Powrót

S19 otwiera się na południe

23.12.2025

Dziś oddaliśmy do ruchu dwa odcinki drogi ekspresowej S19: Krosno - Miejsce Piastowe oraz Miejsce Piastowe - Dukla. To w sumie ponad 20 km nowej trasy, która znacząco odciąży dotychczasową DK19, a w szczególności newralgiczne rondo w Miejscu Piastowym na skrzyżowaniu DK19 z DK28.

Zdjęcie pokazuje fragment dwupasmowej drogi ekspresowej S19 widziany z prawej strony jezdni. Na pierwszym planie stoi biało‑czerwony słupek kilometrowy z oznaczeniem „S19”. Po lewej stronie widać szeroki pas asfaltu i metalowe bariery, a po prawej zielone pobocze. W tle rozciągają się pola, pojedyncze drzewa i szare, pochmurne niebo.

Oba odcinki zostały udostępnione kierowcom na zasadzie przejezdności. Oznacza to, że trasa główna jest otwarta, jednak nadal obowiązują na niej pewne ograniczenia. Do czasu zamontowania pełnego ogrodzenia drogi, na S19 wprowadzono ograniczenie prędkości do 80 km/h. 

Miejsca Obsługi Podróżnych na odcinku Miejsce Piastowe – Dukla zostaną uruchomione po zakończeniu wszystkich prac oraz uzyskaniu wymaganych pozwoleń na użytkowanie. 

S19 Krosno – Miejsce Piastowe

  • długość: 10,1 km 
  • wartość umowy na realizację: 365 mln zł 
  • wykonawca: Aldesa 

W ramach zadania wybudowany został nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. Powstały dwa węzły drogowe: Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączył drogę ekspresową S19 z drogą wojewódzką nr 864 (dotychczasowa DK19) i drogą powiatową w kierunku Krościenka Wyżnego, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28. Zakres prac objął także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, czterech przejść dla zwierząt oraz jednego przepustu pod trasą główną. Przebudowane lub rozbudowane zostały kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. 

Do wykonania pozostają jeszcze prace na części dróg serwisowych oraz na terenie Obwodu Drogowego w miejscowości Miejsce Piastowe. Wykonawca będzie kontynuował roboty wykończeniowe, nasadzenia zieleni oraz wykonanie nawierzchni na terenach utwardzonych. Dokończenia wymaga także ogrodzenie drogi wraz z bramami i furtkami, urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Wiosną wykonane zostanie docelowe oznakowanie poziome. 

Zakończenie wszystkich prac przewidziane jest do połowy przyszłego roku. 

S19 Miejsce Piastowe – Dukla

  • długość: 10,1 km 
  • wartość umowy na realizację: 479 mln zł 
  • wykonawca: Strabag  

W ramach zadania powstał nowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 10,1 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Wybudowany został także węzeł Dukla, łączący drogę ekspresową S19 z DW864 (dotychczasowa DK19) oraz drogą powiatową relacji Zręcin – Wietrzno – Zboiska. Wychodząc naprzeciw wnioskom zgłoszonym przez władze samorządowe, rozwiązania projektowe węzła (węzeł typu karo) umożliwiają późniejsze włączenie do niego nie tylko drogi powiatowej, ale także drogi wojewódzkiej nr 993 relacji Gorlice – Nowy Żmigród – Dukla. 

Powstało 20 obiektów inżynierskich w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt i dwa przepusty), przejście górne dla dużych zwierząt nad drogą ekspresową, a także pięć konstrukcji oporowych. Przebudowane lub rozbudowane zostały kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki wodne i urządzenia melioracyjne. 

Po udostępnieniu do ruchu ciągu głównego drogi, do wykonania pozostają m.in. pasy utrzymaniowe, jezdnie dodatkowe, nasadzenia zieleni. Dokończenia wymagają urządzenia BRD, ochrony środowiska oraz ogrodzenia. Trwa także budowa dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Równe oraz roboty na DK19 w Zboiskach (rejon węzła Dukla).

Komfort i bezpieczeństwo

Dzięki budowie drogi ekspresowej S19 wyraźnie poprawi się płynność ruchu oraz skróci czas przejazdu na osi północ-południe. Nowe odcinki ekspresówki wyprowadzą tranzyt z centrów miejscowości położonych wzdłuż dawnej DK19, a obecnie DW864. Dotychczas intensywny ruch powodował wypadki oraz inne uciążliwości dla mieszkańców, takie jak hałas czy zwiększona emisja spalin. 

Udostepnienie do ruchu S19 podniesie poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi, a jednocześnie otworzy region na lepsze połączenia z resztą kraju oraz z południem Europy — przede wszystkim ze Słowacją i Węgrami. Dla przedsiębiorców oznacza to krótszy czas transportu towarów i większą dostępność komunikacyjną Podkarpacia. Z kolei turyści zyskają szybszy i bezpieczniejszy dojazd w Bieszczady oraz Beskid Niski. 

Via Carpatia

Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała ok. 700 km długości. W skład trasy Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, przebiegające przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.  

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 170 km. Aktualnie kierowcy korzystają już ze 102 km tej trasy. Dzięki odcinkowi Lasy Janowskie – Rzeszów Południe połączyliśmy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4. Z kolei odcinek Krosno – Dukla usprawni ruch tranzytowy i turystyczny w Beskidzie Niskim. Kolejne 64 km trasy Via Carpatia jest na różnych etapach realizacji: w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) lub opracowywania dokumentacji do wniosku o tę decyzję. 

Tak dokładnie przedstawia się stan realizacji szlaku Via Carpatia w naszym województwie:   

  • 101,9 km – oddane do ruchu (Lasy Janowskie – Rzeszów Południe, Krosno - Dukla), 
  • 64,3 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Północ – Jasionka, w trakcie uzyskiwania decyzji ZRID jest odcinek Lutcza – Domaradz, a na etapie opracowywania dokumentacji do wniosku o taką decyzję odcinek Jawornik – Lutcza). 

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}