Stan prac nad obwodnicami Dolnego Śląska
22.12.2025
Realizujemy dolnośląskie inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic. Ich celem jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, odciążenie zatłoczonych centrów miast poprzez skierowanie tranzytu poza ich obszar, ograniczenie poziomu hałasu oraz poprawa przepustowości całej sieci komunikacyjnej. Najbardziej zaawansowaną inwestycją jest obwodnica Głogowa, która jest bardzo wyczekiwana przez mieszkańców tego miasta.
Obwodnica Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12
Stan prac
W lutym 2025 r. podpisaliśmy umowę na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Obwodnica powstaje w nowym śladzie i będzie miała długość 18,5 km. W grudniu złożyliśmy wniosek o pozwolenie na budowę (tj. decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID). Zakończenie zadania planowane jest w IV kwartale 2028 r.
Główny cel przedsięwzięcia
Inwestycja ma na celu poprawę przepustowości układu komunikacyjnego i stanowić będzie fragment połączenia nowo wybudowanych dróg ekspresowych S3 i S5 na terenie województwa dolnośląskiego, lubuskiego i wielkopolskiego. Obwodnica Głogowa pozwoli na wyeliminowanie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Tym samym wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców. Głogów zyska nową przeprawę przez Odrę, co skróci czas potrzebny na przejazd przez miasto. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Strona inwestycji: https://dk12-obwodnica-glogowa.gddkia.gov.pl/
Obwodnica Kaczorowa w ciągu drogi krajowej nr 3
Stan prac przygotowawczych
W grudniu 2024 r. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) we Wrocławiu złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) z rekomendowanym przebiegiem obwodnicy w wariancie W8. W preferowanym rozwiązaniu trasa ma długość 16,4 km. Swój przebieg rozpoczyna na obwodnicy Bolkowa, a kończy, włączając się do DK3 na terenie Jeleniej Góry. Inwestycja przebiega przez teren czterech powiatów: jaworskiego, złotoryjskiego, karkonoskiego i miasta Jelenia Góra. Uzyskanie decyzji środowiskowej planowane jest w IV kwartale 2026 r., a zakończenie inwestycji przewidziane jest w 2032 r.
Główny cel przedsięwzięcia
Najważniejszym założeniem budowy obwodnicy Kaczorowa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego odbywającego się na kierunku Bolków - Jelenia Góra. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Kaczorowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego, aż do granicy polsko-czeskiej. Poprawie ulegnie też połączenie Jeleniej Góry z węzłem na drodze ekspresowej S3 w Bolkowie, co ma z kolei duże znaczenie dla ruchu regionalnego.
Strona inwestycji: http://dk3-bolkow-jeleniagora.pl/o-projekcie/
Obwodnica Legnicy w ciągu drogi krajowej nr 94
Stan prac przygotowawczych
W kwietniu 2023 r. do RDOŚ we Wrocławiu złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU. Inwestycja, o długości 8,7 km, realizowana jest przy współpracy z Miastem Legnica. GDDKiA odpowiada za odcinek o długości 5,1 km na terenie pozamiejskim. W II połowie 2026 r. planujemy uzyskanie decyzji środowiskowej, natomiast zakończenie inwestycji miałoby nastąpić w 2031 r.
Główny cel przedsięwzięcia
Obwodnica Legnicy wyprowadzi ruch tranzytowy poza centrum miasta. Dzięki temu poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców oraz zwiększy przepustowość lokalnego układu komunikacyjnego. Inwestycja wpłynie również na komfort i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego – zarówno na osi wschód–zachód wzdłuż drogi krajowej nr 94, jak i od strony północnej, od Lubina. Dodatkowo ułatwi skomunikowanie tego kierunku z autostradą A4.
