W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budowa autostrady A18 ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych 2030 na liście zadań kontynuowanych

10.08.2021

Cały odcinek przyszłej autostrady A18, od granicy państwa w Olszynie do węzła Golnice, ujęty w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych 2030, jest już na etapie realizacji. Prace mają się zakończyć w 2023 roku.

Na zdjęciu widać w lewym dolnym rogu budowane górne przejście dla zwierząt, częściowo widoczne jest zbrojenie, w większości obiekt jest już zabetonowany. Obok obiektu stoją pomieszczenia kontenerowe wykonawcy. Dookoła rozkopana ziemia. Spod obiektu wyłania się droga, która dalej biegnie w kierunku północnym. Na jednej jezdni poruszają się samochody, druga jest w budowie. Dookoła drogi las.

W ramach dotychczasowych działań w województwie lubuskim do tej pory ukończono ostatnie odcinki drogi ekspresowej S3. Środki w ramach ogłoszonego projektu RPBDK 2030 pozwolą na dokończenie całej sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Na ich realizację przeznaczono ponad 290 mld zł. Wśród tych zadań znalazła się kontunuacja budowy A18 Olszyna - Golnice.

Przebudowa jezdni południowej obecnej DK18 o długości 70 km jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady (pierwszym etapem była budowa jezdni północnej A18 na parametrach autostradowych w latach 2004-2007). Koszt przebudowy to blisko 900 mln zł.

Inwestycja jest podzielona na cztery kontrakty:

Odcinek pierwszy (0+1) zaczyna się na granicy państwa a kończy ok. dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. To jedyny z odcinków, który jest realizowany w formule Projektuj i buduj. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r. Długość odcinka to 11,6 km. Wartość umowy na roboty opiewa na kwotę 185,9 mln zł. Zaawansowanie prac wynosi obecnie ponad 20 proc. W ramach zadania przebudowane zostaną także węzły drogowe Olszyna - przy granicy z Niemcami - oraz Żary Zachód - na przecięciu z drogą krajową nr 12.

Dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia zaczyna się drugi odcinek, który kończy się około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r. Długość odcinka wynosi 21,9 km. Wartość umowy na roboty to 254,1 mln zł. Jest on realizowany w systemie tradycyjnym - Buduj. To najbardziej zaawansowany fragment przebudowywanej drogi. Postęp prac budowlanych to ponad 50 proc. Zostanie oddany do użytku jako pierwszy. W zakres prac wchodzi również przebudowa węzła drogowego Żary Południe na przecięciu z drogą krajową nr 27.

Trzeci odcinek ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. 21 stycznia 2021 r. podpisaliśmy umowę na realizację odcinka w systemie tradycyjnym (Buduj). Zakończenie prac planowane jest w II połowie 2023 r. Zaawansowanie prac wynosi ok. 9 proc. Wartość umowy na roboty to 175,1 mln zł. W ramach zadania przebudowany zostanie także węzeł Iłowa na przecięciu z drogą wojewódzką nr 296.

Ostatni, czwarty odcinek w całości zlokalizowany jest na obszarze województwa dolnośląskiego. Swój początek ma bowiem na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, a koniec na węźle Golnice. Umowa na realizację tego odcinka została podpisana 27 stycznia 2021 r. Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r. Długość odcinka to 21,5 km. Wartość umowy na roboty wynosi 258,7 mln zł. Tutaj prace budowlane są najmniej zaawansowane.

Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030

W ramach programu w województwie lubuskim ma powstać sześć obwodnic:

  • obwodnica Dobiegniewa w ciągu DK22 - 4,5 km
  • obwodnica Kostrzyna nad Odrą w ciągu DK31 - 9,1 km
  • obwodnica Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 - 11,3 km
  • obwodnica Przytocznej w ciągu DK24 - 6,6 km
  • obwodnica Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 - 7,3 km
  • obwodnica Wschowy i Dębowej Łęki w ciągu DK12 - 8,3 km

Łączny koszt realizacji tych zadań to ponad 1,2 mld zł.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}