W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przetarg na przygotowanie rozbudowy DK84 Zagórz - Lesko

02.10.2025

Ogłosiliśmy przetarg na prace przygotowawcze związane z rozbudową drogi krajowej nr 84 na odcinku Zagórz - Lesko. Zakres obejmuje również dwa mosty: na rzece Osława w Zagórzu oraz na rzece San w Postołowie. Długość planowanego odcinka to około 4,9 km. Termin składania ofert upływa 14 listopada br.

Mapa przedstawiająca przebieg planowanej rozbudowy DK84 między miejscowościami Zagórz i Lesko

To już drugi przetarg dotyczący dokumentacji projektowej. Poprzedni został unieważniony, ponieważ wszystkie złożone oferty przekroczyły budżet przewidziany na realizację zadania.

Nowy przetarg – nowy zakres

Przetarg swoim zakresem obejmuje wykonanie elementów koncepcji programowej wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU).  

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatów sanockiego i leskiego, w ciągu DK84 pomiędzy miejscowościami Zagórz i Lesko. W ramach rozbudowy nawierzchnia drogi zostanie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś.

Zakres prac przewiduje m.in.:

  • budowę i przebudowę obiektów inżynierskich,
  • zabezpieczenie osuwisk,
  • wykonanie dodatkowego pasa do wyprzedzania na podjeździe,
  • budowę chodników i zatok postojowych.

W nowym przetargu wprowadziliśmy kilka zmian:

  • ograniczenie zakresu badań geologicznych w rejonie osuwisk – pełne rozpoznanie dotyczy tylko tych, które mogą oddziaływać na inwestycję lub na które inwestycja może mieć wpływ,
  • ograniczenie liczby analizowanych wariantów – na wstępnym etapie przewidziano analizę możliwości korekty trasy oraz uszczegółowienie prac projektowych dla jednego wariantu (w istniejącym korytarzu lub po nowym śladzie),
  • część badań nawierzchni zostanie wykonana przez Laboratorium Drogowe GDDKiA w Rzeszowie (Wydział Technologii i Jakości Budowy Dróg).

Cel inwestycji

Droga krajowa nr 84 stanowi bezpośrednie połączenie zachodniej części województwa podkarpackiego z przejściem granicznym w Krościenku. Kluczowe jest zwiększenie nośności drogi, tak aby umożliwiała ruch pojazdów ciężarowych o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) z lat 2020/2021, średni dobowy ruch na odcinku Zagórz – Lesko przekraczał 10 tys. pojazdów na dobę. Dla porównania, w 2015 roku było to około 8 tys. pojazdów. Wzrost natężenia ruchu oraz postępująca degradacja nawierzchni wskazują na pilną potrzebę przebudowy.

Dodatkowo, zwarta zabudowa oraz obecność obiektów użyteczności publicznej wzdłuż DK84 generują intensywny ruch pieszy. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie segregacji ruchu, poszerzenie jezdni i budowa nowych chodników oraz przebudowa istniejących.

Efektem inwestycji będzie poprawa komfortu podróżowania oraz zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, w tym pieszych i rowerzystów.

{"register":{"columns":[]}}