W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ahoj przygodo! Czyli co możemy zobaczyć przy drogach krajowych w Lubuskiem

25.06.2025

Planując wakacyjne wyjazdy warto również sprawdzić na trasie miejsca, w których możemy się zatrzymać i odpocząć, a także coś ciekawego zobaczyć. W województwie lubuskim każdy znajdzie coś interesującego dla siebie. Nasze propozycje to miejsca cenne pod kątem przyrodniczym, kulturowym jak i historycznym, do których z łatwością dotrzemy podróżując drogami krajowymi. Miłośników historii drogownictwa zapraszamy do naszej Izby Pamięci Drogownictwa w Skwierzynie.

Konstrukcja stalowa mostu kolejowego z perspektywy osoby stojącej na moście.

Województwo lubuskie, choć powierzchniowo małe, bogate jest w ciekawe miejsca, unikalne również na skalę światową, które warto zobaczyć. Oto kilka propozycji, wartych uwagi, zlokalizowanych przy drogach krajowych lub w niewielkiej odległości od nich: 

30 km podziemnej trasy pełnej tajemnic

S3 – Pniewo, nieopodal Międzyrzecza. MRU, czyli Międzyrzecki Rejon Umocniony to ponad 30 km tuneli na głębokości ponad 30 metrów! To drugie co do wielkości na świecie, po linii Maginota, podziemne fortyfikacje. W latach 30. minionego wieku Niemcy wybudowali w okolicach Międzyrzecza 22 kilkukondygnacyjne bunkry, połączone labiryntem podziemnych korytarzy z bogatą infrastrukturą, na którą składają się m.in. dworce kolejki, koszary, magazyny, szyby wind towarowych, pomieszczenia łączności, komory amunicyjne, wjazdy i wejścia techniczne oraz obiekty bojowe. Od niedawna turyści mogą przejechać się podziemną wąskotorową kolejką na głębokości siedmiu pięter pod powierzchnią. To doświadczenie niedostępne nigdzie indziej. Ale to nie tylko podziemna atrakcja, wiele obiektów można oglądać wybierając trasę powierzchniową. Podziemia odcinka centralnego MRU są również rezerwatem nietoperzy, w którym zimuje ponad 30 tys. osobników należących do 12 gatunków nietoperzy. 

Tu „narodziło się” województwo lubuskie

S3/A2 – Gościkowo, koło Jordanowa. Pocysterski zespół klasztorny w Gościkowie należy do najstarszych i najcenniejszych tego typu założeń w województwie lubuskim oraz w zachodniej części Polski. Został założony w 1230 r.  To jeden z najpiękniejszych i najciekawszych zabytków sakralnych w całej Polsce. Jego dwie wieże górują pośród pięknego krajobrazu - zieleni drzew, domków sąsiednich miejscowości oraz rzeki Paklicy. Obecnie jest tu Wyższe Seminarium Duchowne. Kościół poklasztorny NMP i św. Marcina skrywa wielki ołtarz z 1739 r. Znajduje się w nim obraz „Wniebowzięcie NMP” autorstwa Schefflera. A w drugiej połowie sierpnia w kościele corocznie organizowany jest festiwal muzyki dawnej Muzyka w Raju. W kaplicy Matki Boskiej Paradyskiej wisi cudowny obraz Madonny, cel licznych pielgrzymek.  

13 marca 1998 roku w kawiarni seminarium duchownego doszło do podpisania tzw. ugody paradyskiej, która przyczyniła się do powstania województwa lubuskiego. 

Coś dla miłośników historii dróg i mostów

S3 - Nowa Sól. Portowy most w Nowej Soli jest jedynym w Polsce ruchomym mostem z przęsłem podnoszonym. Należy do najcenniejszych zabytków techniki nie tylko w skali kraju, reprezentując typ budownictwa mostowego i myśl techniczną I połowy XX w.  

Miłośników techniki mostowej zachęcamy do przejażdżki rowerowej z Nowej Soli do Stanów bardzo ciekawą a jednocześnie łatwą do pokonania drogą rowerową „Kolej na Rower”. Wybudowana została na nieczynnej linii kolejowej nr 371 relacji Żagań-Wolsztyn. W Stanach czeka nie lada gratka - most kolejowy nad Odrą wraz ze strażnicami kolejowymi. Ma 642 metry długości, co sprawia, że jest jednym z najdłuższych metalowych mostów kolejowych w Europie z najdłuższym przęsłem nurtowym o długości ponad 100 m. Most został ufortyfikowany w czasie jego budowy. Po obu stronach wzniesiono zespoły obronne - tzw. blokhauzy. Strażnice w formie neogotyckich wież połączone były ze sobą przejściem podziemnym i posiadały własne ujęcie wody. Jest to jeden z najbardziej interesujących przykładów ufortyfikowanych przepraw rzecznych i najdłuższy most kolejowy Nadodrza. Został wzniesiony około lat 1907-1908 w pobliżu dawnej przeprawy promowej. Należał do linii kolejowej Wolsztyn - Nowa Sól - Żagań. Funkcjonował do powodzi w 1997 r. 