Strona inwestycji: http://obwodnicalegnicydk94.pl/
Obwodnica Międzyborza w ciągu drogi krajowej nr 25
Stan prac przygotowawczych
W październiku 2025 r. otrzymaliśmy decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Trasa powstanie w nowym śladzie i będzie miała długość 8.4 km. W grudnia br. ogłosiliśmy przetarg na realizację inwestycji. Planowana data zakończenia prac to 2030 r.
Główny cel przedsięwzięcia
Inwestycja wyprowadzi ruch tranzytowy z Międzyborza i pozwoli na obejście sąsiadujących miejscowości Ose, Górzyca i Oska Piła leżących w ciągu DK25. Inwestycja poprawi przepustowość układu komunikacyjnego, łączącego drogę ekspresową S8 z nowo wybudowaną obwodnicą Ostrowa Wielkopolskiego (będącą jednym z pierwszych fragmentów drogi ekspresowej S11).
Strona inwestycji: https://dk25-obwodnica-miedzyborza.pl/
Obwodnica Milicza w ciągu drogi krajowej nr 15
Stan prac przygotowawczych
W listopadzie 2025 r. otrzymaliśmy decyzję środowiskową dla inwestycji, a już w grudniu ogłosiliśmy przetarg na wykonawcę obwodnicy. Trasa powstanie w nowym śladzie i będzie miała długość nieco ponad 10 km. Trasa obwodnicy zaczynać się będzie w miejscowości Łaziec w okolicy Miłochowic, ominie Kaszowo i włączy z powrotem do DK15 w okolicy miejscowości Stawiec. Zakończenie zadania planowane jest w 2030 r.
Główny cel przedsięwzięcia
Priorytetowym założeniem budowy obwodnicy Milicza jest wyprowadzenie ruchu, jaki koncentruje się w mieście z uwagi na przebieg DK15 przez jego centrum. Ruch odbywa się na osi północ-południe pomiędzy Jarocinem w ciągu DK11 a Trzebnicą w ciągu DK5. Oba korytarze są ważnymi arteriami drogowymi. Natomiast patrząc szerzej, jest to również jeden z ważnych korytarzy pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem.
Strona inwestycji: http://obwodnicamilicza.pl/
Obwodnica Oławy w ciągu drogi krajowej nr 94
Stan prac przygotowawczych
W styczniu 2025 r. odbyło się drugie posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, którego rezultatem było skierowanie zadania do dodatkowych analiz i weryfikacji. Obwodnica powstanie w nowym śladzie i będzie miała długość ok. 11 km. W III kwartale 2026 r. planujemy złożyć wniosek o decyzję środowiskową. Natomiast zakończenie inwestycji planowane jest w 2033 r.
Główny cel przedsięwzięcia
Obwodnica Oławy wyprowadzi ruch tranzytowy, jaki koncentruje się w mieście. Duży ruch w Oławie występuje szczególnie w sytuacji występowania utrudnień na A4, dla której DK94 jest drogą alternatywną. Ponadto budowa obwodnicy upłynni ruch do Oławskiej Podstrefy Wałbrzyskiej Strefy Ekonomicznej. Nowo wybudowana obwodnica wpłynie na poprawę warunków ruchu i bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz mieszkańców miasta.
Strona inwestycji: https://obwodnicaolawydk94.pl/
Obwodnica Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46
Stan prac przygotowawczych
Po posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zapadła decyzja o niezatwierdzaniu żadnego z wariantów obwodnicy. Oznacza to, że co najmniej do czasu określenia przebiegu drogi ekspresowej S8 na odcinku Bardo - Kłodzko prace nad obwodnicą zostają wstrzymane. Wstrzymanie realizacji projektu nie oznacza, że nie zostanie on zrealizowany. Oznacza to natomiast, że na tę chwilę oraz w najbliższej perspektywie czasowej realizacja projektu nie ma uzasadnienia. Powrót do ponownej analizy zasadności budowy obwodnicy Złotego Stoku będzie możliwy po zmianie sytuacji ruchowej lub ekonomicznej.