Służby ratunkowe doskonaliły się na obwodnicy Gostynia
21.11.2025
Wypadek z udziałem trzech pojazdów, a poszkodowanych zostało 11 osób - to skrót scenariusza dzisiejszych ćwiczeń na nieczynnej jeszcze obwodnicy miasta w ciągu DK12. Służby ratunkowe miały możliwość działania w realnych warunkach.
Celem tych ćwiczeń było doskonalenie współpracy jednostek w sytuacjach kryzysowych oraz sprawdzenie procedur reagowania na zdarzenia drogowe. Była to również możliwość sprawdzenia tras i czasu dojazdu do nowo powstałej obwodnicy.
Podczas ćwiczeń zweryfikowano czas reakcji służb, koordynację działań na miejscu zdarzenia straży pożarnej, policji, zespołu ratownictwa medycznego oraz GDDKiA.
Scenariusz zakładał symulację wypadku z udziałem trzech pojazdów – dwóch samochodów osobowych i busa przewożącego grupę nastolatków na wycieczkę. Służby ratunkowe oprócz udzielenia pomocy poszkodowanym musiały również zabezpieczyć miejsce wypadku, zneutralizować zagrożenia.
Udział służb:
straż pożarna – zabezpieczenie miejsca zdarzenia, neutralizacja wycieku paliwa, pomoc w ewakuacji osób z busa;
policja – organizacja objazdów, kierowanie ruchem, wsparcie w koordynacji działań;
zespół ratownictwa medycznego – przeprowadzenie segregacji medycznej (triage), udzielanie pierwszej pomocy, transport poszkodowanych do szpitali;
GDDKiA – koordynacja zabezpieczenia miejsca zdarzenia i objazdów.
Pozoranci:
11 osób wcieliło się w role poszkodowanych, odgrywając różne stany obrażeń (od lekkich otarć po urazy głowy i utratę przytomności), co pozwoliło na realistyczne przećwiczenie procedur.
Ćwiczenia zakończyły się sukcesem – wszystkie założone cele zostały osiągnięte, a wnioski z analizy posłużą do dalszego doskonalenia procedur.
W ćwiczeniach uczestniczyli uczniowie Zespołu Szkół Rolniczych w Grabonogu o profilu policyjnym.
Obwodnica
Obwodnica Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12 realizowana jest w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Inwestycja obejmuje budowę nowego odcinka drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 17 km, z jedną jezdnią i jednym pasem ruchu w każdą stronę, a miejscami z dodatkowym pasem. Trasa omija Gostyń od północy, łącząc się z istniejącą siecią dróg poprzez dwa węzły: Gostyń i Piaski.
W ramach zadania powstało 10 wiaduktów, dwa mosty, przejścia dla zwierząt oraz infrastruktura poprawiająca bezpieczeństwo i ochronę środowiska. Głównym celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Gostynia, poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości dróg w regionie.
Wykonawcą inwestycji w systemie Projektuj i buduj jest Grupa Mirbud. Umowa została podpisana w czerwcu 2021 r. Koszt inwestycji wynosi ok. 290 mln zł, a zakończenie robót planowane jest na IV kwartał 2025 r. Budowa dofinansowana jest z Krajowego Planu Odbudowy. Obwodnica jest kluczowym elementem układu komunikacyjnego południowej Wielkopolski, ułatwiając przejazd między Lesznem a Jarocinem.