S3 – Skwierzyna. Izba Pamięci Drogownictwa w Skwierzynie to punkt obowiązkowy na mapie miłośników drogownictwa i jego historii. Placówka działa w pochodzącym z 1980 roku budynku administracyjnym skwierzyńskiego Obwodu Drogowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W zbiorach Izby znajdują się m.in. liczne dokumenty, publikacje, mapy oraz plany związane z budową dróg oraz przyrządy pomiarowe, narzędzia wykorzystywane przez drogowców, elementy umundurowania i wiele innych. Osobną część kolekcji zajmują tablice, drogowskazy, słupy milowe oraz znaki drogowe m.in. zrekonstruowany komplet znaków, obowiązujących w Polsce w 1938 roku, a także wyprodukowany przed II wojną światową walec doczepny. 

Morena, którą widać z kosmosu

DK12 – Łęknica. Geopark Łuk Mużakowa to szczególny twór geologiczny powstały podczas zlodowacenia środkowopolskiego. To największa na świecie morena czołowa, jedyna widoczna gołym okiem z kosmosu. Tutaj także - największe w Polsce pojezierze antropogeniczne - 110 jezior powstałych w wyniku działalności człowieka, które zachwycają swoimi nietypowymi kolorami. Doskonałe miejsce na wycieczkę rowerową jak i pieszą. 

W Łęknicy można również odwiedzić Park Mużakowski, który powstał w latach 1815-1845. Znajduje się on na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Idea utworzenia w okolicy Bad Muskau wielkoprzestrzennego parku krajobrazowego powstała około roku 1815. Hermann Ludwik Heinrich von Pückler wymarzył sobie park symbol, który łączyć miał z sobą harmonijnie miasto, wioski, rolnictwo.  

Tu warto zatrzymać się na dłużej

DK12 – Żagań. Zespół Poaugustiański słynie z biblioteki klasztornej z XVIII-wiecznym wystrojem. W księgozbiorze znajduje się fragment Biblii z VIII w. Do tego dawny konwikt i spichlerz. Z tym zabytkiem wiąże się biografia słynnego astronoma Keplera.  

Miłośników historii z okresu II wojny światowej może zainteresować Tunel Harry. W marcu 1944 roku tunel o długości około 111 m posłużył więźniom do przeprowadzenia masowej ucieczki z obozu jenieckiego Stalag Luft III, która po wojnie została rozsławiona w literaturze i filmie (Wielka Ucieczka). Tunel miał wysokość 52 cm, szerokość 45 cm i kształt trapezu. Jego relikty znajdują się około 2 km na południe od Żagania, w północnej części sektora północnego dawnego obozu jenieckiego. 

Żagań jest jednym z najatrakcyjniejszych pod względem przeszłości polskich miast. Warto poświecić nieco więcej czasu na jego zwiedzanie. 

Ptasi koncert…

DK22 – Słońsk. Park Narodowy Ujście Warty leży w obrębie ujścia rzeki Warty do Odry niedaleko Kostrzyna nad Odrą. Jest najmłodszym parkiem narodowym w Polsce – powstał w 2001 roku. Park jest unikatowym obszarem podmokłym, nie tylko w skali kraju, ale również Europy. Ten obszar to prawdziwe ptasie królestwo. Park został założony dla ochrony unikatowych terenów podmokłych, rozległych łąk i pastwisk, które są jedną z najważniejszych w Polsce ostoi ptaków wodnych i błotnych. Na terenie parku stwierdzono obecność 245 gatunków ptaków, w tym 174 lęgowych. Aż 26 z nich należy do gatunków ginących w skali światowej. W pobliżu Kostrzyna, przy drodze krajowej nr 22 mieszczą się punkty widokowe dla obserwacji przyrodniczych. Teren parku udostępniony jest do uprawiania turystyki pieszej oraz rowerowej po wyznaczonych szlakach pieszych i rowerowych, w tym zagospodarowanych w formie ścieżek przyrodniczych. 

…u bram twierdzy

DK22/31 – Kostrzyn. Twierdza w Kostrzynie nad Odrą to zespół fortyfikacji wzniesionych i użytkowanych pomiędzy XV a XX wiekiem w mieście i jego okolicach. Jest to jedna z największych twierdz w Polsce i jedna z najlepiej zachowanych fortyfikacji bastionowych w Europie. Obecnie Twierdza Kostrzyn jest udostępniona do zwiedzania. Turyści mogą spacerować po jej murach, zwiedzać kazamaty i podziemia, a także podziwiać panoramę miasta i okolic z wieży widokowej. 

Smaczki historyczne wśród bukowych lasów

DK92/A2 – Łagów, koło Gronowa. Zamek Joannitów i jeziora. Zamek to dawniej siedziba rycerskiego zakonu Joannitów, został zbudowany w XIV w. na przesmyku dwóch jezior Trześniowskiego i Łagowskiego wśród wyniosłych bukowych lasów na wzgórzu otoczonym zabytkowym parkiem z wieloma pomnikami przyrody. Okolice zamku to również idealne miejsce do odpoczynku w przyjemnych okolicznościach przyrody. 

Będąc w Łagowie nie sposób nie zwrócić uwagi na wyjątkową budowlę przypominającą akwedukt. To zabytkowy wiadukt kolejowy, który powstał w 1909 r., przerzucony nad wąwozem, będącym dziś ulicą Mostową. Zbudowany z cegły, ma kształt trzyarkadowej smukłej budowli, wpisanej malowniczo w otoczenie. 

{"register":{"columns":[]}}