W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przejazd ul. 9. Dywizji Piechoty w Rzeszowie już bez utrudnień

23.02.2023

Odtworzona została nawierzchnia ul. 9 Dywizji Piechoty w Rzeszowie, a tym samym zniknęło ograniczenie w ruchu na tym odcinku. Utrudnienia trwały kilka miesięcy a związane były z koniecznością umożliwienia transportu elementów maszyny TBM, która już za kilka miesięcy rozpocznie drążenie tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 miedzy Rzeszowem a Babicą.

ul_9_Dywizji_Piechoty_w_Rzeszowie

Kiedy w ubiegłym roku, w kierunku naszego województwa i placu budowy w Babicy zmierzały olbrzymie elementy maszyny TBM, konieczne było przygotowanie trasy do sprawnego przejazdu konwoju. W Rzeszowie prace polegały głównie na obniżeniu poziomu jezdni ul. Żołnierzy 9 Dywizji Piechoty. Aby umożliwić przewiezienie pod wiaduktem kolejowym części TBM, niezbędne okazało się usunięcie ok. 36 cm nawierzchni na odcinku o dł. 250 metrów. W związku z tym wyłączona z ruchu została jezdnia od strony południowej, na odcinku od ul. Zawiszy Czarnego do ronda na ul. Podkarpackiej. Ruch w dwóch kierunkach odbywał się jezdnią po stronie północnej.

Zmieniona organizacja ruchu na ul. 9 Dywizji Piechoty w Rzeszowie obowiązywała od listopada ubiegłego roku. Przywrócenie dotychczasowego układu ruchu planowane było do końca marca br. Jednak kiedy tylko pojawiły się stabilne, korzystne warunki pogodowe umożliwiające układanie nawierzchni bitumicznych, Wykonawca niezwłocznie przystąpił do prac naprawczych, które ukończone zostały miesiąc przed zakładanym terminem.

Na ul. 9 Dywizji Piechoty w Rzeszowie odtworzona została nawierzchnia do warstwy wiążącej. Warstwa ścieralna zostanie ułożona w późniejszym terminie w sprzyjających warunkach atmosferycznych. Co jednak najważniejsze dla kierowców, Wykonawca usunął tymczasowe oznakowanie związane z ograniczeniami w ruchu, a ruch pojazdów odbywa się już bez utrudnień, dwoma jezdniami.

Za przygotowanie trasy do transportu TBM, a więc także obniżenie jezdni, przywracanie jej do stanu pierwotnego oraz wszelkie koszty z tym związane odpowiada firma Mostostal Warszawa, czyli Wykonawca realizujący odcinek drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica.

Transport, jakiego jeszcze nie było

Tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica w woj. podkarpackim drążony będzie przez specjalną maszynę o długości 112 m i średnicy tarczy 15,2 m! „Karpatka”, bo taką nazwę nosi maszyna, transportowana była z Hiszpanii w elementach. Część bezpośrednio drogą lądową na ciężarówkach, a największe elementy przypłynęły do Polski statkiem. Ze Szczecina do Opola przetransportowane zostały barkami i pontonami po Odrze, a dalej ruszyły lądem.

Przypomnijmy, że ten wyjątkowy drogowy transport największych elementów TBM rozpoczął się 11 listopada 2022 r. w Porcie Famet w Opolu. Na miejsce docelowe dotarł 29 listopada. Drugi konwój wyruszył z Opola 2 grudnia 2022 r., a na plac budowy przyjechał 20 grudnia 2022 r. Trzeci, ostatni, wyruszył nie tylko z Opola, ale również ze Szczecina. Nie generował jednak tak dużych utrudnień w ruchu jak dwa poprzednie. Na plac budowy dotarł 30 stycznia br.

Aktualnie rozpoczyna się składanie elementów TBM w segmenty, a montaż zasadniczy planowany jest w kwietniu. Przy składaniu maszyny pomagają  żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. Szacujemy, że w lipcu maszyna będzie gotowa do pracy.

Transport maszyny TBM to było wyjątkowe przedsięwzięcie pod względem logistycznym i technicznym, które wyspecjalizowane firmy przygotowywały przez wiele miesięcy. Tak dużych elementów jeszcze bowiem po polskich drogach nie przewożono.

Do przewozu największych elementów wykorzystane zostały zestawy o bezprecedensowych wymiarach - szerokość 9 m, długość 74 m i waga ok. 260 ton, co łącznie z ładunkiem wyniosło 500 ton! Zestawy składały się z ciągnika balastowego ciągnącego zestaw, dwóch wielkich platform i drugiego ciągnika balastowego - pchającego, który zamykał zestaw. Pozostałe transporty (składające się z jednego ciągnika i platformy) były szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.  Takie parametry to było również wyzwanie dla obiektów drogowych. Cała trasa została zaplanowana, a poszczególne odcinki i obiekty inżynierskie poddane szczegółowym ekspertyzom pod kątem przyjęcia tego niecodziennego transportu. 

Odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie Projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to 2 230 165 684,48 zł brutto. Zakończenie prac zaplanowano w 2026 roku.

{"register":{"columns":[]}}