W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kontrolujemy jakość

14.12.2023

Powoli zbliża się koniec roku a więc i czas podsumowań. Przyjrzyjmy się zatem pracy naszego laboratorium drogowego, które tylko w tym roku wykonało 11250 różnego rodzaju badań.

Zdjęcie poglądowe laboratorium

Badania

Zadaniem laboratorium jest kontrola budowanych dróg na różnych etapach inwestycji. Od przygotowania inwestycji, przez jej realizację, po monitorowanie jej eksploatacji. Sprawdzamy jakość materiałów, które zamierza na etapie budowy użyć wykonawca. Prowadzimy badania w trakcie budowy drogi i oceniamy, czy materiały, jakie wykorzystuje są tymi, które zostały zaakceptowane przez nas wcześniej. I w końcu, ostatni etap badań to ocena, czy gotowa już droga odpowiada specyfikacji technologicznej.

Ostatni rok jest rekordowy jeśli mówimy o liczbie wykonanych badań. W 2023 roku przeprowadziliśmy 11250 szt. badań. Dla porównania w ubiegłym roku było ich 5613.

Akredytacje

Na przestrzeni ostatnich lat Laboratorium Drogowe podlegało procesowi intensywnego rozwoju. Wynikało to nie tylko z celów oraz zadań stawianych przed naszym Oddziałem, ale także z uzyskanej akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji. W laboratorium obowiązuje bowiem System Zarządzania zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17025, potwierdzony uzyskanym w roku 2014 certyfikatem akredytacji o numerze AB 1485. Posiadamy akredytacje dla następujących metod badawczych:

  • zawartość lepiszcza rozpuszczalnego mieszanki mineralno-asfaltowej (mma),
  • gęstość w wodzie mma,
  • gęstość objętościowa mma,
  • skład ziarnowy mma,
  • wytrzymałość na ściskanie betonu,
  • nasiąkliwość kostki brukowej,
  • wilgotność optymalna oraz maksymalna gęstość objętościowa szkieletu gruntowego,
  • skład ziarnowy kruszywa,
  • odporność na rozdrabnianie metodą: Los Angeles.

Laboratorium wzbogacając bazę sprzętową podejmowało kroki mające na celu poszerzenie oferty badań akredytowanych. Pierwsze takie rozszerzenie miało miejsce w roku 2015. W  jego efekcie akredytacje uzyskało kolejnych 11 badań tj.:

  • temperatura mięknienia asfaltu,
  • penetracja igłą,
  • nasiąkliwość betonu,
  • wskaźnik zagęszczenia (IS),
  • wskaźnik piaskowy,
  • grubość nawierzchni,
  • profile podłużne (nierówności) Międzynarodowy Wskaźnik Równości Podłużnej IRI,
  • moduł odkształcenia Metoda: obciążeń płytą VSS Zakres obciążenia: (0,01 - 0,45) MPa,
  • moduł odkształcenia Metoda: obciążeń płytą VSS Zakres obciążenia: (0,01 - 0,35) MPa,
  • współczynnik luminancji Qd,
  • współczynnik odblasku RL.

Dalsze rozszerzenia zakresu akredytacji miały miejsce w roku 2019 oraz 2023, i dotyczyły badań:

  • wilgotności naturalnej,
  • odporności na deformacje trwałe (koleinowanie),
  • współczynnika tarcia nawierzchni, pomiar punktowy urządzeniem SRT-3 .

Obecnie laboratorium drogowe posiada w swoim zakresie 26 metod akredytowanych. Należy jednak podkreślić, że proces rozszerzenia zakresu akredytacji jest procesem otwartym i planowane są kolejne działania w tym obszarze.

Sprzęt laboratoryjny

Z uwagi na zadania inwestycyjne realizowane w naszym województwie, zakres działania laboratorium drogowego uległ rozszerzeniu, a baza sprzętowa została unowocześniona i rozwinięta w niezbędnym zakresie. Do najważniejszych osiągnięć na tym polu należy wymienić:

  • zakup georadaru i wdrożenie badania ciągły pomiar grubości pakietu warstw mma metodą georadarową. Badanie to umożliwia szybki i precyzyjny pomiar grubości całych odcinków dróg, a w finalnym efekcie stanowi weryfikację prawidłowości wykonania odpowiedniej grubości warstw nawierzchni przez Wykonawcę,
  • zakup RMT (Road Marking Tester) unikalnego na skalę światową urządzenia, które kontroluje wszystkie istotne parametry użytkowe oznakowania poziomego dróg, jednocześnie podczas tego samego mobilnego pomiaru i wdrożenie badania mobilnego pomiaru odblaskowości oznakowania poziomego,
  • zakup reflektometru Delta GRX służącego do pomiaru odblasku oznakowania pionowego,
  • zakup spektrofotometru (3 color) oraz wdrożenia badania pomiar współrzędnych chromatyczności i współczynnika luminancji β.

Równocześnie należy podkreślić, że dzięki zakupowi: komory do badania mrozoodporności UNIMORS, komory modułowej do pielęgnacji próbek betonowych i szlifierki do dostosowywania próbek betonowych i asfaltowych, usprawniono i unowocześniono proces badawczy dla kluczowych badań betonu takich jak badanie mrozoodporności betonu, badanie wytrzymałości na ściskanie czy badanie wytrzymałości na ściskanie stabilizacji.

Rok 2023 zamkniemy wzbogaceniem bazy sprzętowej o Ugięciomierz dynamiczny FWD.

Laboratorium Drogowe GDDKiA w Rzeszowie

Wydział Technologii i Jakości Budowy Dróg - Laboratorium Drogowe GDDKiA Oddział w Rzeszowie realizuje zadania na rzecz kontroli jakości przy budowie i utrzymaniu sieci dróg krajowych, dróg ekspresowych oraz autostrad na terenie województwa podkarpackiego. W skład Laboratorium Drogowego wchodzi pięć pracowni. To pracownie Asfaltów i Mieszanek Mineralno-Asfaltowych, Betonu i Materiałów Wiążących, Diagnostyki Nawierzchni, Gruntów i Geotechniki oraz Kruszyw.
W każdej z tych pracowni znajduje się specjalistyczna aparatura do badania poszczególnych materiałów wykorzystywanych do budowy dróg.

Wszystkie realizowane przez laboratorium działania mają charakter systemowy i zmierzają do wypracowania optymalnej bazy badań akredytowanych, niezbędnych do rzetelnej realizacji inwestycji i remontów, a także do przeprowadzania ich odbiorów.

 

 

{"register":{"columns":[]}}