W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

A18 na ostatniej prostej, obwodnice nabierają tempa - kolejny rok intensywnej pracy za nami

29.12.2022

Kierowcy korzystają już z ponad dwudziestokilometrowego odcinka A18. Dla obwodnic Strzelec Krajeńskich i Krosna Odrzańskiego uzyskaliśmy kluczowe decyzje administracyjne. W tym roku ruszyły prace budowlane na kolejnych MOP-ach przy drodze ekspresowej S3. Poprawiliśmy bezpieczeństwo na kilku skrzyżowaniach oraz kilkudziesięciu przejściach dla pieszych. Z efektów pracy wykonanej w mijającym roku korzystają już użytkownicy dróg.

Droga dwujezdniowa - autostrada A18 w otoczeniu lasów. Ujęcie drogi w poziomie, sceneria jesienna. Na drodze samochód ciężarowy z czerwoną naczepą.

Gotowy pierwszy z czterech odcinków A18

W połowie września otrzymaliśmy decyzję o pozwoleniu na użytkowanie rozbudowanego do parametrów autostrady odcinka DK18 między węzłami Żary Zachód i Iłowa. Droga została udostępniona kierowcom w pełnym przekroju 2+2. Koszt wykonanych prac to ponad 260 mln zł. Głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Wymieniona została nawierzchnia betonowa południowej jezdni drogi (w kierunkuPrzebieg autostrady A18 Legnicy), wybudowane zostały również trzy górne przejścia dla dużych zwierząt, trzy wiadukty i most w ciągu autostrady. Przebudowany został także węzeł autostradowy Żary Południe.

Prace budowalne na pozostałych odcinkach, o łącznej długości blisko 50 km, zakończą się w przyszłym roku. Postęp prac można śledzić na stronach internetowych kontraktów:

Obwodnice nabierają tempa

Obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 jest zadaniem o największym stopniu zaawansowania prac spośród sześciu przewidzianych do realizacji w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie lubuskim. 18 listopada br. uzyskaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Tym samym dobiegł końca etap projektowania drogi i wykonawca mógł przystąpić do robót budowlanych. O postępie prac informujemy na bieżąco na stronie kontraktu.

W kwietniu br. otrzymaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29. To jedna z kluczowych decyzji w procesie przygotowania inwestycji. Zatwierdza m.in. najkorzystniejszy wariant przebiegu drogi, który zostanie skierowany do dalszych prac projektowych, a następnie realizacji.

W połowie grudnia złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12.

Dla pozostałych trzech obwodnic: Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31, Dobiegniewa w ciągu DK22 i Przytocznej w ciągu DK24 trwa opracowywanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej

Program Bezpiecznej Infrastruktury DrogowejBlisko sto zadań poprawiających bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych w woj. lubuskim jest w realizacji, niemal trzydzieści zostało zakończonych, dla dwunastu trwa postępowanie przetargowe, a ponad dwieście jest na etapie przygotowania. To zadania ujęte w Programie Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych to jedno z podstawowych jego założeń.

Przebudowy dróg, skrzyżowań i mostów

Zakończyły się prace związane z przebudową skrzyżowań na DK27 w Wilkanowie i Nowogrodzie Bobrzańskim oraz na DK32 w Gubinku i Okuninie. W miejscu typowych skrzyżowań z drogą podporządkowaną powstały skrzyżowania o ruchu okrężnym, czyli ronda.

Nową nawierzchnię zyskała DK92 na odcinku Boczów - Torzym o długości 2,5 km. Trwają przebudowy DK22 na odcinku Kostrzyn - Słońsk i DK27 na odcinku Świdnica - Zielona Góra. W sierpniu br. rozpoczęliśmy prace przy budowie mostu w ciągu DK32 na rzece Bóbr w okolicach Brzózki.

Miejsca Obsługi Podróżnych

Pod koniec października ogłosiliśmy przetarg na dzierżawę MOP Wymiarki w ciągu A18 pomiędzy węzłami Żary Południe i Iłowa. Zadaniem przyszłego dzierżawcy będzie budowa pełnej infrastruktury MOP ze stacją paliw i restauracją, a następnie jego utrzymanie i obsługa podróżnych. Umowa zostanie zawarta na okres dwudziestu lat.

Trwają prace budowlane na MOP-ach Niegosławice (między węzłami Nowe Miasteczko i Gaworzyce) i Stożne (pomiędzy Zieloną Górą i Sulechowem) przy drodze S3. Pierwszy z nich docelowo ma mieć dostępne usługi komercyjne (stacja paliw, restauracja), ale po zakończeniu budowy udostępniona zostanie tylko podstawowa infrastruktura. W jej skład wejdzie parking zarówno dla samochodów osobowych, ciężarowych jak i autobusów, toalety, miejsca do wypoczynku, plac zabaw dla dzieci oraz siłownia zewnętrzna. Rozbudową o dodatkowe funkcjonalności zajmie się dzierżawca wyłoniony w przetargu. Drugi zaplanowany został jako MOP o wyposażeniu podstawowym. Prace powinny zostać zakończone w drugiej połowie przyszłego roku.

W przygotowaniu

Prowadzone są prace przygotowawcze dotyczące przebudowy czterech ciągów dróg krajowych na terenie woj. lubuskiego tj. DK12, DK22, DK24 i DK27, które niemal na całej swojej długości zostaną przebudowane. Podstawowym celem inwestycji jest doprowadzenie dróg do standardu klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Oznacza to dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia ruchu o obciążeniu 11,5 tony na oś, a także uzyskanie przekroju jednojezdniowego dwukierunkowego.

Jezdnie będą miały na całej długości pasy ruchu o szerokości 3,5 m wraz z obustronnym, półmetrowym poboczem utwardzonym. Przebudowy zakładają również uporządkowanie ruchu, przebudowę skrzyżowań i ograniczenie potencjalnych punktów kolizyjnych, m.in. poprzez likwidację nadmiernej liczby zjazdów. Inwestycje wpłyną również znacząco na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).

Zadania w przygotowaniu na etapie dokumentacji Na etapie prac przygotowawczych w woj. lubuskim znajdują się dwadzieścia dwa odcinki dróg. Na pięciu zadaniach trwa przygotowanie do ogłoszenia przetargu na dokumentację, a dla siedemnastu zadań jej opracowanie już trwa.

Prace przygotowawcze dotyczą następujących dróg:

  • DK12 - pięć odcinków o łącznej długości 37,8 km,
  • DK22 - siedem odcinków o łącznej długości 88,6 km (w tym Koncepcja programowa dla mostu granicznego w Kostrzynie nad Odrą),
  • DK24 - dwa odcinki o łącznej długości 26 km,
  • DK27 - pięć odcinków o łącznej długości 40,8 km,
  • DK92 - dwa odcinki o łącznej długości 2,8 km (w tym jeden obiekt),
  • DK2 - A2 - odcinek o długości 2 km.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}