu

Osiem obwodnic wielkopolskich miast zostało ujętych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.  Pięć z nich znajduje się w realizacji. Dla obwodnic Żodynia, Grzymiszewa, Gostynia, Strykowa i Koźmina Wielkopolskiego zostały zawarte umowy z wykonawcami na projekt i budowę. Wykonawcy w pierwszym etapie przygotowują projekt i występują z wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po uzyskaniu ZRID będę mogli przystąpić do budowy.

Dla obwodnicy Grzymiszewa decyzja ZRID została wydana i plac budowy przekazaliśmy już wykonawcy. Planowany termin udostępnienia do ruchu to II kwartał 2024 r.

Dla obwodnic: Żodynia, Gostynia i Strykowa wykonawcy złożyli już wnioski o ZRID i czekamy na ich wydanie. Kolejnym krokiem będzie przekazanie placów budowy wykonawcom i rozpoczęcie robót budowlanych. Udostępnienie do ruchu kierowcom obwodnic Żodynia i Strykowa planowane jest na II połowę 2024 r., a obwodnicy Gostynia w I połowie 2025 r.

Dla obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego trwają prace projektowe. Zakończenie robót budowlanych planowane jest na II połowę 2025 r.

W I kwartale 2023 r. planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Kalisza w ciągu DK25.

Trwają prace nad opracowaniem Koncepcji programowej wraz z materiałami do wniosku o wydanie DŚU dla budowy obwodnicy Kamionnej w ciągu DK24.

Z kolei dla obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK15 trwa opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

Działania na sieci

Rok 2022 to także okres działań na sieci naszych dróg, obiektach inżynierskich, szeregu prac utrzymaniowych i remontowych. Tak w telegraficznym skrócie można opisać rok 2022 na istniejących drogach krajowych Wielkopolski.

Poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu to priorytet. 

Zadania te realizujemy między innymi przez budowę nowych sygnalizacji świetlnych, budowę nowych dróg pieszo-rowerowych, chodników, lewoskrętów i skrzyżowań typu rondo. 

  • DK36 Krotoszyn - Ostrów Wielopolski rozbudowa drogi na odcinku 1,9 km, 
  • przebudowa pięciu skrzyżowań na DK10 w Śmiłowie; DK11 w Kierzkowicach, Garbatce i Jaraczu, oraz na DK36 w Krotoszynie, 
  • wykonano dwie drogi pieszo–rowerowe o łącznej długości 9,2 km: DK32 Granowo – Strykowo (3,5km) i DK12 Kąkolewo - Garzyn (5,7 km), 
  • DK36 Miejska Górka zrealizowano pełne oświetlenie skrzyżowania wraz wykonaniem elementów BRD, 
  • w 117 lokalizacjach zamontowaliśmy doświetlenia przejść dla pieszych, a dla wykonania kolejnych 140 doświetleń zawarliśmy umowy, których realizację planujemy zakończyć w 2023 r. 
  • wykonanie ponad 13,3 km remontów dróg i nakładek na ciągach DK12 i DK25, 
  • DK11 Siemianice montaż wzbudzanej sygnalizacji świetlnej. 

Remonty obiektów mostowych

Zakończyliśmy przebudowy mostów w Jaraczewie na DK12 i Kotowie na DK32. W Siedlcu zbudowaliśmy kładkę dla pieszych nad DK92.

Ponadto wykonaliśmy nowe zabezpieczenie antykorozyjne na pięciu obiektach. Trzech w ciągu drogi S5 oraz dwóch w ciągu DK25.

W ramach podnoszenia bezpieczeństwa zakończyliśmy montaż zabezpieczenia prześwitów międzyobiektowych na drogach dwujezdniowych.

Podpisaliśmy umowę na przebudowę dwóch mostów nad Gwdą i Notecią w miejscowości Ujście w ciągu DK11. Zakończyliśmy prace projektowe, uzyskaliśmy ZRID i ogłosiliśmy postępowanie przetargowe dla przebudowy mostu w ciągu DK92 w miejscowości Swarzędz.

W listopadzie bieżącego roku otrzymaliśmy główną nagrodę w kategorii Renowacja ustroju nośnego istniejącego obiektu inżynierskiego w XIV Konkursie Mostowym im. Maksymiliana Wolffa. 

Zdjęcia (11)

{"register":{"columns":[]}}