W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Betonowanie nawisowe na estakadzie na S19 Miejsce Piastowe - Dukla

21.02.2024

W technologii betonowania nawisowego powstanie estakada ES-2/3 w m. Zboiska. To jeden z trzech tego typu obiektów inżynierskich, jakie budowane są na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 między węzłami Miejsce Piastowe a Dukla.

Wizualizacja estakady ES-2/3 na odc. S19 Miejsce Piastowe - Dukla

Estakada ES-2/3 przeprowadza drogę ekspresową S19 nad rzeką Jasiołka, przejściem dla zwierząt dużych zintergrowanym z rzeką, dodatkową jezdnią oraz pasem utrzymaniowym.

Kilka parametrów technicznych

Przekrój poprzeczny ustroju stanowi jednokomorowa skrzynka zamknięta o szerokości 6,00 m i wysokości zmiennej od 2,60 m w przęśle do 5,00 m nad podporami pośrednimi.

W celu zapewnienia dobrej współpracy nasypu z obiektem, zaprojektowano żelbetowe płyty przejściowe, oparte z jednej strony na wsporniku wykonstruowanym w ściance żwirowej przyczółka, a z drugiej sprężyście na gruncie zasypki.

Element:

36.1_ES 2/3

(jezdnia lewa)

36.1_ES 2/3

 (jezdnia prawa)

Długość całkowita obiektu

193,00 m

193,00 m

Szerokość całkowita obiektu

13,00 ÷ 13,15 m

12,00 ÷ 13,30 m

Szerokość prześwitu

0,82 ÷ 2,05 m

Powierzchnia obiektu

2447 m2

2451 m2

Wysokość konstrukcyjna

2,82 ÷ 5,22 m

2,62 ÷ 5,02 m

Wysokość dźwigara

2,60 ÷ 5,00 m

Schemat statyczny

3-przęsłowa belka ciągła

3-przęsłowa belka ciągła

Klasa obciążenia

I wg Dz. U z 2019r. poz. 1642.
Model obliczeniowy LM1 wg PN-EN 1991 - 2

Informacja o sposobie wznoszenia obiektu budowlanego – estakady ES 2/3

Obiekt wybudowany zostanie w technologii betonowania nawisowego. Wykonanie konstrukcji rozpoczyna się od segmentu startowego – krótkiego fragmentu ustroju nośnego nad podporą. Na segmencie montowane są wózki do betonowania (trawelery), za pomocą których wykonuje się pierwsze segmenty. Po sprężeniu wózek przesuwa się na już wykonany segment i wówczas rozpoczyna się wykonywanie kolejnego segmentu. Metoda taka pozwala na ograniczenie negatywnej ingerencji w środowisko.

 

Etapy prac w technologii betonowania nawisowego:

  • ETAP 1 - przygotowanie terenu budowy i wykonanie wykopów,
  • ETAP 2 - wykonanie podpór,
  • ETAP 3 - wykonanie rusztu stalowego i podpór technologicznych do podparcia segmentu startowego,
  • ETAP 4 - wykonanie segmentów startowych w deskowaniu,
  • ETAP 5 - montaż wózków przejezdnych – trawelerów,
  • ETAP 6 - sukcesywne wykonanie segmentów nawisowych przy użyciu trawelerów,
  • ETAP 7 - demontaż trawelerów,
  • ETAP 8 - wykonanie zwornika przęsłowego w przęśle 2-3 i sprężenie uciąglające (z ewentualną rektyfikacją wsporników w razie wystąpienia odchyłek),
  • ETAP 9 - wykonanie segmentów nad przyczółkami w deskowaniu tradycyjnym i sprężenia,
  • ETAP 10 - zasypanie całkowite fundamentów, wykonanie zasypki przyczółków i formowanie stożków nasypowych,
  • ETAP 11 - wykonanie kap i nawierzchni, montaż wyposażenia, wykonanie umocnień skarp i stożków, malowanie.

Budowa estakady w liczbach

Aktualnie na estakadzie ES-2/3 wykonywane są dwie podpory, trzy podpory pośrednie oraz jedna podpora technologiczna do oparcia segmentu startowego.

Do wykonania podpór zastosujemy:

  • 350 szt. mikropali,
  • 288 ton stali zbrojeniowej,
  • 1147 m3 betonu mostowego C30/37 na fundamenty,
  • ok. 1604 m3 betonu mostowego C35/45 na filary, przyczółki, ściany boczne i skrzydła.

 

Do wykonania konstrukcji ustrojów nośnych potrzebne będzie:

  • ok. 800 ton stali zbrojeniowej,
  • ok. 3734 m3 betonu mostowego wysokiej wytrzymałości C50/60,
  • ok. 133 ton stali sprężającej w postaci kabli sprężających.

Budowa S19 Miejsce Piastowe – Dukla - zakres prac

W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Powstanie także węzeł drogowy zlokalizowany w rejonie miejscowości Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z obecną DK19 oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska (nr 1956R). Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi krajowej i drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla.

Powstanie 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Droga zostanie wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane lub rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. Wybudowane zostaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe. 

Odcinek realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość umowy to 478 907 636,94 zł. 

Charakterystyka terenu

Odcinek drogi ekspresowej S19 Miejsce Piastowe – Dukla przebiega przez teren o złożonej budowie geologicznej. W związku z tym, już na etapie opracowania Koncepcji programowej wykonaliśmy w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Teren ten charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc przez wzniesienia i doliny. 

Specyficzne ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem osuwisk i obszarów predysponowanych osuwiskowo, na których prowadzony jest monitoring osuwisk (wgłębny i powierzchniowy). 

Ponadto ten odcinek S19 przebiega przez teren i obszar górniczy Bóbrka – Równe I, o intensywnej niegdyś eksploatacji ropy naftowej metodą otworową (i potencjalnie za pomocą tzw. kopanek).

{"register":{"columns":[]}}