Stan prac przygotowawczych na S11 Szczecinek – Piła
24.01.2025
W przestrzeni medialnej pojawiły się nieprawdziwe informacje, jakoby stanęła budowa tego odcinka drogi ekspresowej. Przypominamy, że jesteśmy na etapie prac przygotowawczych i obecnie trwa rozpatrywanie odwołań od wydanej w 2023 r. decyzji środowiskowej. Po rozpatrzeniu odwołań i uzyskaniu ostatecznej decyzji środowiskowej będziemy mogli ruszyć z opracowaniem dokumentacji przetargowej dla 59-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej pomiędzy Szczecinkiem i Piłą. Dalszym krokiem będzie wyłonienie wykonawców inwestycji realizowanej w systemie Projektuj i buduj.
Droga do decyzji środowiskowej
Proces prac przygotowawczych jest najdłuższym i najbardziej skomplikowanym w całym cyklu realizacji każdej inwestycji drogowej. W 2018 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji przygotowawczej obejmującej Studium korytarzowe, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, uzyskanie decyzji środowiskowej, przeprowadzenie badań geologicznych i wykonanie elementów koncepcji programowej dla drogi ekspresowej S11 Szczecinek - Piła. Wyłoniony w przetargu wykonawca, gwarantujący zaangażowanie szeregu specjalistów, przeprowadził kompleksową ocenę oddziaływania planowanej trasy na środowisko. Opracowana dokumentacja zawierała m.in. całoroczną inwentaryzację przyrodniczą obejmująca również gatunki rzadkie i prawnie chronione, a także propozycje działań minimalizujących lub kompensujących straty w środowisku.
Raport o środowiskowych uwarunkowaniach objął nie tylko kompleksową analizę komponentów przyrody, ale uwzględniał także inne czynniki środowiskowe (tj. wpływ na hałas, powietrze, gospodarkę wodno-ściekową, hydrogeologię, archeologię, gospodarkę opadami itp.). Przeprowadzono analizę wielokryterialną zaproponowanych wariantów przebiegu drogi, uwzględniając kryteria środowiskowe, techniczne, ekonomiczne i społeczne. Na podstawie końcowej oceny wskazano najkorzystniejszy wariant inwestycji drogowej, mając pełną świadomość, że każdy wybór, niezależnie od wariantu, zawsze obarczony jest ryzykiem oddziaływania zarówno na społeczeństwo, jak i na przyrodę.
3 marca 2021 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu (RDOŚ) złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S11 na odcinku Szczecinek – Piła. Wraz z wnioskiem przekazaliśmy dokumentację środowiskową i na etapie jej weryfikacji współpracowaliśmy z RDOŚ, składając niezbędne wyjaśnienia.
Proces odwoławczy od decyzji
30 sierpnia 2023 r. RDOŚ wydał decyzję środowiskową. Od decyzji wpłynęło kilka odwołań, w tym odwołanie GDDKiA z 13 września 2023 r. Powodem, dla którego podjęliśmy taki krok, było nieuwzględnienie przez RDOŚ części złożonych przez nas wyjaśnień. W oparciu o uzasadnienie do odwołania, nasze postulaty zostały uznane przez RDOŚ za zasadne już w momencie przekazania odwołań do GDOŚ. Oznacza to, że odwołanie złożone przez GDDKiA nie miało na celu unieważnienia DŚU, a jedynie uporządkowanie kwestii formalnych.
Oprócz naszego odwołania wpłynęły jeszcze trzy, które obecnie są rozpatrywane przez GDOŚ:
- Stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot (27 września 2023 r.),
- Gminy Szydłowo (12 września 2023 r.),
- Fundacji Nasz Promyk Nadziei (11 października 2023 r.).
Odwołanie Stowarzyszenia zawierało również m.in. wniosek o wstrzymanie natychmiastowego wykonania DŚU.16 stycznia 2025 r. GDOŚ wydał postanowienie o wstrzymaniu wykonania decyzji środowiskowej do czasu rozpatrzenia wszystkich wniesionych odwołań.
Do czasu wydania przez GDOŚ postanowienia, wykonaliśmy badania geologiczne na terenie przyszłej trasy ekspresowej niezbędne do dalszych prac projektowych. Zakończenie procedury odwoławczej i uprawomocnienie się decyzji środowiskowej jest warunkiem koniecznym, który umożliwi nam przygotowanie dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.
Przypomnijmy, że w procesie przygotowawczym inwestycji drogowej, na różnych jego etapach (DŚU, przetarg na wyłonienie wykonawcy, wydawanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej), stronom postępowania przysługuje prawo odwołania się od decyzji administracyjnej czy pewnych czynności formalnych. Nie ma więc nic nadzwyczajnego w tym, że pojawiają się odwołania, które następnie rozpatrywane są przez właściwe instytucje. Każde takie odwołanie oczywiście spowalnia w danym momencie cały proces, ale instytucja odwołania jest czymś normalnym. W przypadku tego odcinka S11, do czasu wydania postanowienia GDOŚ, wykonaliśmy wszystkie niezbędne i możliwe do zrealizowania na tym etapie prace. Do kolejnego etapu przejdziemy po uprawomocnieniu się decyzji środowiskowej, tak jak na innych tego typu inwestycjach.
S11 w Wielkopolsce
Dla odcinków Piła – Ujście, Ujście – Oborniki, Kórnik – Jarocin, Jarocin – Ostrów Wielkopolski o łącznej długości ponad 220 km toczą się postępowania o wydanie DŚU. Odcinek Ujście - Oborniki znajduje się na liście warunkowej planowanych przetargów w 2025 r., a jego ogłoszenie jest uzależnione od zakończenia procedur środowiskowych i prac przygotowawczych.
Odcinek Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik o długości 22 km znajduje się na etapie realizacji. W lipcu 2024 r. podpisaliśmy umowę z wykonawcą. Obecnie prowadzone są prace projektowe. Budowa w terenie rozpocznie się po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Planujemy, że kierowcy z nowej trasy skorzystają w II kwartale 2028 r.
Cała droga ekspresowa S11 w Wielkopolsce jest ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).