W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wybuchowe odkrycia na S19

22.10.2025

W lipcu bieżącego roku rozpoczęliśmy budowę kolejnego odcinka S19 pomiędzy Duklą a granicą państwa w Barwinku. Pierwsze prowadzone prace to m.in. rozpoznania saperskie, a te przyniosły ciekawe odkrycia.

Znalezione na budowie niewybuchy. Widać stare, zardzewiałe miny i amunicję.

W wyniku prowadzonego rozpoznania saperskiego odkryto prawie 20000 sztuk różnego rodzaju amunicji. Wśród znalezisk jest 10 bomb lotniczych, 285 pocisków artyleryjskich i 88 granatów moździerzowych. Są także granaty RG42, F1, miny, pocisk rakietowy, zapalniki oraz amunicja karabinowa czy lotki granatów moździerzowych.

Trochę historii

Teren, na którym powstaje nowa droga był w 1944 roku areną walk pomiędzy Armią Czerwoną a III Rzeszą. Kluczową częścią operacji karpacko-dukielskiej była jedna z najkrwawszych górskich bitew II Wojny Światowej – bitwa o Przełęcz Dukielską. Do dzisiaj teren Dukli nazywany jest „doliną śmierci”.

Bitwa rozegrała się w ramach ofensywy radzieckiej na wschodniej flance frontu. Armia Czerwona (38. Armia gen. Moskalenki, wspierana przez I Korpus Czechosłowacki) zaatakowała niemiecką obronę w Karpatach, dążąc do przełamania frontu i wsparcia słowackiego powstania. Walki trwały od 8 września do 30 listopada 1944 r., a siły niemieckie stawiały zacięty opór. Operacja zakończyła się zdobyciem Przełęczy, ale kosztem ogromnych strat radzieckich i czechosłowackich (ponad 120 tys. zabitych, rannych i zaginionych). Szacuje się, że po stronie niemieckiej zginęło 70 tys. osób. Zdobycie tej strategicznej pozycji znacznie wzmocniło pozycję wojsk radzieckich na froncie wschodnim i umożliwiło im dalsze działania w kierunku zachodnim.

Odcinek przygraniczny

Wykonawcą tego 18-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej jest firma Polaqua, a wartość kontraktu to ponad 1,5 mld zł. Zgodnie z umową zakończenie wszystkich prac planowane jest w II kwartale 2027 r.

Trasa między Duklą a Barwinkiem graniczy bezpośrednio ze Słowacją. Jednocześnie jest to jeden z trudniejszych odcinków drogi ekspresowej S19 pod względem budowy geologicznej i uwarunkowań środowiskowych.

W ramach zadania wybudowany zostanie węzeł drogowy Barwinek, zlokalizowany w miejscu połączenia drogi ekspresowej S19 z istniejącą DK19. Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała aż 1100 m długości i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości ok. 27 m od poziomu terenu. Powstanie również siedem mostów, cztery wiadukty drogowe, pięć przejść dla zwierząt (trzy dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu poprzecznych oraz dodatkowych jezdni.

Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów.

Odcinek dofinansowany jest w ramach projektu pn. Stworzenie transgranicznego połączenia drogowego na szlaku Via Carpatia pomiędzy Polską i Słowacją, obejmujący realizację drogi ekspresowej S19 odc. Dukla – Barwinek (granica państwa) w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF 2). Zgodnie z Grant Agreement  dofinansowanie wynosi 85 proc. Dla odcinka S19 między Duklą a Barwinkiem kwota dofinansowania wynosi 326 161 490 EUR.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}